| کد خبر: 115689 |

خراسان جنوبی به راه‌آهن کشوری متصل نشد

تین‌نیوز| در سفر دی ماه ۹۳ رئیس جمهور به خراسان جنوبی روحانی اعلام کرد قول می‌دهم بیرجند و خراسان جنوبی به راه‌آهن سراسری متصل شود از آن روز تاکنون عدم تخصیص بودجه در پشت وعده‌ها مخفی شده است و خبری از اتصال به شبکه ریلی و تخصیص بودجه نیست.


در حالی که مضطرب وپریشان است گوشی تلفن را در دست دارد، شماره‌های زیادی را می‌گیرد اما هیچ کدام جوابگوی او نیستند، با دو دست سرش را می‌گیرد و نگاهی به فرزند بیمارش می‌کند، نمی‌دانم این مادر چه حس و حالی دارد از اینکه باید هر ماه فرزندش را برای مداوا به مرکز کشور ببرد اما با وضعیتی که فرزندش دارد امکان جابه‌جایی با اتوبوس نیست، هزینه هواپیما را هم ندارد اگر شهرمان قطار داشت شاید دغدغه این مادر تا حدودی برطرف می‌شد. 
در عصر تکنولوژی و عصر ارتباطات که مردم از پیشرفته‌ترین امکانات و خدمات بهره‌مند هستند هر کدام از جوانان و کودکان در ذهن خود آرزویی در سر دارند و اگر از کودکان، جوانان، نوجوانان و حتی افراد میانسال خراسان جنوبی از آرزوهایشان جویا شویم بی‌درنگ آنها دو جمله بر زبان جاری می‌کنند و آن انتقال آب و راه آهن است.

مردمان خراسان جنوبی مردمانی کویرنشین هستند که با وجود فاصله زیاد از مرکز کشور از بسیاری امکانات و خدمات به دور هستند.
این حق کودکان این استان است که آرزویشان هر چه زودتر محقق شود و صدای سوت قطار را در گوش‌هایشان شنیده شود. هیچ کسی حق ندارد آرزوی فرزندان این استان که آرزوی پدارن و مادران‌شان هم بوده است را پشت گوش بیندازد.
از ابتدای شکل‌گیری خراسان جنوبی یکی از نخستین موضوع‌های زیربنایی که مدنظر مسئولان قرار گرفته است بهره‌مندی این استان از حمل و نقل ریلی است به گونه‌ای که در نخستین سند ملی توسعه استان هم که یک سال بعد از تأسیس استان شدن خراسان جنوبی این موضوع به تصویب هیئت وزیران رسید.

در آن زمان یکی از عمده‌ترین تنگناها و محدودیت‌های این استان نبود شبکه ریلی شامل حمل و نقل و توزیع انرژی اعلام شد اما این محدودیت در کنار قابلیت‌هایی مانند استقرار استان در مسیر بزرگراه آسیایی و امکان استفاده از سرمایه‌گذاری بین‌المللی در توسعه شبکه حمل ونقل منطقه مطرح شده است شاید همین تنگناها و قابلیت‌ها سبب شد تا در سومین سفر هیئت دولت سابق به خراسان جنوبی احداث راه آهن بیرجند (چابهار- زاهدان- بیرجند-مشهد) در سال‌های 89 تا 93 مصوب شود.

مهم‌ترین شعار دولت یازدهم شعار اعتدال است و در واقع این دولت به دولت اعتدال شناخته می‌شود اما با وجود بررسی متوجه می‌شویم تنها چیزی که دولت یازدهم به آن توجه نمی‌کند و تاکنون به آن نپرداخته است اعتدال است.
قطار وعده‌ها و پیگیری‌های مسئولان برای راه‌آهن خراسان جنوبی به دولت یازدهم رسید و در دی ماه سال 93 بود که هیئت دولت به خراسان جنوبی سفر کرده و موضوع راه‌آهن در استان مطرح شد و ردیف اعتباری اجرایی برای پروژه راه آهن استان در بودجه سال 94 مصوب شد و 10 میلیارد تومان به راه آهن خراسان جنوبی اختصاص یافت.


