| کد خبر: 1223 |

گردشگری خلیج فارس، اولویت نوروز ۹۳ در بوشهر

تین نیوز |  استان ساحلی بوشهر با داشتن بیشترین ساحل ومرز با خلیج فارس شهرها وروستاهای بندری متعدد و جزایر دیدنی دارای ظرفیت گردشگری کمک نظیری دربخش دریایی است که اگرچه تاکنون این قابلیت شکوفا نشده و مورد غفلت قرارگرفته است اما اکنون نگاه همه مسوولان به این کانون جلب شده است.
در همه کشورهای دنیا مناطق ساحلی و هم مرز با دریا به عنوان پررونق ترین، زیبا ترین، جذاب ترین و دیدنی ترین نقاط این کشورها به شمار می روند، طوری که مردم این کشورها و دیگر ممالک جهان برای گذراندن تعطیلات و استراحت به این مکان ها سفر می کنند تا خستگی یکساله کار و تلاش را از تن بزدایند و انرژی لازم را برای کار در سال بعد ذخیره کنند.
 
به همین دلیل مناطق ساحلی و جزایر در کشورهای دیگر آبادترین مناطق این کشورهاست، طوری که گردشگران هرچه بخواهند و اراده کنند می توانند در کمترین زمان ممکن در این مکان ها به دست آورند.
 
اما در استان بوشهر این ظرفیت تاکنون مورد توجه لازم قرار نگرفته است، زیرا این استان با بیش از 700 کیلومتر ساحل بکر و جزایر دیدنی و بندرهای صیادی و تجاری، سکوی های نفتی، پارک های ملی دریایی از کمترین امکانات رفاهی، اقامتی، بازی ها و تفریحات سرگرم کننده و گشت های دریایی و غیره محروم است.
 
سواحل ماسه ای شهرهای گناوه، دیلم بندرهای امام حسن و ریگ که با وجود کمبود امکانات اکنون فقط به سبب وجود بازارهای کالاهای خارجی هر ساله میلیون ها گردشگر نوروزی و مسافر غیر نوروزی را در خود می بیند، در صورت ایجاد مراکز اقامتی، رفاهی، پارک های ساحلی، ورزش ها و سرگرمی های آبی، گشت های دریایی به جزایر و سکوهای نفتی دریایی و غیره می تواند به مقصد گردشگری تبدیل شود.
 
جزیره خارک به عنوان بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آبهای خلیج فارس با اسکله های بزرگ که روزانه کشتی های متعددی برای بارگیری نفت خام در اطراف آن تردد می کنند، آثارتاریخی شامل گورهای زرتشتیان، بقایای کلیسا و صومعه، قلعه هلندی ها، معبد پوزئیدن، گورستان باستانی، امامزاده محمد حنیفه، زیستگاه آهوان و مرجان های ساحلی از جمله نقاط دیدگی این جزیره است.
 
جزیره میرمهنا واقع در نزدیکی بندر ریگ گناوه که قرار است به یکی از برزگترین مناطق گردشگری دریایی کشور تبدیل شود و اکنون سرمایه گذاران بخش خصصی در حال مطالعه و بررسی آن برای سرمایه گذاری هستند از دیگر مناطق مستعد گردشگری دریایی در استان بوشهر است.
 
بندر بوشهر با سواحل زیبا، آماده سازی و نورپردازی شده به طول 10 کیلومتر، اسکله های تجاری با عملیات در حال انجام تخلیه و بارگیری کالا و صیادی و ماهیگیری، جلوه زیبای بافت قدیم بوشهر بر کرانه پهناور خلیج فارس، گشت ها دریایی، تفریح و سرگرمی هایی مانند جت اسکی، نیروگاه اتمی بوشهر به عنوان اولین نیروگاه هسته ای کشور از دیگر ظرفیت های گردشگری ساحلی این استان است.
 
با سرمایه گذاری و ایجاد امکاناتی نظیر هتل ها و رستوران های دریایی، پارک های آبی، تورها و گشت های دریایی سفر به جزایر، ورزش های آبی و دریایی، بازارچه های کالاهای ملوانی، جشنواره های فرهنگی، هنری و موسیقی می توان جمعیت گردشگران به استان بوشهر که در سال های اخیر براساس اعلام مسوولان گردشگری این تا شش میلیون نفر هم در ایام نوروز رسیده را به دو برابر این ظرفیت افزایش داد.
 
