| کد خبر: 154847 |

زلزله کرمانشاه و مسئولیت‌های ملی

زلزله بیش از هفت ریشتری ٢١ آبان استان کرمانشاه، یکی از شدیدترین زمین‌لرزه‌های غرب ایران در صد سال گذشته است. متأسفانه در این زمین‌لرزه بزرگ صدها نفر از هم‌وطنان ما به‌ویژه در سرپل‌ذهاب جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمی شدند؛ صدها خانوار نیز خانه و کاشانه خود را از دست دادند.

تین نیوز

زلزله بیش از هفت ریشتری ٢١ آبان استان کرمانشاه، یکی از شدیدترین زمین‌لرزه‌های غرب ایران در صد سال گذشته است. متأسفانه در این زمین‌لرزه بزرگ صدها نفر از هم‌وطنان ما به‌ویژه در سرپل‌ذهاب جان خود را از دست داده و هزاران نفر زخمی شدند؛ صدها خانوار نیز خانه و کاشانه خود را از دست دادند. به‌دلیل گستردگی و بزرگی مساحتی که زمین‌لرزه در آن روی داده، هر لحظه به شمار قربانیان و زخمی‌ها افزوده می‌شود.

به گزارش روزنامه شرق، متأسفانه به‌دلیل شمار بسیار زخمی‌شدگان و آسیب‌دیدگان امکانات شهرستان و استان پاسخ‌گوی این مصیبت بزرگ نیست. خبر زلزله استان کرمانشاه در ساعات پایانی شب ٢١ آبان، به‌سرعت به خبر نخست شبکه‌های خبری و رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در کشور مبدل شد و متعاقب آن موجی از غم و ناراحتی و همدلی در کشور گسترش یافت. نام کرمانشاه نزد بسیاری از  ایرانیان یادآور اسطوره‌های ملی و افسانه‌های تاریخی است. مردم کرمانشاه و دلیری این مردمان در سال‌های آغازین انقلاب، به‌ویژه در روزها و ماه‌های آغازین جنگ عراق علیه ایران و در روزهایی که هنوز توان نظامی و قدرت دفاعی ایران آماده مقابله با این تجاوز نبود و دفاع از ایران بسته به مقاومت‌های محلی جوانان رشید و قهرمان سرحدات کشور به‌ویژه کرمانشاهیان بود، هرگز از وجدان خودآگاه ایرانیان محو نخواهد. امروز استان کرمانشاه به‌دلیل وقوع زلزله‌ای مهیب سخت ماتم‌زده است.

صدها نفر زیر آوار مانده و هزاران نفر نیز تن و جسمشان زخمی شده و صدها خانواده نیز بی‌خانه و کاشانه شده‌اند اما ایرانیان هیچ‌گاه نخواهند گذاشت این مردمان سلحشور که یار و فدایی تاریخی وطنشان ایران بوده‌اند، در این روزهای سخت تنها بمانند. هنوز ساعاتی از زلزله نگذشته مردم ایران در جای‌جای کشور از تبریز تا شیراز و اصفهان و از تهران تا مشهد، گروه گروه با حضور در صف‌های طولانی اهدای خون یا ارسال کمک‌های نقدی و جنسی، به یاری هم‌وطنان رنج‌دیده خود شتافتند. مگر می‌شود در این ساعات و دقایق رنج و درد هم‌وطنان کرمانشاهی را تنها گذاشت؟

مگر می‌توان نسبت به ضجه مادران فرزند ازدست‌داده کرمانشاهی بی‌تفاوت بود. مگر می‌توان گریه‌های پدران و فرزندان عزیز ازدست‌داده را دید و کاری نکرد. همه ایران به پا خواسته تا به یاری هم‌وطنان زلزله‌زده‌اش در غرب کشور بشتابد. خوشبختانه حضور مسئولان و نیروهای کشوری و لشکری برای کمک به این مردم نیز نشانی از عزم دولت برای یاری‌رساندن به مردم آسیب‌دیده است,

١- زلزله کرمانشاه به منطقه وسیعی از سرپل‌ذهاب، قصرشیرین، ثلاث باباجانی، اسلام‌آباد و سایر شهرستان‌های غرب استان خسارات سنگینی وارد کرده؛ بنابراین ضروری است که با تقسیم کار میان دستگاه‌های امدادرسان و بلوک‌بندی مناطق آسیب‌دیده، همه شهرستان‌های استان مورد توجه امدادرسانان قرار گیرد. بزرگی مسائل سرپل‌ذهاب نباید موجب شود که امدادرسانی به سایر مناطق در حاشیه قرار گیرد. استفاده از تجارب کشور در این زمینه به‌ویژه زلزله بم و زلزله رودبار بسیار ضروری است.

٢- توجه به روستا‌های آسیب‌دیده و عشایر هم از نکاتی است که باید مورد توجه تیم‌های امدادی قرار گیرد. به‌دلیل وضعیت ویژه توپوگرافی منطقه و نیز راه‌های صعب‌العبور روستایی سرعت عمل و استفاده از چرخ‌بال در اولویت امدادرسانی به این مناطق باشد. تأخیر در ارسال امدادگران یا کمک‌های لازم ممکن است به تشدید آلام مردم منجر شود.

٣- رسانه‌های جمعی به‌ویژه رادیو و تلویزیون کشور باید یکی از شبکه‌های کشور را مأمور پوشش دائمی و تمام‌وقت اخبار کمک‌ها و امدادرسانی به این مناطق کند. عطش مردم برای آگاهی از کمک‌های صورت‌گرفته و نیز جلوگیری از انتشار شایعات و دادن روحیه به نیروهای امدادی و نیز اطلاع‌رسانی درباره کاستی‌ها و نیازمندی‌ها، ضرورت جدی پوشش مستقیم رویدادهای مرتبط با زلزله کرمانشاه را دوچندان می‌کند. انعکاس خدمات صورت‌گرفته به‌دست نیروهای امدادی و انتشار تصاویر و عکس‌های نیروهای مستقر و خدمات آنان در مناطق، آرامش‌بخش افکار عمومی است. این مهم باید در دستور کار رسانه‌ها قرار گیرد.

 

٤- هدایت مردم برای ارسال کمک‌ها و همیاری‌هایشان از طریق دستگاه‌های مسئول و اعلام  مکان‌های دریافت‌کننده کمک‌ها و نیز توسعه فعالیت‌های مراکز امدادی مانند شعب سازمان انتقال خون از دیگر ضروریات این ساعات و روزهاست. امروز خاک کرمانشاه از زخم زمین‌لرزه رنجور است و همه ایرانیانِ همدل، همراه، یار و غمخوار هم‌وطنان کرمانشاهی خود در تلاش‌اند تا هر شهروندی به فراخور توانش به یاری این مردم برخیزد. این بخشی از وظایف شهروندی و مسئولیت‌های ملی ما ایرانیان است که در غم و شادی‌هایمان شریک باشیم و امروز همه غمخوار هم‌وطنان کرمانشاهی خود هستیم.

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.