| کد خبر: 153898 |

معاون ناجا خبر داد:

راه‌اندازی سامانه پلاک‌خوان برای رصد خودروها در ۴ مرز

احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا گفت: سامانه پلاک خوان برای رصد خودروها در نقاط مرزی چهار گانه اربعین توسط این معاونت طراحی شده است تا اگر خودروهای سرقتی یا خودروهای دستوردار به رصد و بررسی نیاز داشته باشد ، این امر انجام شود.

تین نیوز

احمد دولتخواه معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا گفت: سامانه پلاک خوان برای رصد خودروها در نقاط مرزی چهار گانه اربعین توسط این معاونت طراحی شده است تا اگر خودروهای سرقتی یا خودروهای دستوردار به رصد و بررسی نیاز داشته باشد ، این امر انجام شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار احمد دولتخواه افزود: در همین راستا، کشفیاتی نیز داشته‌ایم.

دولتخواه افزود: از لحظه ای که مردم برای صدور گذرنامه تقاضا می‌کنند تا مرحله چاپ، صدور، خروج از مرز و دوباره بازگشت به کشور، همه این‌ها متکی به سامانه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی تصریح کرد: چهار مرکز مانیتورینگ با محوریت مرکز مانیتورینگ در نقاط مرزی مهران، شلمچه، چذابه و حتی در مرز خسروی راه‌اندازی کرده‌ایم که در این مراکز، فعالیت‌ها را به طور مستقیم و زنده مشاهده و رصد می‌کنیم همچنین افرادی در آن مراکز مستقرند تا از این سامانه‌ها پشتیبانی کنند و بتوانند به لحظه سرویس‌دهی لازم را انجام دهند.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا افزود: سامانه‌های موجود در مراکز مانیتورینگ، بخشی از سامانه نظارت تصویری است که فرماندهان برای ایجاد نظم و امنیت در مرزهای چهارگانه مورد نظر توسط دوربین‌های نصب شده تمامی پایانه‌ها، گیت‌ها و مسیرهای منتهی به مرزها را رصد و مدیریت می‌کنند.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: عملا فعالیت اصلی معاونت فناوری ارتباطات و اطلاعات بعد از اربعین آغاز می‌شود، بخش اعظمی از فعالیت‌هایی که داریم مربوط به تغییرات و بروز رسانی‌ها در حوزه کنترل افرادی است که گذرنامه دارند و می‌خواهند از مرز خارج شوند که گذرنامه‌های آنها باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با دقت کافی کنترل شود.

سردار دولتخواه تأکید کرد: چون حجم زیادی از ترددها خارج از استانداردهاست اگر ساز و کار ویژه‌ای را پیش‌بینی نمی‌کردیم به هیچ‌وجه نمی‌توانستیم جوابگوی حجم عظیم ترددها شویم. این تعداد جمعیت در هیچ کجای دنیا در یک روز به صورت کنترل شده از مرز تردد نمی‌کند که بر اساس شاخص‌های موجود، کشور ما در ارتباط با کنترل مرزی در یک روز، رکورد جهانی را شکسته است.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا تأکید کرد:با توجه به حجم سنگین تردد جمعیت در این ایام، اگر وقفه ای در کنترل ورود و خروج زائران اربعین حسینی (ع) بوجود آید عملا اداره امور دچار مشکل می شود، در اینجاست که سرعت عمل و بروز بودن، پایدار بودن سرویس سامانه و کنترل مرزی اهمیت به سزایی دارد.

این مقام ارشد انتظامی یادآور شد: در نقاط صفر مرزی فعالیت‌های ویژه‌ای درباره کنترل تردد صورت گرفته، بسیاری از استانداردهایی که در نقاط دیگر فراهم است در این مناطق وجود ندارد، نیاز است پیش‌بینی‌هایی صورت پذیرد تا با مشکلی مواجه نشویم یا اگر در منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مشکلی بوجود آمد در اسرع وقت قابل کنترل باشد.

وی تصریح کرد: از زمانی که مردم برای گذرنامه تقاضا می دهند که غالبا در ایام ماه محرم و به ویژه اربعین این تقاضاها مضاعف می شود، همکاران ما از طریق رصد درخواست های اعلامی در مراکز پلیس+۱۰ با توجه به میزان درخواست‌ها پیش‌بینی‌های لازم درباره چاپ و صدورگذرنامه‌ها را انجام می‌دهند.

سردار دولتخواه اضافه کرد: براساس حجم این درخواست‌ها، شیفت(نوبت) بندی‌های لازم در سه یا چند شیفت بنا به نیاز حتی در روزهای تعطیل نیز پیش‌بینی می‌شود تا گذرنامه‌ها به موقع و با سرعت به دست متقاضیان برسد اگر وقفه‌ای در این باره ایجاد نشود، چرخه کاملی از زمان تقاضای صدور گذرنامه تا مرحله رفتن زائران به زیارت اربعین و بازگشت به صورت کامل پیش‌بینی شده است.

معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا افزود: برای اینکه چرخه مدیریتی کاملی داشته باشیم، شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم به طور کامل در مرزهای چهارگانه مستقر کردیم تا رده‌های مختلف پلیس بنا به نیاز خود از شبکه اینترانتی ناجا استفاده کنند.

وی افزود: تحت عنوان قرارگاه اربعین در مرزهای مزبور به رده های مختلف پلیسی ارتباطات مورد نیاز را ارائه دادیم تا بتوانند با رده‌های دیگر در ارتباط باشند که بستر لازم در این زمینه فراهم شده است؛ به عنوان مثال اتوماسیون اداری خاصی برای قرارگاه های اربعین تعریف کردیم تا این رده‌های مختلف بتوانند مکاتبات لازم و ارتباطات پیش‌بینی شده را داشته باشند.

سردار دولتخواه همچنین به این نکته هم اشاره کرد که هنوز مرز خسروی باز نشده است اما تمام زیرساخت های لازم را برای استقرار سایر نیروها در آنجا فراهم کرده‌ایم؛ در مرزهای چهارگانه اربعین آخرین فناوری‌های روز را در ارتباط با حوزه های «آی. سی. تی» (مخابرات) مستقر کردیم و در حال استفاده است.

وی خاطر نشان کرد: بانک‌های اطلاعاتی و سیستم‌های ارتباطی مرتبط با حوزه فناوری‌ها نیاز به بروز رسانی توسط متخصصانی دارد که آنها را نظارت کنند با طراحی یک معماری خاص، متخصصان در مرزهای چهارگانه مستقرند و در سه شیفت کاری ۹ روزه پیش‌بینی شده، فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.