| کد خبر: 105621 |

رشد ۴ درصدی گردشگری جهان در سال ۲۰۱۶

تین‌نیوز| صنعت گردشگری در دنیای امروز به یکی از بخش های مهم اقتصادی جهان تبدیل شده است که با ایجاد شغل برای میلیون ها نفر، آینده بهتری را برای مردم جهان متصور شده است، همچنین گردشگری به عنوان یکی از سرگرمی های فرهنگی جوامع انسانی به شمار می رود که روزبه روز تقاضای بیشتری در سطح جهان برای آن به چشم می خورد، به گونه ای که در دنیای امروز به یکی از مهم ترین صنایع اقتصادی و فرهنگی بشر تبدیل شده و به لحاظ اقتصادی، پیامدهای مطلوبی را در پی داشته است.
 

وضعیت گردشگری در جهان به گونه ای است که هر ساله با میزان رشد بیشتری مواجه هستیم و تعداد گردشگران نیز افزایش می یابد. مقاصد گردشگری نیز تقریبا تمام نقاط جهان را شامل می شوند و مردم دنیای امروز نسبت به دیدن شگفتی های کشورهای مختلف بسیار اشتیاق دارند و بر همین اساس نیز گردشگری بین المللی رونق قابل توجهی یافته است، به طوری که با بررسی میزان پروازهای بین المللی صنعت گردشگری در سطح جهان، می توانیم به میزان افزایش این صنعت در دوران اخیر پی ببریم.


در همین راستا نیز محققان صنعت گردشگری اعلام کرده اند در نیمه اول سال 2016، رشد چشم گیری در زمینه این صنعت رقم خورده است آمار و ارقام قابل توجهی را نشان می دهد. بنابراین در این گزارش به روند رشد صنعت گردشگری در دوره مذکور خواهیم پرداخت، ضمن اینکه مهم ترین مقاصد گردشگری جهان را نیز به لحاظ جغرافیایی معرفی خواهیم کرد.

افزایش 21میلیون گردشگر در نیمه اول سال 2016
گردشگری بین المللی در سطح جهان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است و با توجه به وفور آژانس های مختلف گردشگری و ارائه خدمات قابل توجه به گردشگران، گرایش زیادی به سوی آن دیده می شود، به طوری که در سال های اخیر رشد قابل توجهی یافته و تعداد گردشگران بین المللی نیز هر سال نیز نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می کند.
رشد صنعت گردشگری در اکثر جوامع و اهمیتی که به پذیرایی و استقبال مناسب از گردشگران می دهند، باعث شده است روند این صنعت در سطح جهان حرکت مناسبی پیدا کند و فرهنگ گردشگری در بسیاری از مناطق دنیا تثبیت شود، به همین دلیل نیز افزایش قابل توجهی در زمینه حضور گردشگران بین المللی به چشم می خورد و آمارها نشان دهنده رشد چند میلیونی تعداد گردشگران بین المللی است.
طبق آمار ارائه شده، ورودی  صنعت گردشگری بین المللی در فاصله ماه های ژانویه و ژوئن سال 2016 در سراسر جهان، 4درصد رشد داشته که در مقایسه با سال قبل، میزان رشد قابل توجهی محسوب می شود، به طوری که مقاصد گردشگری در این فاصله، 561میلیون گردشگر را پذیرا بوده اند که این آمار نسبت به سال قبل 21میلیون افزایش یافته است.

بیشترین میزان ورود گردشگر در آسیا-اقیانوسیه
از جمله نقاط قوتی که در مناطق در حال توسعه، خصوصا کشورهای آسیایی قابل تامل است، بحث گردشگری این مناطق است، به طوری که این صنعت پتانسیل رشد زیادی را در مناطق مذکور داشته و خصوصا در سال جاری آمار قابل توجهی در این باره ارائه شده است.
به لحاظ جغرافیایی، منطقه آسیا و اقیانوسیه (AsiaPacific)  در نیمه اول سال 2016، رشد نسبتا خوبی را در زمینه گردشگری نشان داده است، به طوری که پروازهای ورودی بین المللی این مناطق 9درصد افزایش یافته است و بالاترین میزان رشد جهانی صنعت گردشگری را نشان می دهد.
در این میان اقیانوسیه با رشد 10درصدی، رهبر این منطقه محسوب شده و شمال شرقی آسیا و جنوب شرقی آسیا نیز با نشان دادن 9درصد رشد در رتبه های بعدی قرار دارند، میزان رشد این صنعت در جنوب آسیا نیز 7درصد بوده است.

