| کد خبر: 142139 |

افتتاح ایستگاه راه‌آهن ؛ نمایشی یا واقعی

قطار خالی سیاست

صدای سوت قطار بعد از سال‌ها در کرمانشاه پیچید، اما این بار بی­خبر! چنین برنامه‌های عمرانی که همیشه با حضور خبرنگاران و مسئولین صورت می‌گرفت این بار بی‌خبر و شبانه صورت گرفت، آن‌هم قطار و راه آهنی که در پس وعده‌های طولانی به کرمانشاه رسید.

تین نیوز

صدای سوت قطار بعد از سال‌ها در کرمانشاه پیچید، اما این بار بی­خبر! چنین برنامه‌های  عمرانی که همیشه با حضور خبرنگاران و مسئولین صورت می‌گرفت این بار بی‌خبر و شبانه صورت گرفت، آن‌هم قطار و راه آهنی که در پس وعده‌های طولانی به کرمانشاه رسید.

به گزارش روزنامه شرق، این­طور به نظر می‌­رسد که این قطار یک قطار باربری است و عجله برای آوردن این قطار باربری فقط برای نشان دادن به ثمر رسیدن وعده­ها بوده است.

ورود شبانه قطار

حوالی ساعت ٢٣ جمعه ١٣ مردادماه رازانی طی پیامی ناگهان خبر از رسیدن اولین قطار به کرمانشاه داد. متن این پیام بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

 با لطف و عنایت خداوند متعال نخستین قطار در تاریخ استان کرمانشاه لحظاتی قبل با موفقیت وارد ایستگاه کرمانشاه شد. این توفیق عظیم را به مقام معظم رهبری، به رئیس‌جمهور محبوب و به همه کرمانشاهیان سرافراز تبریک عرض می‌کنم.

اسدالله رازانی

استاندار کرمانشاه

رازانی ١١ مردادماه در حاشیه بازدید از این پروژه، ساخت ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه در طول پنج ماه گذشته را، در تاریخ صنعت راه‌آهن کشور بی‌سابقه دانست و گفته بود: «امروز  یازدهم مردادماه عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه به پایان می‌­رسد و آرزوی تاریخی مردم کرمانشاه تحقق­ می‌­یابد.» او ادامه داد: «افتتاح رسمی راه‌آهن به معنی آمادگی برای جابجایی مسافر و بار نیز و این کار مستلزم برخی کارهای فنی نهایی است که توسط شرکت راه‌آهن ایران باید صورت گیرد و این مرحله ممکن است تا ٤٥ روز بعد از افتتاح اولیه به طول بیانجامد.»

اگرچه رازانی، استاندار کرمانشاه چنین پیام‌های تبریکی را صادر می‌کند، به نظر می‌­رسد هنوز تا تحقق آرزوی مردم کرمانشاه یعنی حرکت قطار، چندین ماه باقی‌مانده و این قطار فقط یک قطار آزمایشی است.