موزه مردم شناسی، خانه شهید رییسعلی دلواری، موزه دریا و دریانوردی، جاذبه های طبیعی نظیر کوه نمک جاشک، پارک ملی دریایی نایبند، پارک دریایی دیر - نخیلو، تالاب حله نخلستان های دشتستان، چشمه های آب معدنی گرم تنگستان بناها و آثار تاریخی و باستانی شامل بندر تاریخی سیراف، قلعه نصوری، آثار تاریخی گوردختر، کاروانسرای مشیر برازجان، تاسیسات صنعتی منطقه ویژه پارس جنوبی با پالایشگاه های بزرگ گازی و پتروشیمی، بندر بزرگ پارس جنوبی وغیره از دیگر جاذبه های گردشگری استان بوشهر است که در کنار گردشگری دریایی و ساحلی می تواند مورد توجه قرار گیرد.
 
پارک ملی دریایی نایبند این منطقه شامل خلیج نایبند جایی که کوه و دریا به هم سلام می دهند درحین قایق سواری در دریا می توای منظره های زیبای حیات وحش کوهستان را مشاهده کرد، جنگل های حرای عسلویه، بساتبن و هاله دیگر ظرفیت گردشگری دریایی در استان بوشهر است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با وجود ظرفیت بالای گردشگری دریایی در جذب توریسم اما این قابلیت مهم در این استان مغفول مانده است.
 
ابراهیم فروزانی افزود: گردشگری دریایی دارای ابعاد ویژه ای است که دولت نیز دیدگاه خاصی برای استفاده بهینه از آن برای رونق صنعت توریسم دارد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان بوشهر گفت: اولویت اصلی در نوروز آینده توسعه گردشگری دریایی است که تاکنون به آن کم تر توجه شده است.
 
محمد ابراهیم فروزانی افزود: این موضوع از سیاست های اولویت دار ستاد مرکزی هماهنگی خدمات است.
 
وی اضافه کرد: در شمال و جنوب کشور سواحل گسترده و فرصت های بی نظیر وجود دارد که دریا در اختیار صنعت گردشگری می گذارد.
 
وی یادآورشد: گردشگری دریایی بالاترین ارزش افزوده را در بین بخش های توریسم دارد و استان بوشهر نیز به دلیل برخورداری از بیش از 700 کیلومتر نوار ساحلی با خلیج فارس درصورت برنامه ریزی می تواند نقش آفرینی بالایی در بهره برداری از فواید آن داشته باشد.
 
فروزانی اضافه کرد: کمیته ویژه ای برای گشت های دریایی در ستاد هماهنگی خدمات سفر استان بوشهر تشکیل شده است که گشت های ساحلی با تنوع فعالیت های فراغتی و استفاده بهینه تراز ساحل برای شهروندان و مسافران را فراهم می کند.
 
وی گفت: رسالت این کمیته جلوگیری از برخی آشفتگی و بی نظمی در سواحل و فراهم کردن زمینه لازم برای بهره مندی علاقه مندان به گشت های ساحلی است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهرافزود: جزیره خارک، نیروگاه اتمی، نیروی هوایی و بافت قدیم بوشهر از ظرفیت های دیگر گردشگری این استان است که کمتر از آنها برای صنعت توریسم استفاده شده است که امسال این بخش نیز با همکاری مسولان مربوط فعال تر خواهد شد.
 
فروزانی یادآورشد: صنایع دستی اقتصاد پایداری است که استفاده مفید از این بخش نیز در قالب نمایشگاه های مربوط در دستور کار قرار دارد.
 
وی گفت: ستاد تسهیلات سفر های نوروزی امسال با مصوبه دولت به ستاد هماهنگی خدمات سفر با این هدف تغییر نام یافته است که سفر فقط در موقعیت خاص زمانی نیست و در طول سال باید با مدیریت کردن توریسم داخلی و خارجی زمینه رونق گردشگری در کشور فراهم شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با توجه به این که این استان هرساله فقط در ایام نوروز از قابلیت های گردشگری آن به شکل گسترده استفاده می شود و در مابقی فصول سال از ظرفیت های آن بهره برداری بهینه نمی شود ایجاد ستاد هماهنگی خدمات سفر فرصت مغتنمی است تا از قابلیت های گردشگری این استان در طول سال بهره برداری شود.
 
وی افزود: رسالت ستاد هماهنگی خدمات سفر برنامه ریزی برای فعال کردن صنعت گردشگری در استان هایی است که به عنوان مقصد اصلی گردشگری محسوب نمی شوند که بوشهر نیز مشمول آن است.
 
