| کد خبر: 137663 |

شهرزیر زمینی اویی در شمار 10 اثر تاریخی برتر ایران می گیرد

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر اویی زیر زمینی «اویی » در شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان در بین یکی از 10 اثرتاریخی برتر کشور قرار می گیرد.

تین نیوز

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: شهر اویی زیر زمینی «اویی » در شهرستان آران و بیدگل در شمال استان اصفهان در بین یکی از 10 اثرتاریخی برتر کشور قرار می گیرد.

سمیع الله حسینی مکارم عصر روز دوشنبه در جلسه ساماندهی بافت تاریخی نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل افزود: شهر اویی نوش آباد بسیار شگفت انگیز است که تعامل انسان و اقلیم را به خوبی نشان می دهد.
وی بیان کرد: مطالعات طرح فاضلاب نوش آباد انجام شده است و لازم است دولت اختصاص بودجه آن را در دستور کار قرار دهد.
وی با بیان این که شهر زیر زمینی به عنوان میراث ملی کشور بر اثر نبود شبکه فاضلاب تهدید می شود افزود: برآورد 150 میلیارد ریال هزینه برای اجرای این طرح شده است.
حسینی مکارم ادامه داد: تعاملاتی بین استانداری اصفهان و شهرداری نوش آباد برای تقبل هر کدام 50 میلیارد ریال هزینه برای اجرای این طرح انجام شده است که امیدواریم سازمان میراث فرهنگی نیز با اختصاص 50 میلیارد ریال برای انجام این طرح کمک کند.
وی با اشاره به استقرار پایگاه پژوهشی در این شهر خاطرنشان کرد: کاوش ها به صورت مداوم در حال انجام است و امیدواریم با مشارکت وزارت نیرو و سازمان میراث فرهنگی بزودی مشکل فاضلاب نیز حل شود.
شهر زیرزمینی «اویی» نوش آباد شهری سه طبقه ودست ساز و بزرگترین شهر زیرزمینی دستکن جهان و از بزرگترین سازه های بشر قدیم است که در سال 1383 کشف شد.
شهر زیرزمینی اویی مربوط به دوره ساسانیان و جزو پنج شهر دستکن جهان از جمله مقصدهای گردشگری در شهر نوش آباد از توابع شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است.
بیش از 100 اثر ارزشمند تاریخی در شهر نوش آباد وجود دارد که تاکنون 20 اثر آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
هم چنین سه اثر معنوی آئین های خیل عرب، کتل خوانی و سقاخوانی نوش آباد به ثبت رسیده است.
شهر نوش آباد با 12 هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در سه کیلومتری این شهرستان و شش کیلومتری کاشان قرار دارد.
در این جلسه همچنین رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از روند رو به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور خبر داد.
زهرا احمدی پور افزود: آمارهای ثبت شده از ورود گردشگران خارجی به کشور روندی صعودی را نشان می دهد که با برنامه ریزی های بیشتر می توانیم به نقطه مطلوب تری دست یابیم.
وی به ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین کارهای انجام شده در سازمان میراث فرهنگی کشور در سال های اخیر ثبت جهانی یزد بود که بسیار حائز اهمیت و افتخاری برای ایران است.
کمیته میراث جهانی یونسکو در چهل و یکمین نشست خود که در کراکوف لهستان در هفته جاری برگزار شد، با اجماع شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی خود ثبت کرد و بدین ترتیب، نخستین پرونده یک شهر تاریخی ایران در فهرست جهانی به ثبت رسید.
احمدی پور در بخش دیگری از سخنان خود بافت نوش آباد را یکی از غنی ترین بافت های تاریخی کشور عنوان کرد و افزود: طرح فاضلاب نوش آباد با جدیت پیگیری می شود که البته مدیریت این کار با وزارت نیرو است.
مدیرعامل انجمن توسعه و پیشرفت نوش ‌آباد نیز در این نشست به پیشینه تاریخی شهر زیرزمینی اویی اشاره کرد و افزود: شهر زیرزمینی نوش‌ آباد یکی از مهم ‌ترین جاذبه ‌های این منطقه است و صیانت، حفاظت و نگهداری از این اثر فرهنگی‌ - تاریخی اهمیت فراوانی دارد و می ‌تواند با افزایش ورود گردشگر به توسعه اقتصادی و گردشگری در کاشان و آران‌ و بیدگل کمک کند.
علی میرابی با بیان این که یکی ازمهم‌ ترین مشکلات شهر زیرزمینی اویی نفوذ فاضلاب به این شهر تاریخی است اظهار کرد: باید اعتبارات لازم برای رفع این مشکل اختصاص یابد گرچه دستگاه‌ های مختلف مانند وزارت نیرو و استانداری اصفهان در این باره قول‌های مساعد داده‌ اند‌.
وی خاطرنشان کرد: ثبت بافت تاریخی شهر نوش‌ آباد هر چه سریع تر در دستور کار میراث فرهنگی قرار گیرد تا با ثبت ملی بافت تاریخی نوش‌ آباد حفظ و نگهداری آن به ‌شکل بهتری تداوم پیدا کند.
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور در سفر یکروزه به کاشان و آران و بیدگل از مجموعه باغ تاریخی فین، خانه تاریخی بروجردی ها، عامری ها و مرکز هنرهای سنتی و صنایع دستی کاشان دیدن کرد و عصر دوشنبه برای بازدید از جاذبه های گردشگری آران و بیدگل به شهر نوش آباد سفر کرد.
 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.