نیک کردار معاون عمرانی استانداری چند روز پیش از آنکه رازانی آمدن قطار را شادباش دهد، دراین‌باره به شرق گفت: «اتمام ریل‌گذاری به این معنی نیست که فردا مسافران با قطار جابه‌­جا می‌شوند. پس از اتمام این بخش از ساخت توسط وزارت راه، باید آن را به شرکت راه‌آهن کشور تحویل دهد؛ یعنی بهره‌بردار آن، شرکت راه‌آهن کشور است و باید تمام‌مسیر را تحویل بگیرد، کنترل‌های لازم را انجام دهد و کارمند در ایستگاه‌ها مستقر کند و برای آوردن قطار به کرمانشاه برنامه‌ریزی کند و تمام این کارها طبق عرفی که ما می‌دانیم دو تا سه ماه طول می­‌کشد؛ یعنی ریل به کرمانشاه می­رسد اما تا بهره‌برداری دو تا سه ماه زمان لازم است. این‌که می­‌گویند قطار به کنگاور رسیده درست است. از طرف ایستگاه ملایر و فیروزان، پیمانکار به‌وسیله‌ی دیزلی که روی راه‌­آهن حرکت می­‌کند به جلو می‌‌آید و یکسری ریل و وسیله می‌­آورد؛ یعنی روی این راه­‌آهن دیزل افتاده و بارهایی را به جلو می‌­آورد تا مابقی ریل را کامل کند و به‌این‌ترتیب لوکوموتیو آمده از کنگاور هم رد شده و الآن حوالی صحنه هستند و ظرف چند روز آینده تمام می­شود.»نیک کردار در مورد تعداد ایستگاه‌ها و وضعیت آن­ها گفت: «بین مسیر، ما هفت ایستگاه داریم: ملایر، فیروزان و کرمانشاه که بزرگ‌ترین ایستگاه کرمانشاه است و بیشتر از ۹۰ درصد آن تکمیل‌شده و حتی با این اوضاع هم قابل‌استفاده است. بقیه ایستگاه‌ها بین‌راهی و کوچک هستند که فعلاً ساخته نشده‌اند.»

بنا بر صحبت‌های نیک کردار آنچه به کرمانشاه رسیده، فقط یک قطار باری بوده که لوازم کار را حمل می‌کرده است. حال این سؤال پیش می‌آید که علت تعجیل درآوردن این قطار باری، آن‌هم در پس این وعده‌های طولانی چیست؟ ممکن است این مسئله با شایعه رفتن رازانی در ارتباط باشد و رازانی با آوردن شبانه و بی‌سروصدای این قطار تلاش کند که رفتن خودش را به تأخیر اندازد. او انتظار داشت تیتر روزنامه‌های کرمانشاه این باشد: «آرزوی تاریخی مردم کرمانشاه تحقق یافت.» او ساعاتی پیش از شروع به کار دولت دوازده، به دنبال تحقق این وعده بود که قطار پیش از پایان دولت یازدهم به کرمانشاه می‌رسد! «اصغر عظیمی­ مهر» مدیرکل روابط­ عمومی استانداری کرمانشاه که خود در لحظه ورود قطار در آن محل حضور داشت و عکس سلفی او با قطار در فضای مجازی منتشرشده، درباره ورود بی‌سروصدای قطار به کرمانشاه چنین می­‌گوید: «کار ساخت راه‌آهن و ریل‌گذاری که در آن ساعت تمام شد قطار هم آمد و این قطار بیشتر نقش رگلاژ کننده داشت و یک لوکوموتیو بود که حین کار هم خاکی بود و حالت رقت‌­انگیزی داشت  افتتاح رسمی دوشنبه در محل ایستگاه قطار است که ساعت برگزاری این مراسم هنوز مشخص نشده است.»

قطار وعده‌ها

خرداد سال گذشته «الیاس سلیمانی» نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در کرمانشاه گفته بود: «امسال پایانه و سکوهای ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه تکمیل و این ایستگاه آماده بهره‌برداری می‌شود. احداث ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه به دو فاز تقسیم‌شده که فاز یک آن‌، بهره‌برداری از پایانه و سکوهای ایستگاه است امسال انجام می‌شود. با بهره‌برداری از فاز یک، این ایستگاه آماده استفاده می‌شود و در صورت تأمین اعتبارات و ریل، امسال قطار می‌تواند به کرمانشاه برسد.» این وعده محقق نشد تا اینکه «محمدباقر نوبخت»، معاون رییس جمهور دی‌ماه سال گذشته در جریان بازدید از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه در جمع خبرنگاران گفت: «از تهران به سمت غرب کشور دو طرح ریلی هست که یکی تهران را به ساوه و نهایتاً به همدان مرتبط می‌کند و به سمت سنندج خواهد رفت. بخش دوم راه‌آهن غرب از ملایر است که به کرمانشاه خواهد آمد و قسمتی از آن به فیروزان می‌رود که ریل‌گذاری شده و ایستگاه فیروزان مراحل پایانی خود را سپری می‌کند و حداکثر تا بهمن‌ماه در دهه فجر قابل‌افتتاح است. هدف اصلی راه‌آهن کرمانشاه است، بنابراین باید مسیر فیروزان به کرمانشاه سریع­تر نهایی شود. بخش زیادی از زیرسازی‌ها، جز یک قسمت کوچک، انجام‌شده و باید ریل‌گذاری شود. برای سرعت دادن به کار به‌جای صد و چهل‌ونه میلیارد تومان، دویست و پنجاه میلیارد تومان پرداخت‌شده است.»