فروزانی یادآورشد: مهمترین بخش ستاد هماهنگی خدمات سفر مربوط به خدمات شهری است که شهرداری متولی آن است و همه دستگاه ها باید با تعامل و هم افزایی با شهرداری زمینه خدمات رسانی مطلوب به گردشگران را فراهم کنند.
 
وی گفت: برنامه ریزی برای پاکسازی سطح شهر، متوقف کردن حفاری ها و به انجام رساندن پیش از عید پروژه های عمران شهری، گسترش فضاهای اقامتی و سرویس های بهداشتی ضرورت های توریسم شهری است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر افزود: نحوه اطلاع رسانی از جاذبه ها و ارایه خدمات به گردشگران درسال های گذشته مطلوب نبود که امسال برای حل مشکلات باید به صورت یکپارچه و سیستماتیک انجام و اطلاع رسانی شمار مسافران نیز هماهنگ عمل شود.
 
فروزانی اضافه کرد: با توجه به این که چندین برابر جمعیت استان بوشهر در ایام نوروز مسافر وارد استان می شود باید با برنامه ریزی مدون و نگاه فرابخشی و همکاری مطلوب طوری عمل شود که میزبان خوبی برای مهمانان نوروزی باشیم.
 
استاندار بوشهر گفت: زیرساخت های گردشگری در استان بوشهر برای سرمایه گذاری و پذیرایی از مسافران و گردشگران از اقصی نقاط ایران اسلامی در مناطق زیبای این استان فراهم است.
 
مصطفی سالاری افزود: باید ظرفیت ها و استعدادهای گردشگری استان بوشهر بیش از پیش برای مردم کشورمان شناسانده شود.
 
وی اضافه کرد: این استان دربخش های مختلف دارای قابلیت های سرمایه گذاری است که برای این مهم طرح جامع سرمایه گذاری در بخش های مختلف بویژه گردشگری فراهم شده است.
 
سالاری با بیان این که از سرمایه گذاران در بخش گردشگری استان بوشهر حمایت می شود اظهار کرد: با توجه به وجود امکانات و ظرفیت های مهم سرمایه گذاری دراین استان و تدوین بسته های سرمایه گذاری، ایام نوروز بهترین فرصت برای معرفی جاذبه های گردشگری است.
 
استاندار بوشهر گفت: همه دستگاه های اجرایی هماهنگی های لازم برای میزبانی از گردشگران انجام دهند و دست اندرکاران ستاد تسهیلات خدمات سفر موظف هستند امکانات مورد نیاز را برای میزبانی از مسافران نوروزی فراهم کنند.
 
سالاری ادامه داد: استان بوشهر از قابلیت های مهم گردشگری در کشور برخوردار است که وجود سواحل زیبای خلیج فارس، مناظر طبیعی و قابلیت های دیگر زمینه حضور سرمایه گذاران در این استان را فراهم کرده است.
 
وی با اشاره به این که حمایت های لازم از سرمایه گذاران برای مشارکت در اجرای طرح های مختلف فراهم است گفت: از مدیران و مسوولان استانی انتظار می رود همه تلاش خود را برای برطرف کردن موانع سرمایه گذاری و بهبود شرایط اقتصادی استان بوشهر به کار گیرند.
 
استاندار بوشهر اضافه کرد: این استان ظرفیت های متعددی برای سرمایه گذاری دارد که یکی از این مزیت ها گردشگری بویژه در ایام نوروز و فصل هایی که آب و هوای مناسبی دارد، است.
 
سالاری افزود: طرح مطالعه در بخش سرمایه گذاری و شناساندن توانایی های استان بوشهر در دست اجراست و در این ارتباط مطالعه جامع برای بررسی ظرفیت ها و قابلیت های استان بوشهر در زمینه های مختلف بو یژه در بخش توریسم دریایی اجرا شده که در قالب بسته سرمایه گذاری به سرمایه گذاری ارائه می شود.
 
استاندار بوشهرگفت: تعطیلات نوروزی و حضور گردشگران فرصت مغتنمی برای ترویج فرهنگ مهمان نوازی مردم خونگرم و معرفی جاذبه های دیدنی این استان به سایر هموطنان است.
 
سالاری افزود: تمهیدات لازم درکمیته های مختلف برای میزبانی شایسته و ارایه خدمات در خور شان مسافران نوروزی این استان انجام شده است.
 
وی اضافه کرد: دغدغه ای برای خدمات رسانی وجود ندارد هرچند دقت و حساسیت نیز نباید کاهش یابد.
 
