| کد خبر: 163450 |

ایران در سالی که گذشت/اینفوگرافی

سال ۹۶ با تمامی شیرینی‌های آن سال تلخی برای ایرانیان بود چرا که حوادث گوناگون در آن کام ایرانیان تلخ کرد، سوانح ترافیکی، زلزله و آتش سوزی سانچی، سقوط هواپیما ریزش معدن و دست سیاه ترور بیشترین قربانی را از میان ایرانیان انتخاب کردند.

تین نیوز

سال ۹۶ در حالی به پایان خود رسید که تعداد زیادی از هم وطنان این سال را به پایان نرساندند، حوادث ترافیکی، سیل، زلزله‌های خراسان رضوی و شمالی، زلزله کرمانشاه و کرمان و در نهایت سقوط هواپیمای‌ ای تی آر هواپیمایی آسمان کلکسیون حوادث سال ۹۶ را تکمیل کرد.

هر سال با فرارسیدن عید نوروز ایرانیان براساس رسوم دیرینه به مسافرت می‌روند و این مسأله موجب شده تا جاده‌ها و محور‌های مواصلاتی کشور نیز با ازدحام بسیار زیادی مواجه شود، از سوی دیگر تعداد بسیار زیادی از افراد در این جاده‌ها قربانی شدند چنانکه به گفته اسکندر مؤمنی جانشین ناجا در هر هفتاد دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی نوروز کشته شد.

در نوروز سال گذشته ۱۴۵ نفر کشته و بیش از ۲ هزار و ۹۵۰ نفر مصدوم شدند این در حالیست که براساس آمار پزشکی قانونی تا پایان دی‌ماه ۹۶، در ده ماهه سال گذشته ۱۳ هزار و ۸۷۴ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند.

اتوبوس دانش‌آموزان بندر عباسی نیز پر رنگ ترین حادثه تصادف جاده‌ای در سال گذشته بود در شهریورماه اتوبوسی حامل دانش‌آموزان هرمزگانی با بیش از۴۰ کشته و مصدوم زخمی عمیق بر روح و روان ایرانیان جا گذاشت در این حادثه ۹ نفر کشته و حدود ۵ نفر نیز دچار قطع عضو شدند.

واژگونی اتوبوس سبزوار با ۱۲ کشته در فروردین‌ماه، سقوط اتوبوس به دره در پل جاجرود با ۱۱ کشته در شهریورماه، واژگونی اتوبوس در سوادکوه مازندران با ۱۴ نفر کشته در آبان‌ماه و اتوبوس‌های دیگری در شیراز و تبریز از جمله حواد رانندگی بودند که در آن گا‌ها بیش از ۱۰ نفر و گاه ۳ تا ۶ نفر کشته شدند.

حوادث ترافیکی در کشور به گفته سید‌حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سومین عامل اصلی مرگ و میر در ایران است، تنها در یک‌دهه گذشته ۲۸۰ هزار نفر در تصادفات جاده‌ای کشور جان باخته‌اند.

بهارانه 3///ایران در سالی که گذشت؛ غم اندوه و حادثه + اینفوگرافی

سیل ویرانگر آذربایجان و کردستان

پایان فروردین ماه امسال دو استان پر بارش کشور یعنی آذربایجان شرقی و کردستان را درگیر خود کرد چنانکه در این حادثه ۴۶ نفر جمعا کشته و بسیاری نیز بی خانمان شدند.

انفجار معدن یورت

۱۴ اردیبهشت ماه سال ۹۶ بود که خبری تلخ در ذهن ایرانیان نقش بست، معدنی در آزادشهر استان گلستان فرو ریخت و بیش از ۹۰ نفر در زیر آوار محبوس شدند، در این حادثه تلخ ۴۰ نفر از ایرانیان جان خود را از دست دادند.

حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی

اردیبهشت‌ماه قرار نبود با خوشی برای ایرانیان تمام شود، چرا که این بار نه حادثه‌ای طبیعی و یا غیرمترقبه که دست سیاه تروریسم ۱۷ نفر از مردم بیگناه کشور و از جمله مدیرعامل سابق ایکنا را به شهادت رساندند.

آبان غمگین و زلزله کرمانشاه

آبان ماه سال ۹۶ ماه خوبی برای مردم ایران نبود چرا که با خبرهای بدی همراه بود در روز‌های نخست این ماه پالایشگاه تهران آتش گرفت و بر اثر آن ۵ نفر کشته شدند.

هنوز غم کشته‌شدگان پالایشگاه تهران و اتوبوس سواد کوه مازندران بر دل ایرانیان سنگینی می‌کرد، که نیمه غربی کشور لرزید. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۷.۳ در مقیاس ریشتر ازگه در ثلاث باباجانی استان کرمانشاه را لرزاند.

ایرانیان سراسر اضطراب شدند و نگرانی آنان را فراگرفت بیش از ۶۲۰ نفر کشته و بیش از ۷ هزار نفر نیز مصدوم شدند، بیش از ۳ شهر و ۳ هزار روستا تخریب شد، تا به امروز نزدیک ۱۵۰۰ پس لرزه این استان کرمانشاه را لرزاند و هنوز ساکنان آن در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

داغ سانچی

آذرماه شاید ماه کم حادثه و یا بی حادثه‌ای بود، تنها خبر پس‌لرزه‌های کرمانشاه بود که ادامه داشت، قرار نبود این آرامش ادامه داشته باشد چرا که به زودی قرار بود دی ماه از راه برسد و داغ تازه‌ای بر دل ساکنان فلات ایران سنگینی کند. کشتی نفت کش سانچی در آب‌های چین طعمه حریق شد و ۳۰ تن جان خود را از دست دادند.

پرواز ابدی

بهمن‌ماه آرام آغاز شد به جز چند حادثه اتوبوس ماه آرامی بود، اما این ماه دوست داشتنی قرار نبود همچنان آرامش خود را حفظ کند، صبح روز بیست و نهم هوپیمایی با ۶۵ مسافر و خدمه پرواز بر فراز آسمان چهارمحال و بختیاری از رادار خارج شد. پس از چند روز جستجو سرانجام سقوط آن تأیید و لاشه هواپیما پیدا شد و تمامی مسافران آن نیز کشته شدند.

تا به امروز تنها هویت ۴۵ تن از کشته شدگان این هواپیما شناسایی شده است.

اینچنین بود که در حوادث مختلف ایران در سال ۹۶، بیش از ۱۴ هزار نفر قربانی شدند. حوادثی که گاه در آن خطای انسانی بود و گاه طبیعت قهر گرفت، حوادثی که گاه می‌توانست با پیشگیری قربانیان کمتری داشت، اما تقدیر این بود این تعداد ایرانی سال ۹۷ را دیگر نبینند.

منبع: ایکنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.