| کد خبر: 140139 |

بده بستان‌های گردشگری تهران – پاریس

فرانسوی‌ها از دیرباز سفر به ایران را دوست داشته‌اند؛ شاهد این مدعا نقاشی‌هایی است که از قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی به جای مانده است.

تین نیوز

فرانسوی‌ها از دیرباز سفر به ایران را دوست داشته‌اند؛ شاهد این مدعا نقاشی‌هایی است که از قرن‌های ۱۶ و ۱۷ میلادی به جای مانده است.

با روی‌کار آمدن دولت نهم و دهم در ایران و دولت سارکوزی در فرانسه، سفر گردشگران میان دو کشور کاهش یافت اما در ۲ سال اخیر، هم سفر فرانسوی‌ها به ایران افزایش یافته و هم ایرانی‌ها بیشتر به فرانسه سفر می‌کنند و خبرها حاکی از آن است که فرانسوی‌ها درصدد جذب گردشگران ایرانی هستند. به گفته کارشناسان علت این امر، از دست دادن گردشگران بسیاری از کشورها با ناامنی و فعالیت‌های تروریستی در فرانسه بوده و ایرانی‌ها نیز به جهت ارزان‌تر شدن تورهای فرانسه این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب می‌کنند. به هر روی توازن گردشگری در میان دو کشور با رشد دوجانبه همراه بوده و برای ایران نیز مثبت است. به گفته راهنمایان سفر، فرانسوی‌ها معتقدند ایران حتی امن‌تر از فرانسه است. درواقع امنیت ایران، مزیتی نسبت به بسیاری از کشورهای دنیاست که ایران را رقیب کشورهای پیش‌رو در گردشگری می‌کند.

فرانسه درحالی درصدد است با برنامه‌ای یک‌ساله، تعداد گردشگران ایرانی بازدید‌کننده از آن کشور را تا ۱۰۰درصد افزایش دهد که به‌دنبال سفر هیات گردشگری فرانسه به ایران گام‌هایی هم برای توسعه روابط گردشگری دو کشور برداشته شد. ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه که بهمن‌ سال ۹۵ برای شرکت در همایش تجاری ایران و فرانسه به کشورمان سفر کرده بود، از اقدام کشورش در تسریع صدور روادید برای شهروندان ایرانی خبرداد. کارگزاران گردشگری فرانسه نیز که چندی پیش به ایران آمدند در دیدار با همتایان ایرانی خود، از برنامه یک‌ساله فرانسه سخن گفتند که در آن قرار است شمار گردشگران ایرانی بازدید‌کننده از آن کشور را به میزان ۸۰ هزار گردشگر افزایش دهند.

کریم میکاشیرا، مدیر منطقه‌ای سازمان توسعه گردشگری فرانسه که در ادامه ماموریت‌های وزارت خارجه کشورش برای توسعه تعاملات گردشگری به ایران سفر کرده در کارگاه آموزشی‌ که با هدف ارتقای ورود گردشگران ایرانی به فرانسه در تهران برگزار شد، گفت: تا پایان سال گذشته میلادی بیش از ۳۹هزار روادید برای شهروندان ایرانی که قصد سفر به فرانسه داشتند، صادر شد که امیدوارم این میزان در آینده نزدیک به ۸۰ هزار روادید افزایش پیدا کند. وی افزود: افزایش گردشگران ورودی از منطقه خاورمیانه، شمال افریقا، به‌ویژه ایران و ترکیه در صدر برنامه‌های گردشگری فرانسه است.