استاندار بوشهر بیان کرد: اگر با برنامه ریزی دقیق تر زیرساخت های خدماتی فراهم شود در بقیه فصل های سال نیز با حضور گردشگر در این استان زمینه درآمد زایی و رونق اقتصادی فراهم خواهد شد.
 
سالاری گفت: مهمان نوازی عادت دیرینه و فرهنگ غالب مردم استان بوشهر است که زبانزد عام و خاص است اما ما مسوولان نیز باید با احترام و آمادگی کامل در مسوولیت اداری تدارک ببینیم تا خدماتی در خورشان و منزلت مسافران ارایه شود.
 
وی افزود: بخش عمده مسوولیت خدمات رسانی به مسافران بر عهده فرمانداران است که باید با سرکشی و دقت نظر تصمیم های کمیته هماهنگی خدمات سفر استان بوشهر را به اقدام تبدیل کنند.
 
استاندار بوشهر اظهارکرد: پلیس نیز در ایام نوروز با اعمال قانون زمینه تسهیل آمد و شد و کاهش تصادف و سوانح رانندگی را در جاده های این استان فراهم کند.
 
سالاری گفت: برای امنیت شهروندان و مسافران نیز باید تمهیدات لازم اتخاذ شود.
 
وی مرکز اطلاع رسانی در ورودی شهرها را ویترین ارایه خدمات به مسافران دانست و افزود:دستگاه های متولی باید با آموزش نوع رفتار کارکنان با مسافران که معرف فرهنگ بوشهر ی هاست زمینه خاطرات خوشایندی را برای گردشگران فراهم کنند.
 
استاندار بوشهر یادآورشد: عملکرد دستگاههای ستاد هماهنگی خدمات سفر در حین و پایان سفر ارزیابی می شود.
 
معاون امور عمرانی استانداری بوشهرگفت: به منظور اسکان گردشگران و مسافران نوروزی هفت اقامتگاه گردشگری با ظرفیت سه هزار چادرگروهی و400 کانکس درسواحل شهر بوشهر مستقر شده و از 20 اسفند این اقامتگاه ها فعال می شوند.
 
شاپور رستمی افزود: امسال با توجه به شرایط آب وهوایی مناسب و وجود قابلیت های منحصر به فرد گردشگری پیش بینی می شود حجم گردشگران بیش از سال های گذشته به استان بوشهر مسافرت کنند.
 
وی اضافه کرد: زیرساخت های اسکان گردشگران در سواحل و شهرهای مختلف استان بوشهر فراهم شده و شهرستان بوشهر از هم اکنون آماده پذیرایی از گردشگران است.
 
رستمی ادامه داد: فعالیت ستاد تسهیلات خدمات سفر استان بوشهر برای پذیرایی از گردشگران در شهرهای مختلف استان از 15 اسفند و در شهر بوشهر از 20 اسفند فعالیت خود را آغاز می کند.
 
معاون عمرانی استانداری بوشهر گفت: همچنین امسال یکهزار و 487 سرویس بهداشتی و 256 حمام شهرداری ها در سراسر استان آماده ارایه خدمات به مسافران نوروزی هستند.
 
شاپور رستمی اظهار کرد: 27 کمپینگ برای اسکان مسافران نوروزی توسط شهرداری ها در سطح استان مهیا شده است.
 
وی اضافه کرد: 723 اتاق واحدهای اقامتی با ظرفیت دو هزار و 32 تخت آماده میزبانی از مسافران را دارند.
 
وی با تاکید بر این که توجه به گردشگری دریایی در اولویت برنامه های امسال استان قرار دارد، افزود: با توجه به ظرفیت استان در زمینه دریا و گردشگری دریایی امسال در این زمینه برنامه ریزی و ساماندهی های مورد نیاز صورت گرفته که توسط شهرداری ها و فرمانداری های هر شهرستان اجرایی خواهد شد.
 
رستمی ادامه داد: با توجه به ای نکه استان ما از استان هایی است که در ایام نوروز پذیرای مهمانان بسیاری است و در زیر ساخت ها و میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ظرفیت خوبی وجود دارد بیشترین دغدغه ما آمادگی لازم برای استقبال از مهمانان است که در صدد هستیم به بهترین وجه میزبان خوبی باشیم.
 
وی گفت: برخی از روستاهای استان ظرفیت گردشگری بسیار خوبی دارند که با هماهنگی های لازم با فرمانداری ها مقرر شده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت: امسال 45پایگاه و کمپ امدادی دراین استان در قالب طرح های ملی امداد و نجات و ایمنی و سلامت نوروزی آماده خدمات رسانی به میهمانان نوروزی هستند.
 
