| کد خبر: 141556 |

توسعه زیرساخت‌های گردشگری «ارس»

منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های‌ گردشگری کشور تبدیل شده است؛ به طوری که در طول سال گذشته بیش از هفت میلیون و 390 هزار نفر گردشگر داخلی و بیش از 253 هزار گردشگر خارجی از ارس دیدن کردند.

تین نیوز

منطقه آزاد ارس در سال‌های اخیر به یکی از اصلی‌ترین قطب‌های‌ گردشگری کشور تبدیل شده است؛ به طوری که در طول سال گذشته بیش از هفت میلیون و 390 هزار نفر گردشگر داخلی و بیش از 253 هزار گردشگر خارجی از ارس دیدن کردند.

توسعه‌ صنعت توریسم در ارس و خدمات‌رسانی مطلوب به گردشگران نیازمند زیرساخت‌های مختلف همچون محل اقامت، مجتمع‌های خدماتی، رفاهی و تجاری است، از این‌رو سازمان منطقه آزاد ارس به‌منظور توسعه‌ این صنعت درآمدزا طرح‌های مختلفی را اجرا می‌کند. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با بیان اینکه منطقه آزاد ارس در چهار سال گذشته در زمینه‌ توسعه‌ زیرساخت‌های گردشگری متحول شده است، اظهار کرد: در این بخش می‌توان به بهسازی جاده‌های مواصلاتی منطقه و ایجاد سرویس‌های بهداشتی به عنوان نیاز اولیه‌ گردشگران اشاره کرد. به گفته‌ یوسف داداش‌زاده، احداث 96 چشمه سرویس بهداشتی در جلفا و 16 چشمه در نوردوز، دو سرویس مجتمع خدماتی رفاهی شامل نمازخانه و سرویس بهداشتی در خداآفرین، عملیات زیرسازی لوپ میانی سایت توریستی، نصب علائم و تابلوها در مسیر دسترسی به سایت جهانی کلیساهای تاریخی ایران، عملیات تامین آب شرب، راه‌اندازی دو پارک در محدوده برای چادرزنی و ایجاد پارکینگ در نوار ساحلی رود ارس بخشی از عملکرد سازمان منطقه آزاد ارس در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری است.

داداش‌زاده در زمینه اقدامات انجام گرفته برای توسعه‌ جاذبه‌های گردشگری منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: راه‌اندازی اکو موزه گلفرج به عنوان تنها اکو موزه شمال غرب کشور، احداث پله‌های دسترسی به آبشار آسیاب برای رفاه گردشگران و ساحل‌سازی و ایجاد خدمات رفاهی در ساحل سد خداآفرین به عنوان جاذبه‌ویژه گردشگری بخشی از اقدامات انجام گرفته در زمینه توسعه‌ جاذبه‌های گردشگری است. وی با بیان اینکه پل آهنی جلفا از جاذبه‌های گردشگری ارس است، خاطرنشان کرد: در کنار این پل آهنی، یادمان شهدای سال 1320 را احداث کرده‌ایم. وی ادامه داد: در حوزه ژئوپارک پیشنهادی ارس نیز در حال تهیه‌ نقشه‌های اجرایی ژئو سایت‌ها هستیم تا امسال و سال‌های بعد نسبت به توسعه‌ این ژئو سایت‌ها اقدام کنیم.

رونق گردشگری پس از برجام

داداش‌زاده با بیان اینکه پس از برجام شاهد رونق گردشگری هستیم، خاطرنشان کرد: تمایل سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی برای ایجاد دفاتر و شرکت‌های خدماتی گردشگری در ارس افزایش یافته است؛ به طوری که برای دو شرکت گردشگری الکترونیکی و دو شرکت ترکیه‌ای و کره‌جنوبی برای وارد کردن تور مجوز صادر کرده‌ایم. وی از صدور مجوز کاشانه‌ مهمان در منطقه آزاد ارس خبر داد و افزود: کاشانه مهمان همان خانه‌های استیجاری هستند که در زمان پیک سفر، گردشگران را اسکان می‌دهند و در جلفا برای 14 کاشانه مهمان و در نوردوز برای یک کاشانه مهمان مجوز صادر شده است. معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به راه‌اندازی کانترهای اطلاع‌رسانی گردشگری خاطرنشان کرد: سه کانتر اطلاع‌رسانی در جلفا و یک کانتر در نوردوز راه‌اندازی کرده و تابلوهای گردشگری به زبان انگلیسی و فارسی در ارس نصب کرده‌ایم. وی درباره اقدامات انجام گرفته در خصوص بازاریابی و توسعه بازار گردشگری ارس نیز تصریح کرد: در چهار سال گذشته شاهد افزایش 35 درصدی گردشگری داخلی و خارجی ورودی به ارس هستیم.

