| کد خبر: 63559 |

زندگی نامه و سوابق شهید خدمت رحمان دادمان

در دوران ریاست جمهوری سید محمد خاتمی ابتدا به عنوان معاون محمود حجتی وزیر راه و ترابری و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد و سپس در دی ماه ۱۳۷۹ به مجلس معرفی می‌شود و با ۲۲۳ رأی موافق به عنوان وزیر راه و ترابری رای انتخاب می‌شود.

زندگی نامه و سوابق رحمان دادمان

(۱۳۳۵ اردبیل - ۱۳۸۰ ساری) وزیر راه و ترابری در دولت خاتمی بود که در سانحه هوایی کشته شد.

زندگی
در سال ۱۳۳۵ در شهر اردبیل به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در همان شهر و تحصیلات متوسطه را در رشته ریاضی در دبیرستان هدف تهران به انجام رساند. در سال ۱۳۵۳ در رشته مهندسی راه و ساختمان (کارشناسی ارشد پیوسته) وارد دانشگاه تهران شد.

تحصیلات :
تحصیلات ابتدایی در شهر اردبیل
تحصیلات متوسطه در رشته ریاضی در تهران
تحصیلات لیسان و ارشد در دانشگاه تهران – رشته مهندسی راه و ساختمان 1353 تا تا 1363
1360
دکتری از دانشگاه منچستر 1369 تا 1375
 
سوابق کاری :
قبل از آغاز جنگ (فرمانده آذربایجان )
منتخب اول مردم تبریزدر مجلس شورای اسلامی 1360 ( اعتبارنامه اش در مجلس رد شد)
مسئول ستاد عملیاتی سپاه پاسداران،
جانشین معاونت کل لجستیک و تدارکات سپاه  
قائم‌مقام عضو هیئت امنای جهاد سازندگی
معاون آموزش جهاد در آن زمان
مدیرعامل شرکت شیلات (تا 1368)
تدریس در دانشگاه تهران 1375-1376
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران
وزیر راه و ترابری
 
خلاصه سوابق کاری و فعالیت های سیاسی، اجتماعی همزمان
پیش از انقلاب ۱۳۵۷ از فعالان جنبش اسلامی در انجمن‌های اسلامی دانشگاه تهران بود. درحالی که نزدیک به ۹۰ درصد واحد درسی‌اش را گذرانده بود به خاطر فعالیت‌های مبارزاتی‌اش مجبور به فرار از دانشگاه شد.
 وی پس از پیروزی انقلاب به همراه دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا نقش فعالی ایفا نمود. پس از حمله آمریکا و ماجرای طبس جمعی از گروگان‌ها را به طور مخفیانه با خود به تبریز می‌برد. در تبریز حدود دو ماه قبل از آغاز جنگ ایران و عراق با تأکید آیت‌الله مدنی، دادمان فرمانده آذربایجان می‌شود.

در سال ۱۳۶۰ در انتخابات میان دوره‌ای دوره اول مجلس شورای اسلامی در شهر تبریز شرکت کرده و به عنوان کاندیدای حزب جمهوری اسلامی معرفی می‌شود. دادمان در آن انتخابات با کسب ۹۳ درصد آرای مردم به عنوان نماینده اول مردم تبریز انتخاب و راهی مجلس می‌شود.
 در حین تصویب اعتبارنامه او در مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان (فضل‌الله محلاتی) به روند انتخابات این شهر اعتراض می‌کند و پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع می‌شود. این کمیسیون به استناد اسناد باقی‌مانده و مشروح مذاکرات، صحت انتخابات تبریز را رد می‌کند.
دقایقی قبل از طرح پرونده انتخابات تبریز در صحن علنی مجلس، از سوی یکی از نمایندها عکسی در مجلس توزیع می‌شود که منجر به حذف دادمان شد. داستان عکس از این قرار بود که در روز ۲۹ بهمن ۵۷ هفت روز پس از پیروزی انقلاب، جمعی از جوانان فعال در تبریز، که در اداره پادگان فعال بودند تصمیم گرفتند برای بزرگداشت قیام مردم تبریز و در سالگرد آن یک رژه مسلحانه در سطح شهر ترتیب دهند که برای انقلاب و انقلابیون در فضای پر از شور و احساس، قدرت نمایی و یا تثبیت نظام محسوب می‌شد. این رژه بیش از دو ساعت طول کشید و انقلابیون و در میان آنان موسی خیابانی – از اعضای اصلی مجاهدین خلق - برای چند دقیقه بر نفربر پیشاپیش رژه، سوار شدند و همراهان از آن‌ها عسکبرداری کردند. متعاقباً این عکس در جریان تبلیغ برای کاندیداتوری خیابانی در انتخابات مرحله اول مجلس در تبریز توزیع و در نشریه مجاهد متعلق به سازمان مجاهدین خلق چاپ شد. در این عکس رحمان دادمان به همراه عده‌ای دیگر- از جمله موسی خیابانی – دیده می‌شود.