روحانی در سفر به شهرستان بیرجند در جمع مردم در استادیوم آزادی اعلام کرد:

قول می‌دهم بیرجند و استان خراسان جنوبی به راه آهن سراسری متصل شود.
روحانی اظهار داشت: در بودجه سال 94 ردیفی پیش‌بینی شده و 10 میلیارد تومان پول برای مطالعه و طراحی راه آهن خراسان جنوبی قرار داده شده است که قول می‌دهم دولت با همت موضوع راه‌آهن خراسان جنوبی را دنبال کند تا این استان به راه آهن سراسری متصل شود و هم در زمینه مطالعه و طراحی و هم در زمنیه سرمایه‌گذاری و فاینانس هر قدمی که برداریم به اطلاع مردم می‌رسانیم.
7 شهریور ماه سال 93 محمدباقر نوبخت در سفری یک روزه به خراسان جنوبی در تسریع در اجرای پروژه راه آهن، انتقال آب، دوبانده کردن راه‌های مواصلاتی و تخصیص اعتبارات برای تقویت زیرساخت‌های خراسان جنوبی اشاره کرد.

سال گذشته معاون اول رئیس جمهور در سفری که به استان داشت در بدو ورود در جمع خبرنگاران اظهار داشت: خراسان جنوبی در آینده نزدیک صاحب راه آهن می‌شود و پروژه راه‌آهن شرق کشور که از چابهار به مشهد متصل می‌شود پس از اتصال به زاهدان به بیرجند و با عبور از دیگر شهرهای خراسان جنوبی به مشهد می‌رسد.

اسحاق جهانگیری افزود: توسعه تجارت به ویژه تجارت خارجی با توجه به پتانسیل‌های منطقه‌ای از جمله استقرار استان در مرکز ثقل محور ترانزیتی شرق ایران و واقع شدن در مسیر خط راه آهن سراسری جنوب به شمال از جمله مزایای منطقه‌ای استان خراسان جنوبی در محور توسعه تجارت به ویژه تجارت خارجی است که ضروری است با اولویت برطرف کردن موانع زیرساختی موجود از جمله اجرای این پروژه در دستور کار مسئولان کشور باشد.

وی بیان کرد: اتصال خراسان جنوبی به خط ریلی راه آهن از جمله مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان جنوبی است که با اقداماتی توانستیم در سال 94 برای این پروژه ردیف اعتباری مستقل اخذ کرده که گامی بلند برای اجرایی شدن آن در سال‌های آینده است.

وقتی دوران پسا تحریم هم به کمک راه‌آهن خراسان جنوبی نیامد
معاون اول رئیس جمهور به دوران پساتحریم هم اشاره‌ای داشت و گفت: در دوران پساتحریم منابع مالی جدیدی در اختیار کشور قرار می‌گیرد که امیداوریم با این منابع طرح‌های توسعه‌ای بیشتری به اجرا درآید و بتوانیم در خراسان جنوبی پروژه راه‌آهن را به‌طور کامل اجرایی کنیم.

جهانگیری به موضوع هسته‌ای هم اشاره کرد و افزود: راه حل مذاکرات دولت در زمینه موضوع هسته‌ای در بخش راه‌آهن خراسان جنوبی خودنمایی خواهد کرد و آباد کردن بنادر در قبال سرمایه‌گذاری روی راه آهن خراسان جنوبی است.
اما وقتی عواید و نتایج سفر جهانگیری را بررسی می‌کنیم می‌بینیم از این سفر چند ساعته هم چیزی عاید مردم خراسان جنوبی نشد.


جدای از وعده‌های رئیس جمهور که در 2 سال پیش و در سفر خود به خراسان جنوبی به مردم استان داد اما وعده‌هایی که امسال و در پی اتفاقات بر روی میز قرار گرفت را نباید فراموش کرد که متأسفانه باز هم نادیده گرفته شد.
در نمایشگاه مطبوعات امسال که در تهران برگزار شد فرصتی مناسب بود تا در بازدید مسئولان کشوری خبرنگاران خراسان جنوبی که در نمایشگاه حضور دارند بتوانند باری دیگر مشکلات استان را پیگیری کنند و وعده‌های مسئولان را به یادشان آورند.

وقتی وزیر راه هم در جواب راه آهن خراسان جنوبی طفره رفت
هیجدهم آبان‌ماه امسال وزیر راه و شهرسازی که به همراه معاونانش به بازدید نمایشگاه مطبوعات تهران آمده بود از پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران استان خراسان جنوبی درباره ابهام راه‌آهن شرق و تخصیص نیافتن بودجه اندک و وضع نامناسب پروازهای فرودگاه بین‌المللی بیرجند طفره رفت به گونه‌ای که خبرنگاران استان این سوالات را یک بار هم هنگام بازدید وزیر از غرفه‌ها و پس از آن در هنگام کنفرانس خبری مطرح کردند  اما هر دوبار بی‌جواب ماند و وزیر بدون پاسخ سالن را ترک کرد.

