| کد خبر: 137719 |

مسیر روشن توسعه استان کردستان با ریل‌گذاری مناسب در شورای توسعه

یکی از خواسته‌های مهم مردم و کارشناسان در استان کردستان در سال 92 و بعد از انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری، تشکیل شورا و کارگروه توسعه استان بود که خوشبختانه این مهم در دولت یازدهم عملیاتی شد و با اقدامات انجام گرفته در این مدت، مسیر روشن و امیدوار کننده برای توسعه استان کردستان آغاز شده است.

تین نیوز

یکی از خواسته‌های مهم مردم و کارشناسان در استان کردستان در سال 92 و بعد از انتخاب آقای روحانی به ریاست جمهوری، تشکیل شورا و کارگروه توسعه استان بود که خوشبختانه این مهم در دولت یازدهم عملیاتی شد و با اقدامات انجام گرفته در این مدت، مسیر روشن و امیدوار کننده برای توسعه استان کردستان آغاز شده است.

حسین فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و منابع استانداری کردستان در گفت و گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای در این استان با بیان این مطلب گفت: با مساعدت شخص رییس جمهوری و وزیر کشور شورای توسعه استان در دولت یازدهم با ریاست وزیر کشور و عضویت استاندار، نماینده‌های وزارت‌خانه‌ها، نخبگان استان، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و... تشکیل شد و مقرر شد هر 6 ماه یکبار به ریاست وزیر کشور تشکیل جلسه بدهد که ششمین جلسه این شورا هم 31 خرداد ماه امسال برگزار شد.

اقدمات توسعه‌ای در استان

معاون هماهنگی اقتصادی و منابع استانداری استان کردستان در خصوص اقدامات این شورای توسعه، با اشاره به اینکه، برنامه‌ها و اقدامات مشخصی در حوزه‌های مختلف در این شورا طرح‌ریزی شد و شخص رییس جمهوری هم دستور مساعد برای اجرایی شدن این برنامه‌ها را صادر کرده است، گفت: اجرای طرح‌ها و پروژه‌هایی با در نظر گرفتن اولویت‌های استان در حوزه‌های مختلف طراحی شده و بخش مهمی از آنها در حال اجرا است. یکی از مهم‌ترین اولیت‌ها در این شورا آب و مدیریت منابع آبی در بخش‌های مختلف است که برنامه‌ریزی‌های مناسبی در این حوزه‌ها انجام شده و کارهای مهمی انجام گرفته یا در حال انجام است.

فیروزی افزود: یکی دیگر از اولویت‌های مهم در نظر گرفته شده در این شورا بحث‌ زیرساخت‌های حمل و نقل است. در این حوزه هم پروژه اتصال خط آهن همدان به سنندج و بازسازی فرودگاه شهر سقز و احداث جاده‌ها و راه‌های اصلی در استان و کارهای ریز و درشت دیگری هم در این همین زمینه در حال انجام است یا طرح‌ریزی شده است که می‌تواند اثرات مثبتی در حوزه گسترش و فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای توسعه داشته باشد چرا که حمل و نقل یکی از نیازهای اساسی برای حرکت در این مسیر است.

وی یکی دیگر از حوزه‌هایی را که در این شورا به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفته، توجه به بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: در این حوزه نیز پروژه‌هایی به اعتبار بیش از 5 هزار میلیارد تومان از محل کمک‌های فنی دولت، صندوق توسعه ملی و توان بخش خصوصی در حال انجام است.

معاون هماهنگی اقتصادی و منابع استانداری کردستان با اشاره به اینکه متاسفانه در سال‌های گذشته به بخش سرمایه‌گذاری صنعتی در استان به اندازه کافی توجه نشده بود، افزود: یکی از اولویت‌های مهم توسعه استان توجه به این بخش است و این شورا هم با نظر مساعد این مسئله را مورد توجه قرار داد و طرح‌های مناسبی از جمله طرح زنجیره تولید سنگ آهن تا ورق را کلید زده است که این پروژه‌ یکی از بزرگ‌ترین پروژ‌ه‌ها در کشور در این حوزه خواهد بود و علاوه برجلوگیری از خام فروشی می‌تواند به ایجاد اشتغال گسترده در استان هم کمک کند. وی افزود: طرح‌های مختلف صنعتی و معدنی از جمله توسعه معدن طلای سقز در نظر گرفته شده است که می‌تواند به توسعه استان کمک کند.

وی به طرح احداث کارخانه لاستیک به ظرفیت 50 هزار تن هم اشاره کرد و گفت: احداث یک یا دو طرح پتروشیمی جدید در استان و همچنین صنایع پایین دستی در این شورا مورد توجه قرار گرفته است.

بیکاری و درآمد سرانه پایین دو مشکل مهم استان

فیروزی با اشاره به اینکه بیکاری و درآمد سرانه پایین دو مشکل اساسی در استان کردستان است، گفت: متاسفانه از نظر آمار بیکاری استان بالاتر از میانگین کشوری و از نظر درآمد سرانه هم درآمد مردم استان کم‌تر از میانگین کشور است. یکی از مهم‌ترین اهداف شورای توسعه استان کردستان غلبه بر این دو مشکل است که قاعدتا از محل افزایش سرمایه‌گذاری‌ در بخش‌های خدماتی، کشاورزی و صنعتی امکان پذیر است.

وی در مورد ضمانت اجرایی این مصوبات و طرح‌ها هم گفت: شخص رییس جمهوری دستورات مناسبی در این حوزه داده‌‌اند و چندی پیش هم دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در جمع مجمع نمایندگان استان و مسئولان استانداری قول مساعد دادند که شخصا پیگیر اجرای تمام برنامه‌های طرح‌ریزی‌ شده برای زدودن چهره‌ محرومیت از استان کردستان خواهد بود و ما به آینده بسیار امیدواریم چرا که ریل گذاری منطقی و درستی با توجه به ظرفیت‌های استان کردستان انجام شده است.

فیروزی با بیان اینکه استان کردستان از نظر ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، خدماتی، ترانزیت، کشاورزی و... در صورت قرار گرفتن در مسیر توسعه بسیار غنی است، گفت: استفاده از این ظرفیت‌ها در کردستان می‌تواند به افزایش تولید ثروت و ارزش افزوده در سطح کشور کمک شایانی بکند. با توجه به اینکه از سطوح کارشناسی استانی تا بالاترین سطوح تصمیم‌گیری دولت یک اجماع کامل در مورد لزوم توسعه استان وجود دارد امیدواریم با اجرایی شدن این طرح‌ها شاهد افزایش اشتغالزایی و درآمد سرانه و محرومیت زدایی از استان باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.