این بار «حسن روحانی» در بیست و نهمین سفر استانی در ٢٧ تیرماه سال ٩٥ خود با مردم کرمانشاه وعده داد تا پایان دولت یازدهم راه‌آهن به کرمانشاه خواهد رسید. این در حالی است که راه‌آهن ملایر به فیروزان به‌جای بهمن ٩٥ در اردیبهشت سال جاری افتتاح شد. راه‌آهن کرمانشاه اما برخلاف تمام وعده‌ها هنوز در دست‌ساخت است. «اسدالله رازانی» استاندار کرمانشاه نیز در اظهارنظری دیگر، وعده آمدن قطار را تا پایان کار دولت یازدهم می‌داد. او در فروردین امسال در بازدید از پروژه راه‌آهن کرمانشاه گفت: «ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه ازنظر حجم کار در زمان ساخت و اجرا بزرگ­ترین ایستگاه راه‌آهن در تاریخ صنعت ریلی کشور است و تأکید کرد که ایستگاه راه‌آهن در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌­رسد.» وعده بعدی را دوباره شخص «حسن روحانی» رئیس دولت تدبیر و امید در سفر انتخاباتی به کرمانشاه در اردیبهشت امسال می‌دهد: «راه‌آهن کرمانشاه در خرداد به راه‌آهن سراسر متصل خواهد شد.» اما کار به همین‌جا ختم نشد و با خلف این وعده هم اسدالله رازانی بار دیگر یکی از حلقه­‌های زنجیره وعده­‌ها شد. شنبه، بیست و چهارم تیرماه، در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه که با حضور وزیر اطلاعات برگزار شد گفت: «طی جلسه‌ای که به‌تازگی با محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهوری داشتم پیشنهاد شد که حضور دکتر روحانی برای افتتاح راه‌آهن کرمانشاه یک روز پیش از مراسم تحلیف یا تنفیذ باشد.» یکشنبه ٢٥ تیر جلسه‌ای برای هماهنگی حضور رئیس‌جمهوری در استان کرمانشاه برگزار شد که راه‌آهن این بار هم آن­چنان از قافله جا نماند و یک روز بعد از مراسم تنفیذ در ١٣ مرداد با قطار باری و بی‌خبر افتتاح شد. آن‌چنان‌که رازانی بیان کرد از مسیر ١١٠ کیلومتری ملایر تا کرمانشاه، ریل‌گذاری ١٠٠ کیلومتر طی فروردین تا تیر ٩٦ انجام‌شده که در تاریخ کشور بی­‌سابقه است که کمتر از ١٠ کیلومتر تا اتمام ریل‌گذاری راه‌­آهن کرمانشاه باقی‌مانده و ایستگاه آن نیز در حال تکمیل است. زنجیر وعده‌­ها مدام بافته می­‌شود. به گزارش ایسنا این بار «خیرالله خادمی» معاون وزیر راه­ وشهرسازی، ٣٠ تیرماه در حاشیه بازدید از ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه بابیان اینکه کار پروژه راه‌­آهن کرمانشاه با شدت هرچه‌تمام‌تر در پنج جبهه کاری در حال انجام است گفت: «از مسیر ١١٠ کیلومتری فیروزان-کرمانشاه تنها ١٧ کیلومتر ریل­گذاری باقی‌مانده.»

