| کد خبر: 138449 |

افتتاح ۷۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی استان کرمان در هفته دولت

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان از تکمیل و افتتاح حدود ۷۰ کیلومتر پروژه راهسازی استان درهفته دولت خبرداد و با بیان اینکه ۶۵ درصد واحدهای مسکن مهر کرمان تحویل شده از اتمام پروژه‌های مسکن مهر در سال جاری همچنین اجرای برنامه‌های بهسازی ازجمله راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی مرکز استان خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان از تکمیل و افتتاح حدود ۷۰ کیلومتر پروژه راهسازی استان درهفته دولت خبرداد و با بیان اینکه ۶۵ درصد واحدهای مسکن مهر کرمان تحویل شده از اتمام پروژه‌های مسکن مهر در سال جاری همچنین اجرای برنامه‌های بهسازی ازجمله راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی مرکز استان خبر داد.

محمدمهدی بلوردی، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به تبیین برنامه‌ها و اقدامات اولویت‌دار این اداره‌کل پرداخت و عنوان کرد: هفته دولت ۲۰ کیلومتر از بزرگراه کرمان- دیهوک به بهره‌برداری می‌رسد. ساخت ۱۰ کیلومتر از بزرگراه کرمان- دیهوک به طول ۶۰ کیلومتر با اعتبار مصوب ۱۶۷.۸ میلیارد ریال به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده و تاکنون ۷۸.۸ میلیارد ریال به این پروژه تخصیص یافته است.

وی افزود: هفته دولت بزرگراه بم- زاهدان(دوراهی فهرج تا انتهای حوزه استحفاظی کرمان) به بهره‌برداری می‌رسد. احداث این بزرگراه به طول کلی ۴۵ کیلومتر با اعتبار مصوب ۱۵۶.۴ میلیارد ریال به پیشرفت ۹۷ درصدی رسیده و تاکنون اعتبار تخصیص این پروژه ۸۴.۸ میلیارد ریال بوده است. همچنین هفته دولت پنج کیلومتر از کل محور۲۰ کیلومتری باند دوم جیرفت- بافت- سیرجان به‌بهره‌برداری می‌رسد که این بزرگراه با اعتبار مصوب ۲۱.۱ میلیارد ریال به پیشرفت ۷۹ درصدی رسیده و تاکنون مبلغ ۹.۵ میلیارد ریال به آن اختصاص یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان همچنین درمعرفی دیگر پروژه‌های بزرگراهی اولویت‌داردراستان با بیان اینکه احداث ۱۷ کیلومتر باند دوم محور باغین-ماهان-بم با اعتبار مصوب ۱۱.۳ میلیارد ریال به پیشرفت ۸۷ درصدی رسیده است، گفت: اعتبار جذب شده برای این طرح تاکنون۶۷.۱ میلیارد ریال بوده است.

بلوردی افزود: احداث هشت کیلومتر محور کرمان-رابر با اعتبار مصوب هفت میلیارد ریال بدون اعتبار تخصیصی به رشد ۶۰ درصدی رسیده و احداث شش کیلومتر کنارگذر کرمان با اعتبار ۳۲.۳ میلیارد ریال نیز بدون تخصیص اعتبار ۸۱ درصد پیشرفت کرده است.

وی همچنین عنوان کرد: احداث ۱۱ کیلومتر بزرگراه کرمان-زرند با اعتبار مصوب ۱۱۰.۶ میلیارد ریال و اعتبار تخصیصی ۲۲.۵ میلیارد ریال ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

تحویل ۶۵ درصد واحدهای مسکن مهر درکرمان

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان گفت: از ۳۳ هزار واحد مسکن مهر در تعهد این اداره‌کل ۲۱ هزار و ۶۰۰ واحد یعنی ۶۵ درصد واحدها تحویل شده است. ساخت هشت هزار واحد به مرحله نازک‌کاری رسیده و مابقی نیز مراحل ساخت را سپری می‌کنند.

وی با بیان اینکه امسال پرونده مسکن مهر استان بسته می‌شود، افزود: از واحدهای باقی‌مانده ۲۱۰۰ واحد فاقد متقاضی است و مابقی در حال انجام عملیات اجرایی یا رفع مشکلات قضایی هستند.