تایید یونسکو، فرانسوی‌ها را جذب کرد

به دلیل جاذبه‌های تاریخی و مهر تایید یونسکو بر آثار تاریخی و مراکز گردشگری ایران فرانسوی‌ها به سفر به کشورمان علاقه‌مند شده‌اند. همچنین امنیت ایران موجب جذب فرانسوی‌ها شده است. مرتضی برزویی، راهنمای سفر فرانسوی زبان در این زمینه به «گسترش تجارت» گفت: حضور و سفر فرانسوی‌ها به ایران در طول ۲ سال گذشته رشد بی‌سابقه‌ای داشته است. او افزود: پیش از این سفر به ایران از سوی وزارت امور خارجه فرانسه توصیه نشده بود، مردم و آژانس‌های گردشگری نیز به توصیه‌های این وزارتخانه گوش می‌دهند.

فرانسوی‌ها مانند ایرانی‌ها نیستند که پس از اعلام خطرناک بودن ترکیه از سوی کنسول ایران در این کشور، باز هم به آنجا سفر کنند و آژانس‌ها برای کسب درآمد، تورهای بیشتری به این مقصد برگزار ‌کنند. فرانسه همچنین سال‌های طولانی عضو سازمان ملل متحد بوده و بنیانگذار یونسکو است. فرانسوی‌ها سابقه طولانی در شناخت فرهنگ‌ها دارند و معرفی ایران به عنوان دهمین کشور برتر در زمینه جاذبه‌های تاریخی و باستانی توجه فرانسوی‌ها را به خود جلب کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: در مجموع فرانسوی‌ها به مقصد‌های تاریخی علاقه بسیاری دارند و کشورهایی مانند یونان را در فهرست مقصد‌های سفر خود قرار داده‌اند. فرانسوی‌ها در گردشگری، مد ابداع می‌کنند و اکنون سفر به ایران در میان فرانسوی‌ها مد شده است.

راهنمای سفر فرانسوی زبان‌ها گفت: در اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷میلادی فرانسوی‌های بسیاری به ایران سفر می‌کردند و نقاشانی را به همراه خود می‌بردند تا تصویر مکان‌هایی که از آنها بازدید می‌کنند، نقاشی کنند. به همین دلیل گنجینه عظیمی از نقاشی‌های مربوط به بناهایی که نابود شده، در فرانسه باقیمانده است.

او افزود: فرانسوی‌ها شناخت خوبی از ایران دارند و در کتاب‌های درسی خود درباره تاریخ ایران مطالعه کرده‌اند. همچنین سفر یک امر نهادینه در فرهنگ فرانسه است و همواره امنیت در سفر برای فرانسوی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار بوده‌است. آنها می‌دانند ایران امن‌تر از ترکیه است و کشورمان را برای انتخاب مقصد سفر به ترکیه ترجیح می‌دهند. همچنین طبیعت ایران برای فرانسوی‌ها جذاب است و جاذبه‌هایی مانند کویر و کوه آنها را به خود جذب می‌کند. برزویی با اشاره به تاثیر راهنمایان سفر ایرانی در جذب گردشگران فرانسوی اظهار کرد: توضیحات جامع و کامل راهنمایان سفر ایرانی در شناخت کافی گردشگران فرانسوی از ایران کمک بسیاری کرده است.

وی درباره جذب گردشگران ایرانی از سوی فرانسوی‌ها بیان کرد: ایران از نظر اقتصادی شرایط بهتری پیدا کرده و به همین منظور فرانسوی‌ها درصدد جذب گردشگران ایرانی برآمده‌اند. فرانسوی‌ها هزینه هتل را ارزان‌تر حساب کرده و متناسب با درآمد گردشگران هزینه‌ها را محاسبه و در عین حال آنها را تشویق به خرید می‌کنند.

توزان دوجانبه گردشگری

به گفته راهنمایان سفر فرانسوی‌ها به دلیل امنیت و بازدید از جاذبه‌ها به ایران سفر می‌کنند و ایرانی‌ها نیز به دلیل کاهش قیمت ناشی از ناامنی‌های مقطعی و شرایط جوی فعلی به فرانسه سفر می‌کنند. در نتیجه توازن گردشگری در میان دو کشور مثبت و رو به رشد است.