افزایش تورهای ورودی به ارس

داداش‌زاده با اشاره به برگزاری تورهای آشناسازی برای آژانس‌های گردشگری، اظهار کرد: به این منظور برای آژانس‌های گردشگری از کشورهای ترکیه، ارمنستان، کره‌جنوبی و فرانسه تورهای آشناسازی چند روزه برگزار کرده و ظرفیت‌های گردشگری ارس را به این تورها نشان داده‌ایم که منجر به افزایش تورهای ورودی به ارس شده است.

سایت گردشگری میزبان 56 طرح

داداش‌زاده در ادامه سایت گردشگری ارس را منطقه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری معرفی کرد و افزود: این سایت تاکنون میزبان 56 طرح سرمایه‌گذاری بوده که 16 طرح در بخش مراکز پذیرایی، پنج طرح در حوزه هتلینگ و اقامتگاه، چهار طرح در بخش سکونتگاه‌ها، 23 طرح در حوزه تجاری‌سازی، 6 طرح در حوزه مراکز تفریحی و دو طرح در زمینه مراکز خدماتی است. وی در زمینه اقدامات انجام گرفته در بخش مدیریت گردشگری و ایجاد هماهنگی‌های لازم با سایر دستگاه‌ها تصریح کرد: راه‌اندازی جلسات شورای هماهنگی توسعه‌ گردشگری ارس با حضور نهادهای دولتی، نظامی، انتظامی، بخش خصوصی، انجمن‌ها و ذی‌نفعان، راه‌اندازی ستاد دائمی خدمات سفر با برگزاری جلسات مستمر برای رصد وضعیت مسافران در محدوده منطقه آزاد ارس و تشکیل اکیپ‌های نظارتی مشترک با دستگاه‌هایی همچون هلال‌احمر، اداره‌ راه، نیروی انتظامی و شبکه‌ بهداشت برای رصد وضعیت اماکن مرتبط با گردشگری مهمترین اقدامات انجام گرفته در این بخش است. وی اقدامات انجام گرفته در بخش حفظ، احیا و مرمت ابنیه‌های تاریخی را از مهمترین اقدامات سازمان منطقه آزاد ارس دانست و گفت: در چهار سال گذشته 6 میلیارد تومان برای مرمت، حفظ و بهره‌برداری از اماکن تاریخی هزینه کرده‌ایم که در این میان می‌توان به مرمت حمام تاریخی جلفا، مرمت کاروانسرای خواجه‌نظر و اجرای پروژه‌های مختلف مرمت در سایت جهانی کلیسای سنت استپانوس اشاره کرد.

افزایش ماندگاری گردشگران

داداش‌زاده با بیان اینکه با مرمت اماکن تاریخی بازدید و ماندگاری گردشگران در منطقه افزایش یافته است، اظهار کرد: ‌اکنون نیز مرمت کاروانسرای منسوب به عباسی در حال انجام است. وی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای مختلف در قالب ستاد خدمات سفر انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: جشنواره‌های مختلف در زون نوردوز، زون خداآفرین و زون جلفا برگزار می‌شود که برخی از آنها همچون جشنواره‌ تئاتر خیابانی، جشنواره‌ رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌های غول‌پیکر شهری، جشنواره‌ سفرنامه‌نویسی به جشنواره‌های سالانه تبدیل شده‌اند، با توجه به اینکه شهریور پیک سفر ارس است، اکثر رویدادهای فرهنگی در این ماه برگزار می‌شود.

میزبانی از گردشگران با 1023 تخت

داداش‌زاده با اشاره به وجود چهار هتل در ارس گفت: همچنین سه هتل آپارتمان، یک مهمانسرا، 6 مهمان‌پذیر، یک مجتمع گردشگری، یک اردوگاه، 15 کاشانه‌ مهمان در ارس خدمات‌رسانی می‌کنند که امسال نیز یک هتل سه ستاره و یک هتل چهار ستاره افتتاح خواهد شد. وی در ادامه‌ مجموع تخت‌های اقامتی ارس را 1023 تخت برشمرد و افزود: در سال گذشته هفت میلیون و 390 هزار نفر گردشگر داخلی از طریق زمینی و 253 هزار و 949 نفر گردشگر خارجی از طریق مرزهای زمینی وارد ارس شدند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.