 

شناسایی چهار محله حاشیه‌نشین درمرکز کرمان

بلوردی، با بیان اینکه   ۵۳۴ هزار نفر از مردم شهر کرمان در بافت ناکارآمد ساکن هستند و ۳۱ سکونتگاه غیررسمی در شهرهای جیرفت، سیرجان، کرمان و رفسنجان وجود دارد که ۳۳ هزار نفر جمعیت در این سکونتگاه‌ها زندگی می‌کنند، به تشریح وضعیت حاشیه‌نشینی این استان پرداخت و با اشاره به اینکه در شهرستان‌های کرمان، سیرجان و رفسنجان سکونتگاه غیررسمی وجود دارد، توضیح داد: مساحت کلی شهر کرمان ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار با جمعیت کلی ۵۳۴ هزار و ۴۴۱ نفر است و ۸۱۷.۵ هکتار از این مساحت با جمعیت ۳۳ هزار و ۴۴۴ نفر به سکونتگاه‌های غیررسمی اختصاص دارد. همچنین مساحت کلی شهر سیرجان ۴۵۰۵هکتار با جمعیت کلی ۱۸۵هزار و ۶۲۳ نفر است و ۵۸۶ هکتار از این مساحت با جمعیت ۲۳ هزار و ۲۳۱ نفر به مناطق حاشیه‌نشین اختصاص دارد. مساحت کلی رفسنجان نیز ۷۷۵۱ هکتار با جمعیت کلی ۱۵۱ هزار و ۴۲۰ نفر است و ۴۱۸.۴۲ هکتار از این مساحت با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار و ۴۰۴ نفر در مناطق حاشیه‌نشین جای دارند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه در مرکز استان چهار محله فیروزآباد، شهرک صنعتی، شهرک صیاد شیرازی و الله آباد دارای سکونتگاه غیررسمی مصوب هستند، به شناسایی ۱۵۸۹ هکتار بافت ناکارآمد در مرکز کرمان اشاره کرد و توضیح داد: مساحت کلی استان کرمان ۶۴ هزار و ۳۲۴ هکتار است که ۸.۴۴ درصد آن یعنی ۵۴۲۹.۴۷ هکتار بافت فرسوده است. در مرکز استان با مساحت کلی ۱۳ هزار و ۱۶ هکتار و جمعیتی بالغ بر ۵۳۴ هزار و ۴۴۱ نفر ۱۵۸۹ هکتار بافت ناکارآمد است که ۱۲.۲۱ درصد مساحت شهر را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: برای بهسازی وضعیت حاشیه نشینی و بافت ناکارآمد استان کرمان اقدامات متعددی شده که ازجمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه مدیران، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری‌ها بر اساس برنامه اجرایی درخصوص اعمال تخفیف و تشویق در این مناطق، تشکیل جلسه‌های متعدد با اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور اجرای برنامه‌های مشترک در زمینه اشتغال و ایجاد بنگاه‌های تعاونی در سکونتگاه‌های غیررسمی، پیگیری برای مشخص کردن وضعیت املاک شرکت عمران و بهسازی شهری ایران اشاره کرد. برنامه‌ریزی برای فروش املاک و تعریف پروژه‌های محرک توسعه ازجمله بازگشایی محور فتحعلیشاهی کرمان، طراحی بدنه خسایان ارجمند رفسنجان، بازگشایی کوچه امیری رفسنجان و اجرای پروژه‌های مشارکتی در کرمان و رفسنجان و راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی در چهار محله سکونتگاه‌های غیررسمی شهر کرمان(فیروزآباد، صیاد شیرازی، الله‌آباد و شهرک صنعتی) به صورت پایلوت از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه بوده است.

علاوه بر این جمع‌بندی مسائل و مشکلات ساکنان و تشکیل تیم‌های اجتماع‌محور برای توانمندسازی ساکنین محله‌ها در قالب اجرای طرح‌های اجتماع‌ محور و اعتمادساز از جمله زیرسازی و آسفالت محله‌ها، برگزاری دوره‌های آموزشی مهارت‌های زندگی برای گروه‌های سنی مختلف و همچنین راه‌اندازی کارگاه‌های اشتغال‌زایی در قالب مشاغل خانگی(قالی‌‌بافی، پته‌دوزی) برای زنان ساکن در محله و مشارکت دادن تمام ساکنین در برنامه‌های اجتماعی از جمله برگزاری جشنواره غذا برای زنان و برگزاری مراسم جشن روز جهانی کودک برای کودکان از دیگر برنامه‌هایی است که برای بهسازی وضعیت حاشیه‌نشانان مورد توجه بوده است. 

بلوردی افزود: با تمام فرمانداری‌ها برای تشکیل جلسه‌های بازآفرینی پایدار شهری و مشخص کردن محله‌های سکونتگاه‌های غیررسمی و نابسامان شهری مکاتبه شده است. همچنین جلسه‌های متعددی با ادارات کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و فنی و حرفه‌ای برگزار و تفاهم‌نامه‌های چندجانبه برای ارتقای وضعیت فرهنگی، بهداشتی و کارآفرینی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی منعقد شده است.

وی همچنین به اقدامات شهرداری‌ها برای بهسازی بافت ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: اقداماتی از جمله بازسازی باغ فتح‌آباد، بازار کرمان، مدرسه حیاتیه و غیره در این راستا انجام شده است.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.