| کد خبر: 136552 |

اقدام به فروش خانه پسر مظفرالدین شاه بدون اطلاع «میراث فرهنگی»

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: «معامله و فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی غیرقانونی است.»

تین نیوز

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: «معامله و فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی غیرقانونی است.»

به گزارش میراث آریا، محمدحسن طالبیان درباره مزایده فروش عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا، پسر مظفرالدین شاه، خاطرنشان کرد: «مالکیت و بهره‌برداری بناهای ثبت‌شده در فهرست آثار ملی درصورتی که با هماهنگی و مجوز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشد، می‌تواند تغییر کند. در مورد این بنا نیز اگر قرار باشد از طریق مزایده به‌فروش برسد، دریافت مجوز و هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمان معامله به قوت خود باقی است.»

وی با اشاره به اینکه باید این فرآیند قانونی اتفاق بیفتد و درصورتی که سازمان مجوز لازم را صادر کند، صندوق بازنشستگی می‌تواند بنا را واگذار کند، اظهار کرد: «فعلا مرحله فروش مطرح نیست و موضوع اعلام مزایده است و شماره ثبت ملی بنا هم اعلام شده است. نکته بسیار مهم این است که تمام ضوابط و محدودیت‌هایی که از جهت حفظ و نگهداری یک اثر تاریخی ملزم به رعایت شدن است باید جزو اسنادی باشد که زمان مزایده ارائه می‌شود.

مثلا وقتی اعلام شد این ملک در فهرست آثار ثبت ملی قرار دارد باید تمام ضوابط و اسناد این ملک نیز همراه این مزایده اعلام شود. اگر اصول گفته‌شده رعایت شد، ملک می‌تواند تغییر مالکیت پیدا کند.» در همین حال اما صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرده که مزایده فروش عمارت تاریخی ناصرالدین میرزا با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی به‌منظور واگذاری این بنا به بهره‌برداران حرفه‌ای برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی صندوق بازنشستگی کشوری، این صندوق اعلام کرده همان‌طور که تمامی مراحل مرمت و احیای این عمارت با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی انجام شده، مراحل فروش و انتقال این بنا نیز با نظارت این سازمان صورت می‌پذیرد تا این میراث تاریخی در قلب پایتخت، دستخوش سوءاستفاده قرار نگیرد. عمارت تاریخی ناصرالدین‌میرزا در محدوده ارگ سلطنتی تهران و حریم کاخ جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو قرار دارد.

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.