افزایش 4درصدی ورود گردشگر به قاره آمریکا و رشد قابل توجه در آفریقا
میانگین ورود گردشگران به آمریکا نیز تا 4درصد افزایش یافته است که بیشترین ورودی نیز در آمریکای مرکزی و جنوبی بوده است که هر یک میزان 6درصد رشد را نشان داده اند و رهبران اصلی صنعت توریسم قاره اروپا به شمار می روند. میزان ورود گردشگر به آمریکای شمالی و کارائیب نیز 4درصد افزایش یافته است که نسبت به آمریکای مرکزی و جنوبی، رشد کمتری را نشان می دهد.
در قاره آفریقا نیز در سال جاری با رشد 5درصدی گردشگری روبه رو بوده ایم که این روند در صحرا با قوت بیشتری ادامه یافته و این در حالی است که آمریکای شمالی نتایج ضعیف تری را نشان داده است. به طوری که جنوب صحرای آفریقا به میزان 12درصد رشد داشته و این درحالی است که آفریقای شمالی یک کاهش 9درصدی را نشان داده است.

رشد ضعیف گردشگری در اروپا و نتایج متفاوت در خاورمیانه
نتایج ورود گردشگران به اروپا متفاوت بوده است. به طور کلی باید گفت میزان رشد این صنعت در اروپا در فاصله ماه های ژانویه و ژوئن 3درصد بوده است. در این میان شمال، مرکز و شرق اروپا، 5درصد افزایش را در این صنعت داشته اند و این در حالی است که این رشد در غرب اروپا تنها یک درصد بوده است، حوزه مدیترانه ای جنوب اروپا نیز 2درصد افزایش ورود گردش را در دوره مذکور داشته است که این آمار نشان  دهنده حضور کم رنگ تر گردشگر در این دوره زمانی در اروپا بوده است.
همچنین جالب است بدانید اطلاعات محدودی که نشان دهنده میزان ورود گردشگران به خاورمیانه بوده است، کاهش 9درصدی این صنعت را طی دوره شش ماهه مذکور نشان می دهد که البته این نتایج نسبت به مقاصد مختلف گردشگری این منطقه متفاوت بوده و شدت و ضعف دارد.

چشم انداز مثبت برای نیمه دوم سال 2016
به طور کلی باید گفت نیمه اول سال جاری حدود 46درصد از کل میزان ورود گردشگر بین المللی را به خود اختصاص داده است و محققان معتقد هستند این روند در نیمه دوم سال نیز به رشد کنونی خود ادامه دهد و یک چشم انداز مثبت در این روند دیده می شود. در میان آفریقا، آمریکا و آسیا-اقیانوسیه بیشترین میزان رشد را خواهند داشت و اروپا و خاورمیانه روند رشد محتاط تری را دنبال خواهند کرد.

میزان تقاضا برای سفرهای خارجی
در این گزارش به میزان ورود گردشگران در سطح بین المللی پرداختیم و در پایان بد نیست نگاهی داشته باشیم به آمار موجود در زمینه سفرهای خارجی گردشگری که در کشورهای جهان اتفاق افتاده و میزان خروج گردشگر را در کشورهای مذکور نشان می دهد. چین با نشان دادن رشدی دو رقمی در میزان هزینه های سفرهای بین المللی، بزرگ ترین بازار به شمار می رود که یک رشد 20درصدی را در سه ماهه اول سال 2016 نشان داده است.
ایالات متحده آمریکا نیز دومین بازار بزرگ جهان در سفرهای خارجی محسوب می شود که هزینه سفرهای خارجی آن در طول ماه جولای 8درصد افزایش داشته است. آلمان نیز با یک افزایش 4درصدی در ماه مذکور، سومین بازار بزرگ در این زمینه بوده است.
کشورهای دیگری که در نیمه اول سال 2016 تقاضای قابل توجهی را برای سفر های گردشگری خارجی نشان داده اند شامل کشورهای زیر می شوند: اسپانیا 20درصد، نروژ 11درصد، استرالیا 10درصد و ژاپن 6درصد. در این میان روسیه و برزیل از جمله کشورهایی هستند که در این زمینه آمار ضعیفی را از خود نشان داده اند و باید گفت این امر نشان  دهنده محدودیت های اقتصادی دو کشور مذکور است.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.