حسین عبادتی، راهنمای سفرهای خروجی به «گسترش تجارت» گفت: در زمان دولت اصلاحات بیشتر گردشگران ورودی کشور فرانسوی‌ها بودند. با همزمانی روی کار آمدن دولت‌های احمدی‌نژاد و سارکوزی می‌توان گفت ارتباط گردشگری بین دو کشور قطع و سفر فرانسوی‌ها به کشور متوقف شد.

او افزود: در این زمان راهنمایان فرانسوی زبان نیز حرفه خود را تغییر دادند و اکنون که موج سفر فرانسوی‌ها به کشور آغاز شده با مشکل کمبود نیروی انسانی روبه‌رو هستیم. اکنون که در فرانسه عقلای فرانسوی حاکم شده‌اند و در ایران نیز حسن روحانی که معتدل و اهل گفتمان است روی کار آمده، فرانسوی‌ها جزو گروه‌های اول یا دوم سفر به ایران هستند.

عبادتی در ادامه بیان کرد: تورهایی که تنها به فرانسه سفر کنند در کشورکم است و بیشتر تورهای ترکیبی به چندکشور از‌جمله فرانسه برگزار می‌شوند. به عنوان نمونه سفرها به مقصد ایتالیا، فرانسه و اسپانیا برگزار می‌شوند. بیشتر ایرانی‌ها نیز طرفدار تورهای ۱۰ روزه هستند و به دلیل مشغله کاری تمایلی به سفرهای ۱۵یا ۲۰ روزه ندارند. وی درباره تسهیل روادید فرانسه برای ایرانی‌ها اظهار کرد: فرانسه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و نمی‌تواند به تنهایی روادید شینگن را برای ایرانی‌ها تسهیل کند. دریافت روادید فرانسه در‌حال‌حاضر بسیار مشکل است و به طور کلی ایرانی‌ها از ایتالیا روادید خود را دریافت می‌کنند.

این راهنمای سفرهای خروجی درباره علت هدف قرار دادن ایرانی‌ها از سوی فرانسه و جذب ایرانی‌ها از سوی فرانسه بیان کرد: در مقاطعی از زمان با بروز برخی حوادث در فر انسه به دلیل احساس ناامنی گردشگران بسیاری از کشورها از سفر به فرانسه خودداری می‌کنند، اما در این میان ایرانی‌ها اهمیتی به امنیت نمی‌دهند و به دلیل کاهش قیمت تورهای فرانسوی‌ها تقاضا برای سفر به فرانسه از سوی مردم کشور افزایش یافته است. درواقع ایرانی‌ها به قیمت ارزان بیش از هرچیزی اهمیت می‌دهند. بسیاری از گردشگران فرانسوی عنوان می‌کنند که ایران امن‌تر از فرانسه است.

او با بیان اینکه توجه نکردن به امنیت و در نظر گرفتن ارزانی سفر آفت فرهنگی کشور است، گفت: سال‌هاست گفته می‌شود ترکیه ناامن است و نباید به این کشور سفر کرد اما ایرانی‌ها هیچ اهمیتی نمی‌دهند و به دلیل ارزان بودن سفرهای ترکیه همچنان گردشگران وفادار این مقصد ناامن هستند.

‌سخن آخر

توازن گردشگری میان فرانسه و ایران به طور دوجانبه افزایش‌یافته است. با اینکه فرانسه کشور ناامنی شده اما حملات تروریستی در آن بسیار کمتر از ترکیه است و فرانسه مقصد بسیار بهتری نسبت به ترکیه به شمار می‌رود. با اینهمه فرانسوی‌ها به دلیل امنیت به ایران سفر می‌کنند و ایرانی‌ها به دلیل ناامنی که هر از چند گاهی بروز کرده و موجب ارزان شدن تورهای فرانسه می‌شود، این کشور را به عنوان مقصد سفر برگزیده‌اند. البته این توازن مثبت در فصل‌های پر سفر فرانسه به دلیل گرانی اقامت به‌هم می‌خورد. 

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.