| کد خبر: 140862 |

به بهانه توهین دوباره به مأمور پلیس

آیا نماینده از پلیس عذرخواهی می‌کند؟

توهین و تعدی به مأموران وظیفه‌شناس پلیس، انگار این روزها دارد تکرار می‌شود؛‌ تکراری نابخشودنی، تکراری که در پس آن اهانت به قانون نهفته است چرا که مأمور پلیس مجری قانون است؛‌ این بار اهانت از سوی فردی که قانون را وضع می‌کند صورت گرفته است و این مسأله را بغرنج‌تر کرده است.

تین نیوز

توهین و تعدی به مأموران وظیفه‌شناس پلیس، انگار این روزها دارد تکرار می‌شود؛‌ تکراری نابخشودنی، تکراری که در پس آن اهانت به قانون نهفته است چرا که مأمور پلیس مجری قانون است؛‌ این بار اهانت از سوی فردی که قانون را وضع می‌کند صورت گرفته است و این مسأله را بغرنج‌تر کرده است.

«اهانت به مأمور پلیس در حین انجام وظیفه» مطلبی است که دوباره دیروز سرتیتر اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها شد؛ خبری تلخ که حاکی از آن بود که باز مأموران قانون در هنگام وظیفه مورد تعدی قرار گرفته‌اند و باز دیواری کوتاه‌تر از مأمور پلیس پیدا نکرده‌اند.

بحث شایسته‌سالاری و شایسته‌ جلوه دادن خود در این روزها در جامعه ایران انگار فراگیر شده؛ چرا که هنوز از قضیه پرونده بخشدار جوکار چیزی نگذشته که پرونده نماینده بیجار قد عَلَم می‌کند؛ زیاده‌خواهی، عبور از قانون و خود محترم شمردن در این روزها توسط تعداد معدودی از مسئولان دارد کم کم، به دغدغه تبدیل می‌شود؛‌ دغدغه‌ای که باید زنگ خطری باشد برای ما.

در این بین شاید مأموران نیروی انتظامی بی‌دفاع‌ترین افراد برای هنجارشکنی‌ها و زیاده‌خواهی‌های این دسته افراد باشند.

هنوز تکلیف پرونده جوکار مشخص نشده؛ پرونده‌ای که در آن موضوع نیز بخشدار جوکار با سرعت بالا در جاده رانندگی می‌کرد و هنگامی که با ایست مأمور پلیس راهنمایی و رانندگی مواجه شد، با مأمور برخورد کرده و صحنه را ترک می‌کند؛‌ حادثه‌ای که رئیس‌ پلیس راهور ناجا آن اقدام را توهین‌آمیز، مجرمانه و غیرقانونی اعلام کرد.

هنوز آخرین وضعیت این پرونده مشخص نشده که باید وارد پرونده‌ای جدید به نام پرونده نماینده بیجار در فرودگاه امام خمینی (ره) شویم؛ پرونده‌ای که در آن نماینده بیجار قصد ورود به منطقه ویژه فرودگاه را داشت و با ممانعت مأمور پلیس راهور مستقر در فرودگاه مواجه می‌شود؛ البته پس از چندی راه برای عبور این نماینده هموار می‌شود اما متأسفانه این نماینده مجلس به سمت مأمور راهور بازگشته و وی را مورد ضرب و شتم خونین قرار می‌دهد.

خبر این حادثه در شبکه‌های مجازی و اخبار رسانه‌ها بازتاب‌های زیادی را به دنبال داشت: درگیری با مأمور قانون، شکستن بینی مأمور در هنگام انجام وظیفه و شکایت پلیس و ورود دستگاه قضایی به این قضیه مسئله‌ای بود که دیروز همه رسانه‌ها به آن پرداختند.

واکنش مخاطبان به این اخبار تا آنجا بود که برخی از پلیس هم انتقاد کردند که چرا اینقدر مماشات به خرج می‌دهد که برخی به خود اجازه می‌دهند تا با سوء استفاده از جایگاه مسئولیت خود هر برخوردی را که دلشان می‌خواهد با مأ‌مور قانون انجام دهند. در اولین اخباری که پلیس در روز گذشته مخابره شد حتی منابع آگاه از بازداشت نماینده خاطی نیز خبر دادند اما این خبر لحظاتی بعد تکذیب شد چرا که پلیس بر این باور بود که این فرد سوای رفتار ناپسند خود، نماینده جمعیت محترمی از مردم ایران است و باید هنگام بازید وزیر در حوزه انتخابیه خود حضور داشته باشد تا برای مردم خود خدمت‌رسانی کند؛‌ بنابر این بازداشت این فرد کنسل شد و این نماینده خاطی همراه وزیر به سفر خود ادامه داد.

این مطلب نیز انتقاداتی را با خود همراه داشت مردم در کامنت‌هایی که در زیر خبر رئیس پلیس فرودگاه در مورد جزئیات این حادثه نوشته‌اند به پلیس معترض بودند که چرا چنین رأفتی را نسبت به این نماینده خاطی به خرج داده؛ آیا اگر یک شهروند عادی نیز با مأمور قانون در حین انجام وظیفه چنین برخوردی را انجام می‌داد نیز مستحق چنین تخفیفی بود. این مسائل و این سؤالات ما را بر آن داشت تا با سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا به گفت‌وگو بنشینیم.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا در ابتدای گفت‌وگو به قضیه رخ‌داده در فرودگاه اشاره و اظهار داشت: نفس عمل در موضوع دیروز و امروز که نماینده مردم بیجار می‌خواست از مسیر ویژه تردد کند؛ مسیری که برای تردد افراد خاص با مجوز، وسایل نقلیه شناخته شده و کارت ویژه امکانپذیر است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط کنونی کشور و تهدیدات استکبار جهانی و گروهک‌های معاند و معلوم‌الحال مثل داعش برای حفاظت و حراست از امنیت مقامات نیاز به تمهیدات خاصی بوده که برای نیل به این موضوع مسیرهای VIP برای تردد مقامات در مقابل درب‌های سالن فرودگاه در نظر گرفته؛ مسیری که با مسیر عمومی که مردم در آن تردد می‌کنند فقط چند متر اختلاف دارد.

