| کد خبر: 131815 |

روادید فرودگاهی امنیت را به خطر نمی‌اندازد

تین نیوز

صدور روادید بدو ورود یا فرودگاهی (on orrival) به‌تازگی در ۱۰ فرودگاه از بین ۱۴ فرودگاه بین‌المللی کشور آغاز شده است.

 

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، بر اساس خبر اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه کشور، شهروندان ۱۸۰ کشور دنیا می‌توانند روادید فرودگاهی دریافت کنند. این روادید که در ۱۰ فرودگاه بین‌المللی تهران، مشهد، کیش، شیراز، اصفهان، بندرعباس، تبریز، لار، کرمان، ارومیه و مرز دریایی بندر شهیدرجایی صادر می‌شود، ۳۰ روز اعتبار دارد و برای ۶۰ روز دیگر قابل تمدید است.

 

اگرچه شهروندان کشورهای کلمبیا، سومالی، امریکا، انگلیس، کانادا، بنگلادش، اردن، افغانستان و پاکستان امکان دریافت روادید فرودگاهی در مبادی ورودی ایران را ندارند، اما راه سفر به روی هیچ‌یک از آنها بسته نشده و می‌توانند با مراجعه به نمایندگی کنسولی ایران در کشور مبدا، برای دریافت روادید اقدام کنند.

 

گرفتن روادید فرودگاهی که از مهم‌ترین امتیاز کشورها برای از بین بردن مرزها و دسترسی آزاد شهروندان جهان است، گاه چندان آسان به نظر نمی‌آید، چراکه با فرارسیدن فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، صف روادید طولانی و معطلی‌ها گاه بیش از حد انتظار می‌شود.

 

هرچند حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی وزارت خارجه کشورمان پیش‌تر گفته بود «روادید فرودگاهی ایران در کمتر از ۲ دقیقه صادر می‌شود» و اگرچه سرعت عمل برخی نمایندگان کنسولی در فرودگاه پرترددی مانند امام خمینی(ره) حتی به کمتر از یک دقیقه هم رسیده (البته در ساعات کم تردد)، اما به هرحال محدودیت‌هایی که محیط‌های فرودگاهی برای بخش‌های کنسولی قائل شده‌اند و گذر از ورودی‌های مختلف بیمه، بانک و... این زمان را در حالت‌های غیرمعمول افزایش داده و وزارت امور خارجه هم بارها به مسافرانی که در زمان پیک به ایران سفر می‌کنند، توصیه کرده بخشی از مراحل دریافت روادید را در کشور مبدا انجام دهند یا با آگاهی نسبت به این شرایط، این نوع روادید را انتخاب کنند.

 

عینک بدبینی را کنار بگذاریم

به عقیده کارشناسان گردشگری نباید نگران امنیت کشور باشیم و دیدگاه بدبینانه و محافظه‌کارانه را باید کنار بگذاریم. با گشودن درهای کشور به روی گردشگران می‌توان گردشگری را توسعه داد و صدور روادید فرودگاهی اقدام مثبتی به شمار می‌آید.

 

مرتضی خاکسار، کارشناس‌ارشد گردشگری در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: دفتر صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی شهرهای بزرگ و گردشگری کشور مانند تهران، تبریز، اصفهان و شیراز راه‌اندازی شده و به‌طور حتم پیش از ایجاد آن، اقدامات کارشناسی و بررسی‌های لازم انجام شده است.

 

وی با مثبت شمردن صدور روادید فرودگاهی در جذب گردشگران خارجی بیان کرد: به طور کلی صدور روادید فرودگاهی در دفتر شهرهای بزرگ با دارا بودن ظرفیت‌های گردشگری اقدام مثبتی برای جذب گردشگران ورودی به‌شمار می‌رود. به عقیده من صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه شهرهایی ایجاد شده‌اند که مقصدهای جذاب گردشگری در کشور به‌شمار می‌روند و از مکان‌های تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و مدرن بسیاری برخوردارند.

