| کد خبر: 138872 |

روزهای خونین درجاده های کردستان

وقوع تصادفات خونین رانندگی و کشته شدن هر ساله بالای ۳۰۰ نفر در جاده های استان کردستان طی یک دهه اخیر ادامه داشته و طی شبانه روز اخیر نیز هفت نفر در جاده های این استان کشته شده اند.

تین نیوز

 وقوع تصادفات خونین رانندگی و کشته شدن هر ساله بالای ۳۰۰ نفر در جاده های استان کردستان طی یک دهه اخیر ادامه داشته و طی شبانه روز اخیر نیز هفت نفر در جاده های این استان کشته شده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر،  کردستان یکی از استانهای محروم و کم برخوردار کشور در حوزه زیرساخت های جاده ای و ارتباطی است و به همین دلیل وقوع تصادفات رانندگی در این استان و کشته شدن هر سال بالای ۳۰۰ نفر در این استان بک یک روال ثابت تبدیل شده است.

کردستان به دلیل شرایط کوهستانی از یک سو و بی تفاوتی های مدیران و مسئولان مربوطه از سوی دیگر، وضعیت بحرانی در حوزه راه های ارتباطی دارد و به همین دلیل است که امروز بخش زیادی از جاده های اصلی این استان با کاربری فرعی احداث شده و متاسفانه از آنها به عنوان جاده ترانزیتی بهره برداری می شود.

کردستان جزو محدود و یا شاید بهتر است بگوییم تنها استان کشور است که آزاد راه ندارد و البته در کنار این مهم باید به وضعیت نه چندان خوب جاده های احداث شده در این استان نیز اشاره کرد که به دلیل کیفیت پائین پروژه های احداث شده، آسفالت جاده های این استان نهایتا چند سال بیشتر عمر نمی کنند.

استان کردستان در مجموعه ۷ هزار و ۸۵۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۶ هزارو۱۲ کیلومتر آن راه روستایی و ۱۸۳۸ کیلومتر آن هم راه اصلی و فرعی است.

این استـان از شمال به آذربایجان غربی و قسمتی از استان زنجان، از جنوب به استـان کرمانشاه، از شرق به استان همدان و قسمت دیگری ازاستان زنجان و از غرب به کشور عراق محدود است.

پروژه های نیمه تمام راهسازی در کردستان ۳۰ ساله می شوند

هر چند که در طول سالهای دهه ۸۰ شمار تصادفات و کشته های ناشی از این حوادث در کردستان با کاهش مواجه می شد ولی طی چهار سال اخیر بار دیگر روند افزایش تصادفات و کشته های ناشی از آن در استان کردستان آغاز شد و بر اساس میانگین جمعیت و شمار تلفات جاده های کردستان وضعیت خوبی در کشور ندارد.

نکته نگران کننده تر در استان کردستان، عدم بهره مندی از ظرفیت های ارتباطی در دو حوزه ریلی و هوایی است به گونه ای که خط راه آهن همدان – سنندج سالهاست که به عنوان یک پروژه نیمه تمام در دست اجراست و فعلا خبری از بهره برداری از آن در میان نیست.

کردستان در بخش ارتباط هوایی نیز وضعیت قابل تعریفی ندارد به گونه ای که فرودگاه سقز به عنوان یک پروژه نیمه تمام بیش از یک دهه است که حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و آینده ای مناسب برای بهره برداری از آن در میان نیست و تنها فرودگاه استان در سنندج نیز با حداقل پرواز ممکن آن هم به تهران مورد استفاده قرار می گیرد.

در بخش پروژه های راهسازی در کردستان نیز، داستان مفصل است به گونه ای که بخش زیادی از پروژه های این بخش عمری ۳۰ ساله و یا شاید هم بیشتر دارند و به همین دلیل است که جاده های این استان متناسب با نیازهای استان توسعه پیدا نکرده اند.

خطای انسانی عامل اصلی تصادفات کردستان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه علت بیشتر تصادفات در استان به دلیل عدم رعایت نکات و اصول ایمنی است؛ گفت: علت ۷۵ درصد تصادفات ناشی از خطای انسانی است.