نوبت به نوبخت رسید در روزی که از نمایشگاه مطبوعات بازدید داشت بار دیگر خبرنگاران استان خراسان جنوبی تلاش کردند تا مشکلات استان را یادآوری کنند.
در نشست رسانه‌ای محمدباقر نوبخت که در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد مهلتی برای پرسیدن سوالات خبرنگاران استانی نمی‌شود اما خبرنگاران حاضر استان با سماجت تمام و با صدای بلند فریاد زدند مردم خراسان جنوبی راه آهن را باید در خواب بییند و اگر روستاهای مرزی ما خالی از سکنه شوند تهدیدی برای ایران خواهد بود.

با این سخنان خبرنگار خراسان جنوبی سخنگوی دولت که چاره‌ای جز پاسخگویی نداشت گفت: این مشکلاتی که گفتید همه را در جریان هستم و قرار است تا دو روز دیگر با رئیس مجمع نمایندگان مجلس خراسان جنوبی جلسه‌ای در مورد مشکلات خراسان جنوبی به ویژه راه آهن داشته باشیم.

نوبخت هم وقتی برای رسیدگی به مشکلات خراسان جنوبی نداشت
در ششم آذر ماه امسال نیز نماینده مردم شهرستان‌های فردس، طبس، سرایان و بشرویه که رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی است اعلام کرد نوبخت برای بررسی مشکلات خراسان جنوبی وقت نداد.
محمدرضا امیر حسنخانی افزود: از نمایشگاه مطبوعات تاکنون مقرر بود جلسه‌ای برای بررسی مشکلات خراسان جنوبی با نوبخت داشته باشیم که تا این لحظه جلسه محقق نشده است.

مردم خراسان جنوبی از حرف و شعار خسته شده‌اند
چندی پیش استاندار خراسان جنوبی در دیدار با رئیس جمهور در زمینه راه آهن به خراسان جنوبی گفت: روحانی بر مشکلات استان خراسان جنوبی و برطرف کردن آن تأکید دارد و بر تسریع در اجرای مصوبات سفر کاروان تدبیر و امید به خراسان جنوبی و اجرایی شدن اتصال استان به خط ریلی راه آهن سراسری تأکید کرده است.

پرویزی افزود: رئیس جمهور تأکید کرد اتصال خراسان جنوبی به خط ریلی راه آهن سراسری نیاز به توجه ویژه دارد.

مهرماه امسال بود که مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با رسانه‌های خراسان جنوبی اظهار داشت: 10 میلیارد تومان بودجه‌ در سال 94 برای راه‌آهن تصویب شده بود تا این لحظه تخصیص نیافته است.
جعفری افزود: تخصیص اعتبارات سال 95 مشخص نشده و مطالعات فاز به طول 700 کیلومتر یک مسیر زاهدان بیرجند کال شور انجام شده و مطالعات فاز دوم و اسناد مناقصه در دو قطعه انجام شده است.

وی با بیان اینکه دولت دنبال این است تا پروژه‌های نیمه تمام را به اتمام برساند اظهار داشت: از این رو چون پروژه‌های جدید تعهد ایجاد می‌کند سعی می‌شود به این پروژه‌ها اعتبار ندهند.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: میزان تخصیص اعتبار برای راه آهن در مقابل یک هزار و 400 میلیارد تومانی که این پروژه در خراسان جنوبی بودجه نیاز دارد ناچیز است که امیدواریم در سالهای بعد میزان این بودجه را افزایش دهند یا از منابع دیگری بتوان تأمین اعتبار شود.


مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهار داشت: در سال 94 برای پروژه راه آهن 10 میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شد اما از این میزان 6 میلیارد تومان تخصیص اعتبار داشته اما نقدینگی نداشتیم.

جعفری افرود: 9 میلیارد و 400 میلیون تومان اعتبار مصوب سال 95 برای راه آهن است که تخصیص اعتبارات سال 95 هم هنوز مشخص نیست ومطالعات فاز اول و دوم در دو قطعه انجام شده است که یک قطعه از سمت بیرجند قاین به طول 23 کیلومتر و قطعه دوم مسیر کال شور به گناباد به طول 50 کیلومتر مطالعات آن انجام شد.

