| کد خبر: 168622 |

◄ اولتیماتوم فرمانده ناجا: خودروسازان استانداردها را رعایت کنند

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامیگفت: سیستم‌های ایمنی خودرو باید استانداردها لازم را داشته باشد.

تین نیوز

استانداردها باید رعایت شود وگرنه ناجا مانع می‌شود که خودرو در دست مردم قرار گیرد.

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با بیان این مطلب گفت: سیستم‌های ایمنی خودرو باید استانداردهاd لازم را داشته باشد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از فارس، سردار اشتری در اولین نشست فصلی مدیران ستادی و رؤسای پلیس‌راه و راهور ناجا با اعلام این مطلب که باید سهم هرکدام از دستگاه‌ها در کاهش تصادفات مشخص شود، اظهار داشت: با صراحت و با قاطعیت می‌گویم که باید سهم هرکدام از دستگاه‌ها را دنبال کنیم، اگر خودروساز ایمنی و استاندارد لازم را ندارد و خودرو مشکل ایمنی دارد، باید ابلاغ و اعلام کرده و از استفاده خودرو در کشور جلوگیری کنیم.

او به حوزه جاده‌ها پرداخت و گفت:‌ استانداردسازی جاده‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز باید لحاظ شود؛ درگذشته 8 هزار نقطه حادثه‌خیز داشتیم که هم‌اکنون از تعداد آنها کاسته شده اما به جاده‌های روستایی و فرعی کمتر توجه شده، درحالی‌که هم‌اکنون بیشتر سفرها به‌سوی مناطق فرعی و روستایی متمرکزشده است.

سردار اشتری از رؤسای پلیس‌راه و راهور خواست که ایمن‌سازی نقاط حادثه‌خیز را از وزارتخانه‌های مربوط ازجمله وزارت راه مطالبه کند و هر استانی در محدوده خود این نقاط را مشخص کرده و به استاندارد و فرماندار اعلام کنند؛ ما هم به وزارتخانه و دولت اعلام کرده و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

این مقام ارشد ناجا تأکید کرد: ما برای رسیدن به این هدف باید مسئول سازی کنیم و این قضیه را پیگیری خواهیم کرد؛ چراکه جان مردم، انسان‌ها و خانواده‌ها برای ما ارجح است و باید سفری امن را برای آنها مهیا کنیم؛ اینکه مکاتبه شود کافی نیست باید پیگیری کرد و به مسئول بالاتر هم ارجاع کرد. نباید متوقف شد.

او افزود: چند سال است نقاط حادثه‌خیزی داریم اگر اراده محکمی باشد این موضوع حل می‌شود؛ عده‌ای باری به هر جهت رفتار می‌کنند؛ باید زمانی مشخص شود و طبق برنامه اعلام کنند که چه موقع برطرف خواهد شد.

سردار اشتری تصریح کرد: همه برای ما محترم هستند اگر لازم باشد موضوعی را به دستگاه قضا اعلام کنیم باید این کار را انجام دهید.

او به مسئولیت مردم که رعایت قوانین و مقررات است پرداخت و گفت: در نظرسنجی‌های اخیر مشخص‌شده که اعتماد مردم به ناجا و پلیس راهور مثبت بوده است؛ این اعتماد یک سرمایه است و باید قدر آن را بدانیم؛ ما باید با جدیت کارکنیم و مردم نیز بدانند که ما هر چه می‌کنیم برای سلامت مردم،‌ آرامش خانواده‌ها،‌ مسافران و رانندگان است.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور با اعلام این مطلب که اکثریت قریب به‌اتفاق رانندگان مقید به اجرای قانون هستند، اظهار داشت: یک درصد پایینی از رانندگان قوانین را رعایت نمی‌کنند؛ یا حالت عادی ندارند یا دقت لازم را ندارند؛ در این صورت ما باید با قاطعیت براساس قانون با آنها برخورد کرده و اغماض نکنیم.

سردار اشتری اعلام کرد: راننده‌ای که با سرعت غیرمجاز و حرکات مارپیچ رانندگی کرده و باعث ایجاد خسارت به خود و سایر خودروها می‌شود باید متوقف‌شده و به پارکینگ منتقل شود؛ اینجا دیگر جای ملاطفت نیست.

او ادامه داد: در آنجا که قانون رعایت نمی‌شود باید براساس قوانین و ضوابط برخورد کنیم؛ این برخورد ما حتماً به نفع خود این راننده‌ها نیز هست.