سرهنگ ترحمی با تشریح اتفاقات روز قبل،‌ گفت: نماینده مذکور اصراری مبنی بر ورود به منطقه ویژه داشته،‌ممانعتی صورت گرفته و متأسفانه در مقابل مأمور قانون در حین انجام مأموریت رفتارهای نامناسبی صورت پذیرفته است؛ این نماینده پس از یکسری اعتراض اقدام به درگیری فیزیکی با مأمور نیروی انتظامی می‌کند،‌ دو بار وی را مورد حمله قرار داده و بار سوم با سر به بینی مأمور ضربه می‌زند که منجر به خونریزی و مصدومیت مأمور وظیفه‌شناس پلیس می‌شود.

این مقام ارشد حقوقی راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تأکید بر این مطلب که لباسی که مأمور پوشیده، لباس قانون بوده یعنی همان لباس خدمت به مردم و باید حرمت آن از سوی کسی که شغلش وضع قانون است حفظ می‌شده، اظهار داشت: طبق قانون اساسی همه در برابر قانون از حقوق یکسانی برخوردار هستند، رنگ،‌ نژاد، شغل، شرافت خانوادگی و امثالهم موجب این نمی‌شود که فردی احساس برتری داشته باشد؛ چرا که همه در مقابل قانون یکسان هستند و باید به قانون تمکین کنند؛ اگر به قانون تمکین نشود نظم در مدار خود نمی‌ماند و امنیت مردم خدشه‌دار می‌شود.

وی با بیان این مطلب که انتظار می‌رفت که این فرد یعنی همان نماینده مجلس از مردم ایران به خاطر رفتار عجولانه‌اش عذرخواهی کند، تصریح کرد: مأموران ناجا در زمان انجام وظیفه حکم مجاهد فی‌سبیل‌الله را دارند؛ همان طور که مقام معظم رهبری در این خصوص اعلام کرده‌اند؛‌ این فرد باید از مردم ایران، از نیروی انتظامی به عنوان متولی امنیت و متولی حفظ جان و مال و ناموس مردم و همچنین از مأمور وظیفه‌شناس راهور ناجا عذرخواهی کند.

سرهنگ ترحمی در پاسخ به پرسش فارس در مورد اظهارات این نماینده در خصوص اینکه مأمور ناجا به همسر وی توهین کرده است،‌ گفت: دوربین‌های موجود در فرودگاه تمام لحظات و صحنه‌های درگیری را ثبت و ضبط کرده‌اند و توسل به این پرده که برای دفاع از ناموسش با مأمور پلیس درگیر شده، زیبنده نیست چرا که در همه مراحل همسر ایشان با خو وی همراه بوده که در فیلم‌ها مشهود است و این بهانه‌ای که ایشان به آن متوسل می‌شوند از سوی شهروندان فهیم ما تدافعی صحیح و زیبا محسوب نمی‌شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با بیان این مطلب که کشور ما دارای دستگاه‌های نظارتی قوی است،‌ اعلام کرد: سازمان قضایی نیروهای مسلح، 197، بازرسی، دادگاه و ... از جمله مراکزی هستند که در ایران وجود داشته و می‌توان به آنها شکایت برد؛ اگر چه باید تأکید کرد که صحنه‌های درگیری و ضرب و شتم مأمور ناجا در حضور مأموران دولتی و ضابطین قضایی انجام شده و ایشان کظم غیظ نداشته‌اند و باید بگویم که رفتار این فرد رفتار شخصی ایشان بوده و انتصابی به حوزه شخصی‌شان نداشته است.

وی به مواد 608 و 609 قانون مجازات اسلامی اشاره و تصریح کرد: هر کس به مأموران در حین انجام وظیفه تعرض کند یا مقاومت کرده و از دستور آنها تمرد کند، جرم‌انگاری شده و با وی از لحاظ قضایی برخورد خواهد شد.

سرهنگ ترحمی با تأکید بر این مطلب که علت عدم جلب ایشان، احترام به مردم حوزه نمایندگی ایشان بوده، اعلام کرد: این فرد نماینده جمعی از مردم شریف ایران است و باید هنگام بازدید وزیر راه در حوزه انتخابی خود حضور داشته تا کارهای مردم را انجام می‌دادند بنابر این پلیس به احترام مردم و به حرمت حوزه نمایندگی این فرد اجازه داد که وی به سفرش ادامه دهد؛ اما باید تأکید کنیم که این اجازه مبنی بر عدم پیگیری حقوق پلیس نیست و پلیس از مراجع قانونی به شدت پیگیر این قضیه و احقاق حقوق مأمور خود است.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهور ناجا با تأکید بر این مطلب که پلس تا آخرین لحظه پیگیر این موضوع است،‌ گفت: قانون به ما گفته که قانون را اجرا کنیم و مأمور ما در حال اجرای قانون بوده؛ پس باید همان قانون ما را حمایت کند که قطعاً می‌کند بنابر این پلیس این قضیه را تا انتها پیگیری خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.