وی بیان داشت: در حال حاضر سناد مناقصه تهیه شده اما به دلیل تخصیص نیافتن اعتبارات لازم برای شروع عملیات اجرایی به پیمانکار واگذار نشده و همچنان متوقف است و چون اعتبار پروژه تخصیص نیافته شرکت توسعه وساخت زیربناهای حمل و نقل کشور هم نمی‌تواند برای شروع عملیات اجرایی ان را به پیمانکار واگذار کند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بنده بارها تذکراتی مکرر از تریبون مجلس و در جلسات متعدد اعلام کردم که اعتبارات خراسان جنوبی آن گونه که در شأن مردم استان است اختصاص نمی‌یابد و عدالت در بین استان‌ها رعایت نمی‌شود.
حجت‌الاسلام والمسملین محمدباقر عبادی افزود: برخی از استان‌ها که زیربنای مناسبی دارند در عین حال در بودجه اعتبارات بیشتری برای آنها تصویب می‌شود و این در حالی است که خراسان جنوبی از مشکلاتی مانند محرومیت اقتصادی و خشکسالی رنج می‌برد.

نارضایتی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف از نوبخت
عبادی با تأکید بر اینکه مسئولان به راه آهن خراسان جنوبی به صورت ویژه نگاه کنند و وعده‌هایشان را عملیاتی کنند گفت: درخواست داریم در بودجه سال 95 خراسان جنوبی را به صورت ویژه ببینند.

نماینده مردم شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مهرماه در تذکری خطاب به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام کردیم که پس از وعده‌های فراوان دولت برای راه‌اندازی راه آهن بیرجند متأسفانه 10 میلیارد تومان اعتبارات ناچیز به این امر محقق نشد.

عبادی افزود: بنده اعلام کردم نوبخت با وعده‌های بدون عمل نمی‌توان مردم را راضی کرد بلکه باید برای جلب رضایت مردم خدمت کرد زیرا مجموع اعتبارات راه‌آهن بیرجند که توسط دولت وعده داده و در سفر هیئت دولت مطرح شد به اندازه چند فیش نجومی بیشتر نبود اگر به برخی از مدیران مزایایی داده می‌شود و برای این ذخایر نظام حقوق‌های نجومی پرداخت می‌کنید مقداری هم به جاده‌ها، بیکاری، راه آهن، خشکسالی، صنایع تعطیل شده خراسان جنوبی توجه کنید.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی نیز در دیدار هفته گذشته خود با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در خراسان جنوبی مسئله کشاورزی در استان محدود است و بسیاری از روستاها خالی از سکنه شده که این امر مشکلات جدیدی را برای دولت به‌وجود می‌آورد.
عبادی افزود: راه آهن از اولویت‌های مناطقی است که به دنبال توسعه صنعت است و مسئولان باید هر چه زودتر برای توسعه مناطق شرقی کشور به خصوص استان خراسان جنوبی تلاش کنند.

وی بیان کرد: مردم باید از شرایط فعلی رهایی یابند زیرا این وضعیت نه تنها به ضرر مردم بلکه به ضرر دولت هم است.
یکی از دانشجویان خراسان جنوبی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: وقتی در محیط دانشگاه با هم کلاسی‌هایم که از دیگر نقاط کشور هستند در زمینه بزرگان و چهره‌های استان بحث می‌کنم به خودم افتخار می‌کنم که استان ما افرادی را پرورش داده که سرآمد بخش‌های مختلف بوده‌اند اما وقتی از نبود قطار و بزرگراه‌ها بحث می‌شود خجالت می‌کشم که چرا باید استان خراسان جنوبی از آن محروم باشد.

رضایی افزود: دولت مال همه است و مردم خراسان جنوبی هم عضو همین کشور است و در واقع کشور مختص به یکی و دو استان خاص نیست چرا باید هیئت دولت امکانات را به شهرهای خودشان ببرند.
یکی از بانوان خانه‌دار بیرجندی نیز در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امسال سال آخر دولت است مردم ما هوشیار وآگاه هستند و اقدمات دولت، وعده‌هایی که تاکنون محقق نشده را به طور کامل دیده و ارزیابی خواهند کرد و مردم از شعار خسته شده و توقع مردم از دولتی که شعارش اعتدال بود انتظاری دیگری است.