 

خاکسار درباره مشکل امنیتی صدور روادید فرودگاهی برای ۱۸۰ کشور دنیا اظهار کرد: صدور روادید فرودگاهی مشکلی از نظر امنیتی برای کشور ایجاد نمی‌کند. به‌طور کلی افرادی که دارای گذرنامه هستند از نظر سوءسابقه و امنیتی مشکلی ندارند و شامل مجازات‌های سنگین، جرائم، مفاسد اجتماعی و انحرافات اجتماعی نمی‌شوند.

 

او افزود: ممکن است افرادی با گذرنامه و مدارک جعلی سفر کنند که به‌طور حتم می‌توان این افراد را در فرودگاه‌های کشور شناسایی کرد. به‌طور کلی افرادی که دارای گذرنامه هستند از نظر امنیتی در کشور خود تایید شده هستند و در ایران نیز مشکلی ایجاد نخواهند کرد؛ مگر در موارد ویژه.

 

این کارشناس ارشد گردشگری تاکید کرد: اگر پیشرفت و توسعه همه‌جانبه گردشگری را می‌خواهیم باید انگیزه ایجاد کنیم و لغو روادید یا صدور روادید فرودگاهی خود یک انگیزه است. به‌طور کلی لغو روادید برای گردشگران بسیاری از کشورها انگیزه ایجاد می‌کند؛ به عنوان نمونه مالزی در دوره‌ای به ایرانی‌ها اجازه سفر بدون روادید را صادر کرده بود و این امر موجب شد ایرانی‌های بسیاری به این کشور سفر کنند.

 

او گفت: مزیت دیگری که صدور روادید فرودگاهی دارد آن است که ایران را به عنوان مقصدی امن، ارزان و با درهای گشوده به دنیا نشان می‌دهد. اگر این‌گونه اقدامات را انجام ندهیم چگونه می‌خواهیم افزایش جذب گردشگران، درآمدزایی و ارزآوری داشته باشیم؟

 

خاکسار در ادامه بیان کرد: اگر درهای کشور بسته باشد نباید انتظار افزایش جذب گردشگران را داشته باشیم. اگرچه پس از برجام درهای کشور به روی دنیا گشوده شده، اما کافی نیست. باید عینک بدبینی را برداریم و نگرش خود را تغییر دهیم. باید تمهیدات لازم مانند صدور روادید فرودگاهی اندیشیده شود تا آهنگ گردشگری کشور را به گوش همگان برسانیم.

وی با تاکید بر لزوم در پیش گرفتن دیپلماسی‌لبخند اظهار کرد: باید ثابت کنیم با داعش، عراق و پاکستان متفاوت هستیم و به دنیا لبخند بزنیم. کشوری که میراث‌دار فرهنگ و تمدن ۲هزار و ۵۰۰ساله است نباید بدبینانه و با موضع‌گیری نسبت به گردشگران جهانی برخورد کند.

 

برنامه‌ریزی مسئولان برای مسائل امنیتی

به عقیده کارشناسان حقوقی، وزارت امور خارجه و دستگاه‌های مربوط به طور حتم ساز وکارهای امنیتی را در نظر گرفته‌اند، اما این اقدام به گسترش گردشگری کمکی نمی‌کند.

 