سردار اشتری به برخورد با رانندگان متخلف پرداخت و تصریح کرد: پلیس در برخورد با تخلفات برایش فرقی نمی‌کند که طرف مقابل چه کسی باشد. یک شهروند جمهوری اسلامی باشد،‌ مسلمان باشد یا غیرمسلمان. از ما خوشش بیاید یا نیاید؛ پلیس به اجرای قانون می‌پردازد.

او با تأکید براین مطلب که جان مأموران پلیس برایش ارزش فراوانی دارد، تأکید کرد: از برخی حرکات مأموران پلیس در برخی جاده‌ها نگران می‌شوم؛ بارها شاهد بوده‌ایم که مأمور می‌خواهد جلوی خودروی متخلف را گرفته و اعمال قانون کند؛ به همین منظور وسط اتوبان و بزرگراه می‌آید که متأسفانه ما چند نفر از همکارانمان را بدین ترتیب ازدست‌داده‌ایم.

عالی‌ترین مقام انتظامی کشور خطاب به رؤسا و مدیران پلیس‌راه و پلیس راهور کشور اعلام کرد: شما باید به همکارانتان این مسئله را ابلاغ کنید که لازم نیست وسط اتوبان یا جاده بیایند؛ کافی است شماره خودروی متخلف را یادداشت کرده و با توجه به سیستم پیشرفته‌ای که  وجود دارد در عوارضی یا مبادی بعدی خودرو متوقف و اعمال قانون شود؛ اگر موردی امنیتی باشد پلیس‌های دیگر خودشان باهم رسیدگی خواهند کرد.

وی اعلام کرد: مراقب جان خود باشید؛ مأموریت انجام می‌شود اگر دیرتر هم شد گردن من.

فرمانده نیروی انتظامی به رفتار معدود مأموران پلیس‌راه در جاده‌ها پرداخت و گفت: شاهدیم که برخی‌ها در جاده‌های پیچ‌درپیچ پنهان می‌شوند؛ ما قصد نداریم که مردم از ما بترسند و یک‌دفعه ترمز کرده و حادثه‌ای برایشان به وقوع بپیوندد. اگر غیرازاین مدل برخوردتان با تخلفات کمتر می‌شود، عیبی ندارد. آن مسئله هم گردن من.

سردار اشتری اعلام کرد: باید مردم وقتی پلیس را می‌بینند احساس امنیت کنند چه راننده یک زن تنها باشد و چه یک خانواده همراهش باشند؛ یعنی باید مردم در سایه امنیتی پلیس در جاده‌ها و شهرها احساس امنیت کنند.

فرمانده نیروی انتظامی گفت:‌ اولویت ناجا در پلیس راهنمایی و رانندگی، کاهش تلفات جاده‌ای در تصادفات و تعیین سهم سایر دستگاه‌ها و مسئول سازی آن‌هاست.

او به تشکیل قرارگاه کاهش تصادفات و تلفات در پلیس راهور پرداخت و گفت:‌ آمار نشان می‌دهد که تصادفات افزایش‌یافته که باید در این زمینه تدابیری اندیشید.

این مقام ارشد پلیس کشور به تعداد جان‌باختگان حوادث جاده‌ای در تابستان گذشته پرداخت و گفت:‌ بیش از 4900 نفر در تابستان گذشته جان خود را از دست دادند؛ اگرچه این آمار نسبت به جمعیت و تعداد 28 میلیون گواهینامه فعال، 33 میلیون وسیله نقلیه و افزایش سفر عدد کمی است اما ایده‌آل این است که تصادف نداشته باشیم و جان‌باختگان به کمترین حد برسند؛ در نوروز امسال 15 درصد افزایش تردد هم‌وطنان را شاهد بوده‌ایم.

فرمانده نیروی انتظامی با اعلام این مطلب که باید از هر تکنولوژی، فناوری و ادعایی که می‌تواند در امر کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای کمک‌کننده باشد استفاده کرد، تصریح کرد: ما محدودیتی در این زمینه نداریم؛ اگر امروز مرکز تحقیقات پلیس راهور طرح و ابتکاری در این زمینه داشته باشد خارج از بودجه مصوبه، هزینه‌های لازم را در اختیارتان خواهیم گذاشت؛‌ما ازنظر پشتیبانی هیچ مشکلی نداریم چه در بحث انسانی و چه تجهیزات. هر چه که نیاز داشته باشید، فراهم می‌کنیم.

سردار اشتری گفت: براساس مصوبات قرارگاه کاهش تصادفات، باید کار را به‌صورت جهادی پیش برده و دقت داشته باشیم که باید تصادفات و جراحات را کاهش دهیم؛ باید سهم هر دستگاه را مشخص کنیم و با صراحت و قاطعیت می‌گویم باید این امر را دنبال کنیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.