عبدالکریم شعبان زاده افزود: از این تعداد 21پایگاه درقالب طرح ملی امداد و نجات نوروزی شامل 14پایگاه جاده ای، پنج دریایی، یک کوهستان و یک پایگاه هوایی با 350 امدادگر از 26 اسفند تا 16 فروردین در خدمت مسافران نوروزی هستند.
 
وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح افزایش توان امداد و نجات هلال احمر برای ارائه مطلوب ترین و سریع ترین عملیات پاسخگویی به درراه ماندگان و آسیب دیدگان در تعطیلات، ایجاد اطمینان خاطر در طول مسیر و معرفی خدمات داوطلبانه و نمایش توان امداد و نجات جمعیت هلال احمر است.
 
شعبان زاده اضافه کرد: پارسال در طرح ملی امداد و نجات نوروزی استان بوشهر امداد گران هلال احمر در 174حادثه شرکت کردند که اقدام به امداد رسانی به یکهزار و 904 نفر کردند که در این حوادث یکهزار و 901نفر نجات یافته و یکهزار و 378 نفر نیز مصدوم شدند.
 
وی یادآور شد: همچنین در چهاردهمین طرح ملی ایمنی و سلامت نوروزی با شعار بی گدار به جاده نزنیم و ظریف برانیم نیز که امسال از 27 اسنفد تا 15 فروردین در استان بوشهر اجرا می شود 23 کمپ با مشارکت 250 عضو جوان جمعیت هلال احمر اجرا می شود.
 
شعبان زاده گفت: هدف از اجرای این طرح نمایش توان عملیاتی تیمهای بشر دوستانه اعضای جوانان در حمایت از زندگی انسانها، استفاده از فناوریهای نوین در کمک به سفری ایمن و کاهش تلفات انسانی مسافران، ترویج فرهنگ پیشگیری از طریق ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم در امر سوانح و حوادث و معرفی قابلیت های اعضای جوان جمعیت در ارایه خدمات امدادی و بشر دوستانه است.
 
وی بیان کرد: توزیع بروشورهای حاوی هشدارهای ایمنی و بهداشتی، نقشه راه و معرفی نقاط حادثه خیز استان در قالب طرح ملی ایمنی و سلامت نوروزی در بین مسافران انجام می شود.
 
شعبان زاده یادآور شد: همچنین 23 خیمه نماز، فضای دوستدار کودک و تیم های سحاب که اعضای جمعیت هلال احمر با دوچرخه در سطح شهر در پارکها و محل تجمع مسافران نوروزی برای ارایه خدمات امدادی به مسافران رکاب می زنند از جمله برنامه هایی است که در قالب طرح ملی ایمنی وسلامت نوروزی اجرا می شود.
 
معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: دو هزار و 255کلاس درس در قالب 338 مدرسه امسال برای اسکان مسافران نوروزی در این استان تجهیز شده است.
 
علیمراد کرمی افزود: از این شمار 42کلاس نوع ˈالفˈ سرویس کامل مجزا به غیر از حمام و آشپزخانه مشترک، 969کلاس نوع ˈبˈ که حمام، تلویزیون و آشپزخانه مشترک دارند و یکهزار و 194کلاس نوع ˈجˈ که یخچال، اجاق، تلویزیون، حمام و آشپزخانه مشترک است.
 
وی اضافه کرد: از 10 تا 20 اسفند رزرو اینترنتی کلاس ها انجام می شود و پذیرش حضوری نیز از 28 اسفند تا 12فروردین ادامه دارد.
 
کرمی ادامه داد: امسال برای هماهنگی و سرویس دهی مناسب به فرهنگیان در نوروز پنج کمیته پشتیبانی، بهداشت، سلامت، حراست و آموزش و 21پایگاه در استان تشکیل شده است.
 
وی بیان کرد: با توجه به این که امسال بخشی از کلاس های درس با همکاری اولیای دانش آموزان هوشمند سازی شده است امکان تخلیه این کلاس ها برای اسکان مسافران نوروزی نیست به همین علت ظرفیت امسال کلاس ها نسبت به پارسال 10درصد کاهش یافته است.
 
معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: نوروز پارسال 240هزار نفر درقالب 34هزار خانوار در کلاس های درس استان بوشهر اسکان یافتند.
 
وی یادآورشد: تعرفه اسکان میهمانان نوروزی از 80هزار ریال تا 400 هزار ریال تعیین شده که اولویت با فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کارکنان دولت است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.