وقتی نوبخت بین خراسان جنوبی و زادگاهش فرق می‌گذارد
اما هرگاه سخن از راه‌آهن می‌شود مسئولان می‌گویند این پروژه نیاز به اعتبار زیادی دارد و این سالها دولت با کمبود اعتبارات روبه‌رو است اما وقتی رسانه‌های کشور را مطالعه می‌‎کنیم در چندماه گذشته نوبخت با اینکه در دو سفر به خراسان جنوبی از مشکلات این استان به طور کامل آگاه است و بارها نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از ایشان خواستند تا اعتباری ویژه برای استان در نظر گیرد اما ایشان تنها به استان خود توجه ویژه داشته و بین استان خراسان جنوبی و استان گیلان فرق گذاشته است.

در 29 اسفند سال 94 محمدباقر نوبخت در جریان بازدید از ریل‌گذاری راه آهن رشت- قزوین از پرداخت 500 میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل و زیربنایی گیلان خبر داد و این اعتبارات با توجه به مشکلات موجود پرداخت شده است و همچنین در راه‌آهن قزوین- رشت از پرداخت 500 میلیارد تومان اعتبار در بخش حمل و نقل و زیربنایی گیلان خبر داد که قرار است این بخش هم تا پایان فعالیت دولت یازدهم به بهره‌برداری برسد.

طبق شنیده‌ها در سالهای 94 و 95 مبلغ 19 میلیارد و 400 میلیون تومان برای راه آهن خراسان جنوبی مصوب شده است اما تخصیص و نقدینگی در کار نبوده است و تنها 600 میلیون تومان برای مطالعات طرح تخصیص داشت اما در این دو سال برای راه آهن رشت- قزوین 920 میلیارد تومان مصوب و اختصاص داده شده است.
با این اوصاف خراسان جنوبی که در بخش هوایی هم دچار مشکلات و در بخش راه‌ها هم دارای جاده‌های مرگ است به دور از انصاف است که در بخش راه آهن هم مردم این استان بی‌نصیب باشند.

استاندار خراسان جنوبی در ماه گذشته خبر از مذاکره برای پذیرش اجرای طرح مصوب راه آهن استان با قرارگاه خاتم الانبیا داده بود اما این روزها که بیشتر به روزهای پایانی دولت نزدیک می‌شود هر روز در یکی از جلسات که بحثی از راه آهن می‌شود هنوز هیچ خبری جدید به گوش نمی‌رسد بلکه راه آهن خراسان جنوبی در ایستگاه بودجه متوقف شده است و برای زیرسازی آن نیاز به هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار است که در سال 94 مبلغ 10 میلیارد تومان و در سال 95 مبلغ 9 میلیارد تومان قرار بود تخصیص یابد اما طبق شنیده‌ها تنها 600 میلیون تومان برای مطالعات تخصیص یافته که اگر اوضاع به همین روال پیش رود 150 سال دیگر باید سپری شود تا مردم کویرنشین خراسان جنوبی صدای سوت قطار در گوش‌هایش طنین‌انداز شود.

با حلوا حلوا کردن کام مردم شیرین نمی‌شود
اما سخن پایانی مردم خراسان جنوبی با رئیس جمهور و هیئت دولت این است که مردم دیگر از شعار، حرف و حدیث خسته شده‌اند مردم تا کار عملیاتی را با چشمان خود نظاره نکنند دیگر چیزی را باور نمی‌کنند. مسئولان که هرگاه به استان کویری خراسان جنوبی سفر می‌کنید تا از مهمان‌نوازی و فرهنگ مردم تعریف می‌کنید این را بدانید این مردم نیاز به توجه و رسیدگی و تخصیص اعتبار دارند و با حلوا حلوا کردن کام این مردم شیرین نمی‌شود. با سخن، با شعار ریل برای این استان کشیده نمی‌شود. با قول دادن توخالی مشکل خشکسالی مردم برطرف نمی‌شود پس به وعده‌های سفرهای استانی بیش از این توجه داشته و خراسان جنوبی را بیشتر ببینید.

وزرایی که معتقدند دیگر نباید بحث حقوق‌های نجومی مطرح شود بدانند اگر همان مبالغ حقوق‌های نجومی در بخش‌های مختلف این استان هزینه می‌شد شاید دردی از دردهای مردمان خطه کویر التیام می‌بخشید.
راه آهن تنها یکی از مصوبات سفر هیئت دولت به خراسان جنوبی که هنوز محقق نشده است خبرنگار تسنیم تلاش دارد در گزارشات دیگر به مصوبات بعدی سفر هیئت دولت بپردازد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.