| کد خبر: 138208 |

از گردشگری روستایی تا اقتصاد دریامحور

یکی از مهم‌ ترین برنامه‌ هایی که معاون‌ اول رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی در سفر به گیلان داشتند بررسی پروژه‌های سرمایه‌ گذاری با حجم 870میلیارد ریال شامل یک هتل 5 ستاره، یک هتل 4 ستاره و یک مجتمع گردشگری 3 ستاره بود.

تین نیوز

یکی از مهم‌ ترین برنامه‌ هایی که معاون‌ اول رئیس‌ جمهور و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی در سفر به گیلان داشتند بررسی پروژه‌های سرمایه‌ گذاری با حجم 870میلیارد ریال شامل یک هتل 5 ستاره، یک هتل 4 ستاره و یک مجتمع گردشگری 3 ستاره بود.

نکته‌ای که وجود دارد این است که ما در سال 1396 استمرار تکمیل پروژه‌های ناتمام را در دستورکار داریم. درحال‌حاضر، گیلان چیزی حدود 114 پروژه نیمه‌تمام دارد که از 10 تا 95درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند و اگر این پروژه‌ها از حمایت‌های تسهیلاتی کافی برخوردار شوند می‌توانیم بسیاری از آن‌ها را به‌بار بنشانیم و از مزیت عرضه خدمات و درعین‌حال اشتغال‌زایی موردنظر که شعار سال هم است استفاده کنیم.

یکی از موضوعات مهم و استراتژی‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بحث ایجاد اشتغال روستایی است. در همین باره، طرح تحول اشتغال روستایی در دستور است که با مشارکت صندوق کارآفرینی امید و بانک سینا برنامه‌هایی را به‌منظور توسعه گردشگری در گیلان دنبال می‌کنیم.

سال گذشته با سه روستا کار را شورع کردیم و در سال جاری این برنامه باید با قدرت بیشتری برای ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بوم‌گردی و طبیعت‌گردی دنبال شود.

کسب‌وکارهای دیگری نیز در حوزه صنایع‌دستی قابل‌تعریف است که مکمل برنامه‌های اشتغال‌زایی و توسعه استانی تلقی می‌شوند. نقطه‌عطف فعالیت ما در سال جاری در حوزه گردشگری روستایی قابل‌تعریف است، چراکه بیشترین پراکندگی جاذبه‌های گردشگری ما در حوزه روستایی است. ضمن اینکه بحث مناطق ساحلی و دریا نیز مطرح است و برنامه‌های مهمی بر این اساس وجود دارند که در جلسات نیز به آن‌ها پرداخته شده است.

درهرحال، امسال اقتصاد دریامحور در کانون توجه حوزه برنامه‌ریزی کشور و استان قرار دارد. به همین خاطر، چند پروژه قابل‌تعریف و قابل‌اجرا در دستورکار داریم که یکی از آن‌ها در شهر بندرانزلی است که اداره‌کل بنادر و دریانوردی تعریف کرده و یک فرصت استثنایی برای بحث گردشگری دریایی است.

نکته دیگر، خود منطقه آزاد انزلی و ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی است که این منطقه در حوزه گردشگری دارد. به‌عنوان مثال، ایجاد اسکله کاسپین به بحث گردشگری دریایی ما رونق می‌دهد. علاوه‌براین، با استانداری برنامه‌های مشترکی در سطح سواحل استان داریم و درحال دنبال کردن آن‌ها هستیم.

امیدواریم با اجرای طرح‌هایی که مدنظر ماست بتوانیم سواحلی متناسب با انتظاراتی که گردشگران از استان گیلان دارند داشته باشیم.

نکته بعدی هم این است که نقش دستگاه‌های متناظر ما در حوزه گردشگری باید به‌خوبی ایفا شود. مثلاً وزارت نیرو، منابع‌طبیعی، محیط‌زیست، امور اراضی و سایر دستگاه‌های مرتبط باید متناسب با حیطه وظایف خود در ایجاد رونق گردشگری استان نقش‌آفرینی داشته باشند و قوانین و مقررات و انعطاف و انسجام و همگرایی بیشتری برای سرمایه‌گذاری مهیا کنند.

امیدوارم با لحاظ شدن مجموعه این موارد شاهد توسعه گردشگری در استان توریستی گیلان باشیم.

** رضا علیزاده مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گیلان

 

منبع: پايگاه اطلاع رسانی فرینا (پایگاه خبری مناطق آزاد ویژه اقتصادی)

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.