حامد حق‌بیان، کارشناس‌ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» اظهار کرد: به‌طور حتم نهادهای امنیتی و نیروی انتظامی که مسئول ورود و خروج مسافران و صدور گذرنامه هستند سازوکارهای مناسب را اندیشیده‌اند و نمی‌تواند این گونه باشد که هرشخصی بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی بتواند وارد کشور شود. او افزود: به عقیده من مسائل امنیتی رعایت می‌شوند. به نظر من چنین اقدامی بسیار اشتباه است و مشکل گردشگران تنها روادید نیست، دریافت روادید برای گردشگران خارجی بسیار ساده است. حق‌بیان با اشاره به لزوم فراهم کردن امکانات مناسب برای جذب گردشگران اظهار کرد: کشور اگر بخواهد جذب گردشگران بالایی داشته باشد باید زیرساخت‌های گردشگری را تکمیل کند، سامانه‌های حمل‌ونقل مناسبی داشته باشد، هواپیماها بهسازی و بروزرسانی شوند. سامانه‌های حمل‌ونقل شهری نیز مشکل دارند، در نیمه شب نمی‌توان تاکسی در کشور پیدا کرد. سرویس‌های بهداشتی کشور نیز مشکل دارند. او در ادامه بیان کرد: به عقیده من با توجه به مسائل امنیتی به‌طور حتم سازوکارهای امنیتی در نظر گرفته شده، اما بر ما هویدا نیست. بدون محدودیت هر گردشگری نمی‌تواند به ایران بیاید و اگر هم سفر کند و در فرودگاه متوجه مشکلات امنیتی شوند به‌طور حتم گردشگر را بر می‌گردانند.

 

جذب خطوط هوایی

به عقیده کارشناسان حمل‌ونقل هوایی صدور روادید فرودگاهی می‌تواند اقدام مثبتی در گسترش روابط با خطوط هوایی مطرح دنیا باشد.

 

آرمان بیات، کارشناس حمل‌ونقل هوایی در گفت‌وگو با «گسترش تجارت» گفت: پیش از احداث دفتر صدور روادید فرودگاهی در فرودگاه‌های کشور وزارت امور خارجه کشور با وزارتخانه‌های متبوع در ۱۸۰ کشور توافق‌های لازم را انجام داده و سازوکارهای امنیتی را درنظر گرفته است. او افزود: صدور روادید فرودگاهی نمی‌تواند مشکل امنیتی ایجاد کند مگر برای کشورهایی مانند امریکا که روادید فرودگاهی برای آنها صادر نمی‌شود. بیات در ادامه بیان کرد: صدور روادید فرودگاهی برای توسعه گردشگری و مناسبات تجاری بسیار مثبت بوده و زمان صدور روادید را کوتاه کرده است و سفر به ایران را تسهیل می‌کند. البته جای بحث وجود دارد که فرودگاه‌هایی که دفتر صدور روادید فرودگاهی در آنها ایجاد شده پروازهای خارجی دارند یا خیر؛ به‌عنوان نمونه هیچ شرکت خارجی به کیش سفر نمی‌کند.

 

وی درباره فرودگاه‌هایی که پروازهای خارجی کمی دارند، اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی کرمان تنها به دوبی پرواز دارد، اما تاجران و گردشگران می‌توانند پس از سفر به دوبی به کرمان سفر کرده و از آن بازدید کنند یا معادلات تجاری خود را انجام دهند. این کارشناس حمل‌ونقل هوایی با اشاره به تاثیر مثبت روادید فرودگاهی در ترغیب خطوط هوایی خارجی برای همکاری و برقراری پرواز به فرودگاه‌های ایران بیان کرد: صدور روادید فرودگاهی یکی از موضوع‌های زیربنایی توسعه بوده و برای توسعه حمل‌ونقل هوایی نیز مثبت است.

 

 بیات با اشاره به اینکه صدور روادید فرودگاهی پیچیدگی خاصی ندارد، گفت: این امر هیچ مشکل امنیتی ایجاد نمی‌کند و ساز و کارهای امنیتی از سوی وزارت امرو خارجه با ۱۸۰ کشوری که می‌توانند روادید فرودگاهی دریافت کنند، ایجاد شده است.

 

سخن پایانی

صدور ورادید فرودگاهی هیچ مشکل امنیتی برای کشور ایجاد نمی‌کند و به توسعه گردشگری، تجارت و جذب خطوط هوایی مطرح دنیا کمک می‌کند. به عقیده کارشناسان اعمال این قانون مانند بسیاری از کشورهای جهان در راستای توسعه گردشگری است و پیش نیاز آن هم احساس امنیتی است که در افکار عمومی جهان نسبت به ایران ایجاد شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.