| کد خبر: 142712 |

سرمایه‎گذاری 107 هزار میلیارد ریالی در کیش

در سال 95 در مجموع یک میلیون و 800 هزار گردشگر به منطقه آزاد کیش سفر کردند که رقمی معادل یک میلیارد و 301 میلیون دلار صرفه‎جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

تین نیوز

در سال 95 در مجموع یک میلیون و 800 هزار گردشگر به منطقه آزاد کیش سفر کردند که رقمی معادل یک میلیارد و 301 میلیون دلار صرفه‎جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

علی اصغر مونسان با اعلام اینکه سازمان منطقه آزاد کیش پرچم‎دار گردشگری دریایی و ساحلی در کشور است، مهمترین ماموریت این سازمان را مربوط به حوزه گردشگری دانست گفت: این منطقه با افزایش چشمگیر میزان جذب گردشگر علاوه بر توسعه صنعت پر سود گردشگری با جلوگیری از خروج ارز، رونق اقتصادی کشور را سبب شده است.

علی اصغر مونسان که طبق حکم رئیس دولت دوازدهم به زودی بر کرسی ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تکیه خواهد زد، در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز اظهار کرد: در بحث صرفه جویی ارزی حاصل از جذب گردشگر به کیش باید گفت در سال 95 در مجموع یک میلیون و 800 هزار گردشگر به منطقه آزاد کیش سفر کردند که با احتساب 720 دلار به عنوان میانگین هزینه سفر هر گردشگر، در کل رقمی معادل یک میلیارد و 301 میلیون دلار صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

 این مدیرعامل منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: در این مدت بیشتر توسعه مراکز اقامتی –تفریحی و افزایش جاذبه‌های نوین گردشگری در اولویت بوده است به‌طوری‌که ظرفیت هتلینگ جزیره از 10 هزار و 500 اتاق به 12 هزار و 300 اتاق رسیده که این مقدار ، 26 درصد رشد را نشان می‌دهد.

افزایش 11 درصدی ورود گردشگران به جزیره کیش

مونسان افزود: همچنین در راستای جذب گردشگر و رونق گردشگری، سازمان منطقه آزاد کیش، ظرفیت صندلی‌های هواپیماهای شرکت هواپیمایی کیش را 50 درصد افزایش داد که این اقدام منجر به افزایش 11 درصدی آمار ورود گردشگران به جزیره کیش شد.

وی با اشاره به ورود کشتی مسافری سانی به جزیره کیش گفت: فروردین امسال و در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی درخصوص توسعه گردشگری دریایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های جزایر و سواحل کشور کشتی اقیانوس‌یمای تفریحی مسافری سانی وارد جزیره کیش شد .

به گفته مونسان؛ شرکت بندر و فرودگاه‌های سازمان منطقه آزاد کیش برای ارائه خدمات بهتر و مناسب‌تر، مصمم است تعداد شناورهای با سن کم، جدید و باکیفیت را افزایش دهد و شناورهای قدیمی را  بازسازی و نوسازی کند.

افزایش خطوط دریایی بین‎المللی برای سال آینده در جزیره کیش

مونسان درباره راه اندازی خطوط مسافری دریایی در کیش اظهار کرد: در حال حاضر باتوجه به بسته شدن تقویم گردشگری بنادر و کشورهای اطراف امکان برنامه‌ریزی برای سفر کشتی سانی به سایر بنادر خارجی میسر نیست اما برای سال آینده افزایش خطوط دریایی بین‌المللی  برنامه ریزی شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز در ناوگان حمل و نقل دریایی کیش، 10 فروند شناور، نقل و انتقال گردشگران را در مسیر کیش و بنادر اطراف بر عهده دارند.

وی درباره  جایگاه صنایع دریایی به ویژه شناورسازی در کیش تاکید کرد:به واسطه موضوعات زیست محیطی اجازه ایجاد صنایع بزرگ کشتی‌سازی را در کیش نمی‌دهیم اما در مقیاس‌های متوسط دو کارگاه درحال فعالیت هستند. در شرایط کنونی هم دو کارگاه تولید شناورهای بدنه آلومینیومی و اندازه کوچک فایبرگلاس در کیش فعالیت می‌کنند.

هندورابی؛ جزیره‎ای برای اکوتوریسم‌ها

وی در ادامه نیز با اشاره به اینکه جزیره کیش در حال حاضر به عنوان نخستین منطقه آزاد کشور که در زمینه توسعه جزایر ایرانی خلیج فارس پیشقدم بوده است طرح توسعه هندورابی را در دست اجرا دارد، بیان کرد: در نخستین مرحله فرودگاه و بندرگاه این جزیره ساخته شد و به بهره برداری رسید.

مونسان با بیان اینکه با ساخت این بندر امکان سفر دریایی برای گردشگران علاقه‌مند به اکوتوریست فراهم شد، اظهار کرد: شناورهای مسافری کروز با طول ۱۵۰ متر امکان پهلوگیری در این بندر را دارند همچنین یک پست اسکله شناور نیز در این بندر تدارک دیده شده است. البته بندر هندورابی دارای ترمینال مسافری و ظرفیت پذیرش سالیانه ۴۰۰ هزار مسافر، در حال حاضر آماده ارائه خدمات به گردشگران این جزیره زیبا است.