محمدراشد مدرس گرجی افزود: عامل اصلی این تصادفات باتوجه به بررسی های صورت گرفته عدم رعایت نکات ایمنی و در واقع خطای انسانی بوده است چرا که محور کیلومتر ۵۰ دیواندره به طرف سقز، چهار خطه و بزرگراه می باشد لذا مشکل در راه و جاده و ... نبوده است.

وی گفت: بروز تصادفات به دلایل مختلفی است که عامل انسانی مهمترین آن می باشد اما عوامل محیطی از قبیل مه گرفتگی، عدم رعایت نکات ایمنی در شب و روز و همچنین عوامل فیزیکی مانند استاندارد راه ها و جاده ها، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و ... در اولویت های بعدی قرار دارند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان از استاندارد سازی بیشتر جاده های استان خبر داد و عنوان کرد: بیشتر استانداردهای در نظر گرفته شده در حد راه های فرعی است اما در استان بالاتر از این استانداردها کار و عمل شده است.

به گفته وی در راه های ترانزیتی بعضی از رانندگان فکر می کنند باید با سرعتی همانند راه های دیگر حرکت کنند و همین فکر اشتباه رایج شده، باعث بروز اتفاقات ناگوار می شود چرا که برای هر راه، استاندارد و قانون مشخصی وجود دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

لزوم اختصاص ردیف های اعتباری ویژه به بخش راه در کردستان

رئیس مجمع نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص وضعیت جاده های این استان، عنوان کرد: وضعیت جاده های استان به هیچ عنوان مناسب نیست و به همین دلیل یکی از اولویت های اصلی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی تلاش برای جبران این عقب ماندگی هاست.

وضعیت جاده های کردستان به هیچ عنوان مناسب نیست و به همین دلیل یکی از اولویت های اصلی نمایندگان مردم استان در مجلس تلاش برای جبران این عقب ماندگی هاستسید مهدی فرشادن در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن اظهار تاسف از کشته شدن بالای ۳۰۰ نفر طی هر سال در استان کردستان، افزود: تلاش برای جذب اعتبار و همچنین تسریع در بهره برداری از پروژه ها و طرح های در دست اقدام یکی از اولویت های اصلی در استان کردستان به شمار می رود.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای جبران عقب ماندگی های حوزه راه در استان کردستان، یادآور شد: میزان اعتبارات اختصاص پیدا کرده به حوزه راهسازی در کردستان متناسب با نیازها نیست و به همین دلیل باید اعتبار از ردیف های خاص و ویژه به این استان اختصاص پیدا کند.

در حالی که مدیران و مسئولان هر روز خبر از اختصاص اعتبار برای جبران کمبودهای بخش راه در استان کردستان را مطرح می کنند، که متاسفانه خبر وقوع تصادفات رانندگی و کشته شدن افراد در جاده های این استان به یک روال طبیعی تبدیل شده است و هر روز خبری تازه در این بخش از سوی خبرنگاران منتشر می شود.

تنها در طول کمتر از ۲۴ ساعت و در جاده های بین شهری استان کردستان و به دلیل وقوع سه حادثه رانندگی، هفت نفر کشته شدند و چندین نفر نیز به دلیل جراحت های وارده راهی مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان شدند.

هر چند که کارشناسان می گویند که دلیل اصلی وقوع حوادث رانندگی خطای انسانی است ولی نباید که از این نکته هم غافل شد که وضعیت و شرایط حاکم بر جاده های بین شهری کردستان به شکلی است که خود مستعد وقوع و بروز تصادف رانندگی و البته این روند طی یک دهه اخیر و با رسمی شدن مرز باشماق در شهرستان مریوان چند برابر شده است.

افزایش تردد در استان کردستان به ویژه در بخش ترانزیت و همچنین عدوم توسعه زیرساخت ها از یک سو و پائین بودن استاندارد خودروهای مورد استفاده از سوی مردم از جمله عوامل دیگری است که در کنار خطای انسانی باعث افزایش شمار تلفات در جاده های بین شهری کردستان می شود و به همین دلیل لازم است که در این بخش تصمیمی عاجل و فوری از سوی مسئولان امر صورت گیرد تا دیگر این تراژدی ها در استان تکرار نشود.

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.