| کد خبر: 107669 |

وزیر راه‌و‌شهرسازی در افتتاحیه ICOPMAS ۲۰۱۶ عنوان کرد؛

نقش ایرانی در شاه‌راه حیاتی جهان باید بازیابی شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: نقش ایران در شاهراه حیاتی جهان باید دوباره بازیابی شود.

عباس آخوندی امروز در دوازدهمین همایش سواحل، بنادر و سازه های دریایی (ICOPMAS 2016) با اشاره به موقعیت مناسب جغرافیایی ایران در منطقه، گفت: این حق طبیعی مردم ایران است که در این موقعیت جهانی حداکثر بهره را از ظرفیت های کشور داشته باشد ضمن آنکه حمل ونقل سریع، ایمن، دقیق و ارزان برای همه مردم باید فراهم باشد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، او به شرایط و اتفاقات منطقه اشاره کرد و گفت: با وجود جریانات منطقه ای اما در ایران با تلاش رهبری دولت و ملت ثبات در کشور وجود دارد و امیدواریم ایران با ایفای نقش بین المللی خود امنیت را در کل منطقه گسترش دهد؛ ما کاملاً به این نقش و مسئولیت خود در توسعه ثبات منطقه واقف هستیم که امیدواریم قدرت های منطقه ای بیش از پیش به این موضوع توجه کنند.
 
آخوندی افزود: ما در گذشته به دلیل شرایط تحریم مشکلات زیادی را تحمل کردیم اما امروز به عنوان قدرت دریایی منطقه در سطح دنیا حضور داریم و با همه مذاکره برابر می کنیم.
 
وزیر راه و شهرسازی گفت: به دنبال آن هستیم که موقعیت تاریخی خود را در لجستیک و توسعه دریایی به دست آوریم.
آخوندی افزود: برگزاری کنفرانس پیانک در سال 2020 میلادی در ایران نشان از این دارد که اقدامات دولت نتیجه داده است و ما به دنبال تعمیق ارتباطات در همه سطوح هستیم.
 
وزیر راه و شهرسازی از چند پیشنهاد به همایش سخن به میان آورد و گفت: در کنار فعالیت های مهندسی و فناورانه باید به اقتصاد توجه شود و یکی از این موضوعات در همایش های این چنینی باید توجه به اقتصاد دریا باشد.
 
او «شهربندر» را از دیگر موضوعات قابل توجه عنوان کرد و گفت: ارتباط بنادر و شهر باید در دستور کار همه جوامع علمی، حرفه ای و تجاری باشد.
 
آخوندی همچنین حمل ونقل ترکیبی را از دیگر موضوعات قابل توجه در این حوزه عنوان کرد و گفت: لجستیک به مفهوم تخصصی باید در کشور توسعه یابد. کریدورهای حمل ونقل ترکیبی و نحوه کار بندر، ریل، هوا و جاده و ترکیب آنها با یکدیگر به طور تخصصی باید در دستور کار باشد تا منجر به توسعه حمل ونقل و کارآمدی آن در کشور باشد.
 
او تمدن ایران در گذشته اشاره کرد و گفت: منظور از جغرافیا تمدن، فلسفه و نحوه نگاه به زندگی است. در جغرافیایی ما تمدنی بروز و ظهور کرده است که مادر بسیاری از تمدن های بعدی است این مهم است که به این جغرافیا از منظر تاریخ، تمدن و اقتصاد توجه کنیم؛ در این منطقه 35 قوم مختلف زندگی کرده اند و مفهوم همزیستی مسالمت آمیز بین اقوام مختلف نخست یک تمدن موضوعی است که به صورت دیرینه با آن آشنا داریم.
 
آخوندی تاکید تأکید کرد: اگر بخواهیم موقعیت گذشته ایران را در جهان کنونی بازخوانی کنیم افتخار گذشته کافی نیست بلکه باید از این ثروت تاریخی استفاده کرد و باید این ظهور و بروز را در دنیای متمدن داشته باشیم. ما مدعی هستیم که این امکان وجود دارد و با همه مردم دنیا به صورت برد - برد گفت وگو کنیم و ملت از این موفقیت بهره مند شوند.
 
وی افزود: به عنوان مثال در این مدت کوتاه پسابرجام 17 خط لاینری و کشتیرانی به سواحل ایران برگشتند و هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید همه بنادر آماده باشند تا امکانات حمل ونقلی را در اختیار بنگاه های بین المللی به بهترین وجه قرار دهیم و ترانزیت در ایران توسعه یابد.
 
آخوندی گفت: در حال حاضر 2400 هکتار پس کرانه در بندر شهید رجایی وجود دارد و 2400 هکتار دیگر نیز به آن اضافه شده است و یا اینکه 2500 هکتار پس کرانه در بندر امام خمینی داریم و 11 هزار هکتار دیگر نیز اضافه می شود.
 
او افزود: در حال حاضر امکان حمل ونقل ترکیبی کامل از بنادر ایران پس از پهلوگیری کشتی ها وجود دارد بدین ترتیب که کالا از طریق ریل به آسیای میانه، چین، روسیه و غرب می رود و این مسیرها در منطقه بی نظیر است.
 
آخوندی همچنین از ضرورت توجه به مفهوم اقتصاد و بازرگانی در دریا سخن به میان آورد و گفت: برای اتصال بمبئی به مسکو از طریق دریا 40 روز زمان نیاز داریم اما این مسیر از ایران 17 روز به طول می انجامد و 20 درصد کاهش قیمت دارد و باید چنین مسیرهایی توسعه یابد.
 
او گردشگری دریایی و توسعه حمل ونقل مسافری دریایی را از دیگر مسائل ضروری قابل توجه عنوان کرد و گفت: در کنار آنکه باید به دریا به عنوان حمل ونقل بار نگاه کرد می توان به مفاهیم اقتصادی دیگری نظیر پرورش آبزیان، مسافرت های دریایی و گردشگری دریایی توجه کرد. متأسفانه سهم ما در سفرهای دریایی کم است و بهره برداری گردشگری دریایی در ایران صفر است.
 
وزیر راه و شهرسازی همچنین توجه به بنادر نسل سوم و هوشمندسازی بنادر از دیگر اقدامات در پسابرجام عنوان کرد و گفت: بهره گیری فناوری اطلاعات در بنادر و نحوه مدیریت بندر باید قابل توجه باشد.
 
او گفت: در حوزه زیرساخت های دریایی بنادر هوشمند و حمل ونقل ترکیبی موقعیت ایران در جهان کم نظیر است.
 
آخوندی تأکید کرد: باید ایران به مؤسسات بین المللی به عنوان هاب حمل ونقل منطقه معرفی شود.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.