رحمان دادمان پس از واقعه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ به مجلس راه یافت. فضای سیاسی جامعه آن زمان به شدت متشنج و ملتهب بود. از ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ که سازمان مجاهدین خلق مبازه مسلحانه را در دستور کار خود قرار داده بود و درپی اقدامات خشونت بار و خونینی نظیر ۷ تیر و ۸ شهریور دیگر مجال درنگ برای جمهوری اسلامی باقی نمانده بود. حتی هرگونه ظن و گمان پیرامون ارتباط، همکاری و یا هم‌فکری افراد با مجاهدین موجب بدبینی و حتی حذف از عرصه سیاسی و اجتماعی می‌شد. هنگامی که اعتبارنامه دادمان به رای گذاشته شد ۶ نفر از نمایندگان از صحن خارج شدند و از ۱۶۹ رای وکلای حاضر در صحن، ۶۸ نفر رای مخالف و ۶۲ نفر رای ممتنع به گلدان‌ها ریختند (۳۹موافق). لذا به استناد آن عکس به همکاری با سازمان مجاهدین خلق متهم و اعتبارنامه اش رد شد.

پس از رد اعتبارنامه‌اش دوباره به سپاه برگشت و تا پایان جنگ در سمت‌های مختلفی همچون مسئول ستاد عملیاتی سپاه پاسداران، جانشین معاونت کل لجستیک و تدارکات سپاه و قائم‌مقام عضو هیئت امنای جهاد سازندگی و همچنین معاون آموزش جهاد به فعالیت پرداخت. هم‌زمان، با ادامه تحصیل واحدهای عقب مانده‌اش را در دانشکده فنی گذراند و به عنوان کارشناس ارشد عمران از دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد.

با الحاق شیلات جمهوری اسلامی ایران به وزارت جهاد به عنوان اولین مدیرعامل شرکت شیلات جمهوری اسلامی ایران منصوب گردید و تا شهریور ۱۳۶۸ در آنجا ماند. در سال ۱۳۶۹ در آزمون اعزام به خارج برای اخذ مدرک دکتری پذیرفته شد و به عنوان دانشجوی بورسیه وزارت علوم عازم شهر منچستر انگلستان شد.

دادمان پس از ۵ سال در سال ۱۳۷۵ با مدرک دکتری به ایران بازگشت و تا دوم خرداد ۷۶ به تدریس در دانشگاه مشغول شد.

حادثهٔ هواپیمای یاک ۴۰ در ساعت ۶ بامداد پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۸۰ (۱۷ مه ۲۰۰۱) رخ داد و طی آن هواپیمای روسی یاک ۴۰ در جنگل‌های روستای خرچنگ در جنوب ساری سقوط نمود. پرواز جهت انجام مأموریت اداری و گشایش فرودگاه گرگان بود و وزیر راه، تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات سازمان هواپیمایی کشوری در این پرواز به شهادت رسیدند.
در این حادثه رحمان دادمان وزیر راه وترابری به همراه تعدادی از مقامات ایران و جمعی از نمایندگان استان گلستان و تمامی خدمه جان خود را از دست می‌دهند. اسامی همراهانی که در ماموریت کاری همراه دادمان جان خود را از دست دادند عبارتست از:

1- شهید حسن دهگان معاون وزیر در امور راهداری و هماهنگی استانها،

2- شهید محمدجعفر بهرامی معاون وزیر در امور ساخت و توسعه راهها،

3- شهید ارسلان راحمی مدیر کل روابط عمومی وزارت راه و ترابری،

4- شهید محراب حقگو عضو هیات عامل و معاون فنی سازمان بنادر و دریانوردی،

5- شهید محمدرضا متقالچی مدیر کل ساخت فرودگاه ها،

6- شهید رضاقلی رستمی مدیرعامل شرکت مترا،

7- شهید جلیل رشیدی رئیس اداره سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی،

8- شهید علیرضا راهی مدیر کل و کارشناس روابط عمومی وزارت راه و ترابری،

9- شهید معمی هلاکو نماینده مردم گنبد در مجلس شورای اسلامی،

 10- شهید محمود صفایی‌زاده خلبان ناظر،

11- شهید محمود کاظمی‌ رهبر،

12- شهید حسن عقیلی سر میهماندار،

13- شهید ندا کامیابی میهماندار

14- شهید حسین کیانی عضو گارد امنیت پرواز،

15- عیسی یعقوبیان عضو گارد امنیت پرواز،

16- شهید احمد جبرئیلی عضو تیم حفاظت،

17- شهید حیدرنبی قهرودی عضو تیم حفاظت،

18 تا 22- چهار خلبان این پرواز که از کشور ارمنستان بودند و وی را همراهی می کردند.

 

پس از شهادت رحمان دادمان، مهندس احمد خرم بعنوان وزیر راه و ترابری انتخاب گردید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.