او اضافه کرد: «با تصمیم وزیر راه و با واردکردن سیستم مکانیزه جهت ریل‌گذاری به استان در تونل­ها که قدری دستگیر و دشوار است، کار ریل‌گذاری ظرف دو هفته آینده و پیش از پایان این دولت به اتمام می‌رسد.»

خادمی بابیان اینکه سال گذشته و امسال بیش از ٣٢٠ میلیارد تومان در پروژه راه‌آهن ملایر-کرمانشاه هزینه شده است، گفت: «انجام عملیات دشواری مانند حفر تونل، روسازی و ایستگاه ظرف سال گذشته انجام‌شده است.» معاون وزیر راه بابیان اینکه در چند ماه اخیر کار به‌صورت مداوم انجام‌شده و با اشاره به پیشرفت ٨٥ درصدی ساختمان ایستگاه کرمانشاه، گفت: «تمامی تلاش خود را به کارخواهیم گرفت که ١٧ کیلومتر ریل‌گذاری باقی­مانده تا پایان این دولت به اتمام برسد. تلاش ما این است که این پروژه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شود.»او افزود: «با اتمام ساخت پروژه، قطار تحویل شرکت راه‌آهن کشور می‌شود و چند ماهی برنامه‌ریزی برای استفاده از قطار لازم است.»

خادمی تأکید کرد: «قطعاً تا پایان سال کرمانشاهیان خواهند توانست از قطار استفاده کنند و اولین سفر آن‌ها به مشهد مقدس خواهد بود.» و اما «مجتبی نیک کردار» معاون عمرانی استاندار درباره ورود قطار به خبرنگار شرق گفت: «از ایستگاه سمنگان نزدیک اراک یک انشعاب برای کرمانشاه گرفتند که اول به ملایر آمد. سال ۸۰ تا سال ۹۰ طول کشید تا ایستگاه ملایر به بهره‌برداری رسید. سال ۹۰ که رهبری به کرمانشاه آمدند، تصمیم گرفته شد که تا سال ۹۲ راه‌آهن به کرمانشاه بیاید و مسیر کرمانشاه تا خسروی هم همان سال شروع شود و این مسیر به قرارگاه خاتم واگذار شد که آن‌هم تا سال ۹۳ تمام شود که این مصوبه تحقق پیدا نکرد. سال ۹۲ هم که دولت جدید روی کار آمد چون اوضاع مالی خوب نبود و ما تحریم بودیم، اعتبارات پروژه‌های عمرانی سراسر کشور هم خوب نبود، بنابراین کاری به آن صورت انجام نشد. ولی سال ۹۵ در سفر رئیس‌جمهور به کرمانشاه روحانی قول داد که تا پایان دولت این پروژه تمام شود و از آن به بعد بود که کار اجرا شتاب گرفت. پارسال ما ۱۴۹ میلیارد تومان بودجه داشتیم که تا الآن ۳۲۰ میلیارد تومان هزینه کردیم. در بخش ریل‌گذاری از ملایر تا کرمانشاه که ایستگاه فیروزان آن چند ماه پیش افتتاح و به بهره‌برداری رسید. ۱۰۰ کیلومتر از فیروزان تا کرمانشاه مانده بود که از اسفندماه تا حال این مسیر هم در حال ریل‌گذاری است و تا چند روز آینده کار آن تمام و ازنظر ریل‌گذاری راه‌آهن کرمانشاه به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود.»و اینک سرانجام با اتمام این وعده وعیدها بعد از گذشت سال‌ها، راه‌آهن کرمانشاه به راه‌آهن سراسر متصل شد.هرچند هنوز مردم کرمانشاه برای سوار شدن بر قطار باید چندماهی صبر کنند

 

منبع: روزنامه شرق

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.