| کد خبر: 138114 |

ظهور «ترکیه» جدید برای سفر خارجی ایرانی‌ها

براساس آنچه مدیرکل فرودگاه گیلان از راه‌اندازی پرواز مستقیم رشت- گرجستان خبر داده، از 22 تیرماه پرواز رشت به تفلیس گرجستان در فرودگاه سردارجنگل رشت راه‌اندازی ‌شده است.

تین نیوز

براساس آنچه مدیرکل فرودگاه گیلان از راه‌اندازی پرواز مستقیم رشت- گرجستان خبر داده، از 22 تیرماه پرواز رشت به تفلیس گرجستان در فرودگاه سردارجنگل رشت راه‌اندازی ‌شده است.

قرار است این پروازها به صورت رفت‌و‌برگشت دو روز در هفته و در روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه در این فرودگاه بین‌المللی انجام ‌شود. اما نتیجه این رویداد برای گردشگری و تعامل بین ایران و گرجستان چه خواهد بود؟ نگاهی به آمار مربوط به گردشگری حاکی از آن است که روند ورود گردشگران ایرانی به گرجستان در سال جاری میلادی به شدت مثبت بوده است و به نظر می‌رسد برنده این ارتباط بیشتر صنعت گردشگری گرجستان باشد. حتی نگاهی به آمار گردشگری این کشور طی 6 ماه اخیر نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

 

گرجستان در مجموع ماه ژوئن سال 2017 بالغ بر 666 هزار گردشگر جذب کرده که در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته افزایشی 5/ 28 درصدی و تقریبا معادل 148 هزار نفر تجربه کرده است. از کل گردشگران ورودی به این کشور، 597 هزار نفر معادل با 6/ 89 درصد اتباع اروپایی، 52 هزار نفر از اتباع شرق آسیا و اقیانوسیه و 10 هزار نفر نیز از خاورمیانه بودند. البته ایران نیز در این دسته‌بندی در میان کشورهای جنوب آسیا لحاظ شده است که طبق آمار گردشگری این کشور زیرمجموعه شرق آسیا است.  نگاهی به آمار ورود گردشگران خارجی به گرجستان در ماه ژوئن 2017 نشان می‌دهد ارمنستان مبدا نخست این مقصد بوده و حدود 139 هزار گردشگر به این کشور فرستاده است. پس از این کشور نیز به ترتیب روسیه با 136 هزار، جمهوری آذربایجان با 135 هزار، ترکیه با 99 هزار و ایران با 38 هزار گردشگر در میان 5 مبدا برتر گردشگرفرست به گرجستان قرار داشته‌اند.

مقایسه این آمار با ژوئن سال 2016 نشان می‌دهد که ایران پس از روسیه و ارمنستان، بیشترین تغییرات را در فرستادن گردشگر از نظر تعداد داشته و از نظر درصد افزایش با رشد 222 درصدی نسبت به ژوئن سال 2016 در صدر فرستادن گردشگران به گرجستان قرار داشته است. مروری بر آمار مربوط به ماه ژوئن سال 2017 حاکی از آن است که در این ماه سهم ایران 7/ 5 درصد از کل گردشگران خارجی گرجستان بوده است؛ این در حالی است که سهم ارمنستان 8/ 20درصد، سهم روسیه 4/ 20 درصد، سهم جمهوری آذربایجان 2/ 20 درصد و سهم ترکیه 9/ 14 درصد ثبت شده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد رشد و توسعه ارتباطات به‌خصوص حمل و نقل با کشورهایی نظیر گرجستان، بر افزایش گردشگران ورودی ایران به گرجستان نقش بیشتری داشته باشند تا به جذب گردشگران گرجی به کشور منجر شود.

 

مروری بر آمار 6 ماهه

به‌طور کلی در 6 ماه نخست سال 2017 میلادی، حدود 3 میلیون گردشگر خارجی به این کشور وارد شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 4/ 13 درصدی نشان می‌دهد. برآورد می‌شود از این میزان، حدود 3/ 1 میلیون نفر بیش از 24 ساعت در این کشور اقامت داشته‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشدی 1/ 29 درصدی دارد. با این تفاسیر، محاسبات مراکز معتبر گرجستان گویای آن است که درآمدهای ارزی به دست آمده از محل گردشگری، در فصل نخست سال 2017 به 435 میلیون دلار رسیده و 8/ 6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد.

تحلیل آمار 6 ماهه گردشگران ورودی به گرجستان از ژانویه تا ژوئن سال 2017 نیز بیانگرآن است که اکثر گردشگران وارد شده به این کشور در این مدت، به ترتیب اتباع جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، روسیه و ایران بوده‌اند. در میان مبادی برتر گردشگر فرست به گرجستان، آذربایجان در 6 ماهه نخست سال 2017 حدود 738 هزار نفر مسافر روانه این کشور ساخته بود و در رده‌های بعدی نیز ارمنستان با حدود 643 هزار نفر، ترکیه با 531 هزار نفر و روسیه با 507 هزار نفر، 4 رتبه برتر گردشگر فرست را در اختیار داشتند. ایران در 6 ماهه نخست سال 2016 حدود 37 هزار نفر به گرجستان گردشگر فرستاده بود که در مدت مشابه سال 2017 به 121 هزار نفر افزایش یافته است و افزایشی بیش از 83 هزار نفری در مقایسه با آن مدت نشان می‌دهد. جالب است که این افزایش تقریبا به اندازه تعداد گردشگران اوکراینی وارد شده به گرجستان است که پس از ایران در رده ششم ورود گردشگران به گرجستان قرار داشته‌اند.

 

درصد جذب گردشگران اروپایی و ایرانی

در میان اروپایی‌ها، اتریشی‌ها، هلندی‌ها، آلمانی‌ها، بریتانیایی‌ها، فرانسوی‌ها و لیتوانیایی‌ها بیش از سایر کشورهای این قاره به سفر به گرجستان اقبال نشان داده‌اند. با این همه استثنایی‌ترین رشد در میان کشورها متعلق به ایران بوده که در مدت 6 ماهه نخست سال 2017 نسبت به همین مدت در سال 2016 رشد 223 درصدی تجربه کرده است. پس از ایران نیز به ترتیب بیشترین رشدها در اختیار ازبکستان با 163 درصد، عربستان سعودی با 159 درصد، هند با 133 درصد، رژیم اشغالگر قدس با 48 درصد و چین با 41 درصد بوده که می‌تواند نشان ‌دهد گرجی‌ها در حال بازاریابی کدام مقاصد برای سفر به کشورشان هستند.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.