وی تاکید کرد: مجموعه این امکانات سبب شده است تاگردشگران علاقه‌مند به اقامتی آرام در یک جزیره بکر برای سفر به هندورابی به کیش بیایند که این امر بر رونق گردشگری کیش هم تاثیر فراوانی خواهد داشت و پس از آن این امکان فراهم می‌شود تا از ظرفیت‌های هندورابی جزیره آرامش، برای توسعه گردشگری سلامت و توسعه اکوتوریست بهره ببریم.

مونسان در راستای توسعه دریامحور گفت: منطقه آزاد کیش نیز اقداماتی در راستای توسعه دریا محور داشته است که عبارت از ایجاد زیر‌ساخت‌های لازم در بخش بندری و توسعه ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی، تسریع و تکمیل روند ساخت پایانه بزرگ بندری در بندر مسافری کیش با هدف جذب گردشگران بیشتر از مسیر دریایی، طرح تعریض موج‌شکن شرقی و احداث 24 پست اسکله رورو بتنی در بندر تجاری کیش با اعتبار 70 میلیارد ریال و با هدف افزایش ظرفیت توسعه و مبادلات تجاری در منطقه، ساخت اسکله 35 هزار تنی در بندر تجاری کیش با اعتبار 650 میلیارد ریال و با هدف فراهم شدن امکان پهلوگیری شناورهای 35 هزار تنی در کیش و تکمیل زیر ساخت‌ها و ایجاد فضای رقابتی در فعالیت تجاری و حمل‌و‌نقل دریایی، زیباسازی نوار ساحلی و ایجاد پارک‌های ساحلی در نقاط مختلف کیش است.

حجم بالای سرمایه گذاری در منطقه آزاد کیش

مونسان در ادامه با اشاره به فضای مساعدی که در کشور پس از اجرای برجام ایجاد شده بود، گفت: سازمان منطقه آزاد کیش هم با حضور فعال در نمایشگاه‌های بین‌المللی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌های مهم بین‌المللی، پتانسیل‌ها و امکانات سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد کیش را در سطح داخلی و خارجی معرفی کرد که خوشبختانه حجم بالای سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این مدت بیانگر موفقیت سازمان در زمینه افزایش مشارکت فعالان اقتصادی درروند توسعه این جزیره است.

وی با بیان اینکه جزیره کیش در دولت تدبیر و امید با جذب 107 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری میزبان اجرای 144 طرح صنعتی و غیرصنعتی بوده است، گفت: در بخش اقتصادی در سه سال و نیم گذشته شاهد جذب 93 هزار و 100 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری غیرصنعتی در قالب 75 پروژه بودیم و در بخش صنعتی نیز با جذب 14 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ، 69 پروژه به سر انجام رسیده است.

مونسان یادآور شد: در این مدت 63 واحد صنعتی و تولیدی با 9 هزار و 452 میلیارد ریال حجم سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی برای 983 نفر به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وی درباره هیات‎های خارجی که منطقه آزاد کیش میزبان آنها بوده است، گفت: در 3.5 سال گذشته هیات‌های خارجی متعددی برای بررسی شرایط سرمایه‌گذاری و روند توسعه کیش به این منطقه آزاد سفر کرده‌اند که بیشتر آنها با ابراز خرسندی از رشد سریع و توسعه همگون جزیره برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف از جمله گردشگری اعلام آمادگی کرده و مشغول به فعالیت شدند.

روند افزایشی صادرات از کیش

وی در ادامه با اشاره به بخش صادرات و واردات در منطقه آزاد کیش گفت: با فراهم شدن زمینه توسعه صنایع و رشد تولید محصولات، میزان صادرات محصولات تولیدی جزیره کیش در سال‌های 92 تا 95 رشد 1.5 برابری را تجربه کرده است به گونه ای که صادرات 54.7 میلیون دلاری کیش در سال 92 به 81.4 میلیون دلار در سال 93 و سپس 105 میلیون دلار در سال 94 رسید و در سال 95 هم از مرز 137 میلیون دلار گذشت.

شناورهای دریایی در رتبه دوم صادرات منطقه آزاد کیش

مدیرعامل منطقه آزادکیش افزود: بیشترین میزان صادرات کیش مربوط به تولیدات دارویی و پزشکی بوده است و پس از آن شناورهای دریایی، تجهیزات مهندسی نفت و گاز و محصولات آرایشی و بهداشتی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای منتشره از سوی شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی، در سال 94 جزیره کیش در بین مناطق آزاد هفت گانه کشور با صادرات 57.9 میلیون دلاری پس از اروند، رتبه دوم را از نظر صادرات کالا و خدمات به‌دست آورد.

مونسان با بیان اینکه در بخش واردات هم کاهش 32 درصدی میزان واردات را شاهد هستیم، اظهار کرد: کاهش میزان واردات از 559 میلیون دلار در سال 92، به 381 میلیون دلار در سال 95 بیانگر توجه جدی به مقوله اقتصاد مقاومتی در این منطقه آزاد است.

به گفته وی؛ نکته حائز اهمیت در واردات کالا به کیش این است که از کل آمار واردات 118 میلیون دلار مربوط به کالای تجاری است و دیگر آمارها به کالاهای مصرفی، تجهیزات حفاری و مواد اولیه صنایع اختصاص دارد.

 

منبع: سايت خبری مارین تایمز

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.