| کد خبر: 137490 |

مناقشه برسر مجوز کار؛ این‌بار در حوزه گردشگری

۱۲۰۰ سایت اینترنتی خدمات گردشگری در ایران فعالیت دارند که با تصمیم سازمان میراث‌فرهنگی و تلاش معاونت گردشگری تاکنون ۱۴ سایت به‌دلیل نداشتن صلاحیت از سوی معاونت گردشگری با دستور پلیس فتا فیلتر شده‌اند.

تین نیوز
۱۲۰۰ سایت اینترنتی خدمات گردشگری در ایران فعالیت دارند که با تصمیم سازمان میراث‌فرهنگی و تلاش معاونت گردشگری تاکنون ۱۴ سایت به‌دلیل نداشتن صلاحیت از سوی معاونت گردشگری با دستور پلیس فتا فیلتر شده‌اند.

صبح دیروز نیز فهرست 80سایت مجازی گردشگری که اقدام به ارائه خدمات گردشگری بدون احراز صلاحیت از سوی معاونت گردشگری می‌کنند از سوی پلیس فتا به این معاونت ارجاع شد تا هشدارهای لازم برای احراز صلاحیت به آنها داده شود تا از فیلترینگ درامان بمانند.

اماحدود 700سایت خدمات گردشگری نیز از بین 1200سایت فعال در این حوزه در 2هفته اخیر در سامانه تی نماد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی ثبت نام کرده‌اند تا آنطور که مدیرکل ارزیابی و نظارت خدمات گردشگری به همشهری گفته است، صلاحیت‌شان برای داشتن‌ای‌نماد از سازمان توسعه تجارت الکترونیک تأیید شود.

فیلترینگ سایت‌های گردشگری زمانی خبرساز شد که یکی از 14سایت مجازی خدمات گردشگری که به رزرو آنلاین هتل می‌پرداخت موضوع فیلترینگ را مطرح و پس از آن نیز چندین سایت دیگر از سوی معاونت گردشگری با دستور پلیس فتا فیلتر شدند. مدیران برخی سایت‌های گردشگری مجازی که به ارائه خدمات گردشگری آنلاین پرداخته‌اند اما به همشهری گفته‌اند که این اقدام سازمان میراث فرهنگی غیرقانونی و موجب اخلال در فضای کسب و کار اینترنتی است.به اعتقاد فعالان بخش گردشگری در حوزه مجازی ورود مستقیم سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری در حوزه کسب و کار نیازمند مصوبه مجلس و در حوزه اختیارات مجلس است.

  • فیلترینگ‌ها قانونی است

ولی تیموری، مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی اما در گفت‌وگو با همشهری فیلترینگ سایت‌های گردشگری را اقدامی قانونی و منطبق با قانون توسعه صنعت ایرانگردی و جهانگردی مصوب سال 70و همچنین آیین‌نامه مصوب هیأت دولت در سال 80اعلام کرد و گفت: براساس این 2قانون و آیین‌نامه هر فرد حقیقی و حقوقی که بخواهد در حوزه صنعت گردشگری کشور فعالیت و اقدام به کسب و کار در این حوزه کند باید از سازمان میراث فرهنگی مجوز داشته باشد و صلاحیتش احراز شود.

بخش خصوصی اما همچنان معتقد است که سازمان میراث فرهنگی اجازه ورود به فعالیت مجازی در حوزه کسب و کار اینترنتی و به‌تبع آن سایت‌های مجازی گردشگری را ندارد و دخالت معاونت گردشگری و سازمان میراث فرهنگی در این بخش‌غیرقانونی است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری می‌گوید: سازمان میراث فرهنگی و معاونت گردشگری به‌عنوان نهاد مسئول باید پاسخگوی اقدامات غیرقانونی برخی سایت های گردشگری باشد.

ماجرای‌ای نماد و تی نماد در نهایت به فیلترینگ سایت‌های گردشگری ختم شد.‌ ای نماد برای کسب و کار اینترنتی در فضای مجازی و از سوی کارگروه توسعه کسب و کارهای مجازی سازمان توسعه تجارت الکترونیک ارائه می‌شود، فعالان مجازی صنعت گردشگری اما معتقدند معاونت گردشگری فعالیت موازی دارد و به آنها گفته است که متقاضیان فعالیت اینترنتی صنعت گردشگری باید نماد تی داشته باشند.

این برداشت منجر شد تا ولی تیموری مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری به همشهری بگوید: معاونت گردشگری نماد ارائه نمی‌کند و تی نماد نام سایت این معاونت برای ثبت نام و احراز هویت متقاضیان کسب و کار اینترنتی در فضای مجازی حوزه گردشگری است.

  • الزام معاونت گردشگری

به گفته تیموری، همه فعالان صنعت گردشگری چه در فضای مجازی یا فضای حقیقی ملزم به احراز صلاحیت از معاونت گردشگری هستند تا با این اقدام بتوان جلوی اقدامات غیرقانونی و بعضا مجرمانه در حوزه گردشگری را گرفت. بنابراین اگر فعالان این حوزه در فضای مجازی برای احراز صلاحیت به معاونت گردشگری مراجعه نکنند سازمان میراث فرهنگی مکلف است آنها را به نیروی انتظامی ارجاع دهد تا جلوی فعالیت غیرقانونی گرفته شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری درخصوص فیلترینگ برخی سایت‌های مجازی خدمات گردشگری گفت: مطابق قانون و آیین‌نامه دولت صلاحیت کسب وکار گردشگری باید از سوی ما احصا شود.ولی تیموری تأکید کرد: معاونت گردشگری به درخواست فعالان صنعت گردشگری که پیش‌تر مجوز دفاتر گردشگری اخذ کرده‌اند و سرمایه‌‌شان را در این راه گذاشته‌اند اقدام به فیلترینگ سایت‌هایی کرد که شرایط دریافت صلاحیت برای ‌ای نماد را مراعات نکرده‌اند.

تیموری گفت: متقاضیان کسب و کار اینترنتی در فضای مجازی براساس توافق معاونت گردشگری با سازمان توسعه تجارت الکترونیک باید برای احراز صلاحیت به معاونت گردشگری مراجعه و پس از آن برای دریافت نماد معرفی شوند. وی با اشاره به تلاش معاونت گردشگری از یک‌سال و نیم گذشته برای متقاعد کردن دارندگان سایت‌های اینترنتی خدمات گردشگری برای تأیید صلاحیت گفت: به 80سایت گردشگری که فهرست آنها برای فیلترینگ از سوی پلیس فتا به معاونت گردشگری ارائه شده هر سه‌ماه یک‌بار برای احراز صلاحیت تذکر داده شد که اگر بازهم بی‌توجهی کنند سایت‌شان فیلتر می‌شود.

به گفته تیموری، معاونت گردشگری و سازمان میراث فرهنگی به هیچ‌وجه قصد ایجاد انحصار و ایجاد اخلال در فضای کسب و کار ندارند و تنها خواسته‌ این است افرادی که متقاضی ایجاد کسب و کار در فضای مجازی صنعت گردشگری هستند ابتدا برای تأیید صلاحیت تخصصی به معاونت گردشگری مراجعه کنند و درخواست خود را در سامانه تی نماد این معاونت ثبت کنند تا به آنها اجازه دریافت‌ای نماد داده شود.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.