| کد خبر: 115676 |

مجوز واردات واگن؛ تهدیدی برای صنعت ریلی کشور

تین‌نیوز| با وجود وعده های وزیر صنعت در ستاد اقتصاد مقاومتی استان در اراک در خصوص ممانعت از ورود واگن به داخل کشور، برای حمایت از تولید کنندگان داخلی همچون واگن پارس، روز گذشته، مجوز واردات واگن توسط وزارت صنعت و معدن تجارت صادر شد.

کشمکش های چند ماهه وزیر صنعت، معدن و تجارت و و زیر راه شهرسازی بر سر واگن های وارداتی از روسیه روز گذشته با خبر " صدور مجوز وزارت صنعت برای واردات واگن" تا حدودی پایان یافت. این خبر را معاون برنامه ریزی راه آهن کشور اعلام کرد. درحالیکه پیش از این وزیر صنعت در خصوص این واردات گفته بود:« اگر لازم باشد، روی ریل می ایستم و اجازه ورود این واگن ها را به کشور نمی دهم»
در واقع وزیر صنعت ۱۱۰ روز بیشتر توان ایستادن روی ریل واردات واگن را نداشت و در این ماجرا زور وزیر راه و شهرسازی از وزیر صنعت، معدن و تجارت بیشتر بود.
این تصمیمات در خصوص واردات واگن روسی به کشور در صورتی انجام می شود که شرکت واگن پارس اراک و سایر شرکت های تولید واگن در کشور در حال حاضر با کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت مشغول فعالیت هستند.

شرکت هایی که در چند سال اخیر نفس های آخر خود را می کشند و کارگران بسیاری را بیکار کردند.

ماجرای خرید ۵ هزار واگن باری تولید شرکت “اورال واگن زاوود” روسی را اولین بار اواسط بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ های روسی منتشر کردند.
به نوشته کومرسانت، بانک دولتی توسعه روسیه(ونش اکونوم بانک) یک وام ۱۱.۲ میلیارد روبلی (۱۴۰ میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار داد. این واگن ها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته خواهند شد و انتظار می رود تحویل واگن های مذکور قبل از پایان سال ۲۰۱۶ آغاز شود.

واگن سازان داخلی توانایی تولید واگن به اندازه نیاز را دارند
پس از اعلام این خبر؛ محمدی مدیرعامل وقت واگن‌پارس در واکنش به این خرید با اعلام اینکه در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید ۱۰۰۰ واگن باری را داریم، به تسنیم گفت: واردات ۵۰۰۰ واگن روسی با توجه به توانمندی‌های داخلی مشکوک است.

محمدی با تاکید بر این‌که واگن‌سازان داخلی در بخش تولید انواع واگن‌های باری مشکلی ندارند و به‌راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند، افزود: هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و  در این شرایط موضوع خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

وی با تأکید بر این‌که کارخانه واگن پارس به‌تنهایی توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ واگن باری را دارد، افزود: در حال حاضر خط تولید واگن‌های باری در کارخانه‌های واگن‌سازی کشور متوقف شده است.
محمدی با بیان این‌که واردات این حجم واگن باری مشکوک است و طرح این پرسش “پس کارگروه اقتصاد مقاومتی به چه منظور در هیئت دولت تشکیل شده است؟” افزود: طبیعتاً هیئت دولت باید از واردات واگن‌ با توجه به توانایی کشور جلوگیری کند.

نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم
بلافاصله پس از این اظهارات بود که معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرد و گفت: واگن‌سازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی را از همین طریق تامین می‌کنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.
وی تاکید کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای برای خرید واگن باری از روسیه نداشته است. واگن‌سازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تامین می‌کنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.
وی افزود: در حال تامین فاینانس برای خرید واگن و تجهیزات ریلی از تولیدکنندگان داخلی هستیم.

نعمت زاده:
روی ریل می ایستم و از واردات واگن جلوگیری می کنم
در حالی که کمی بیش از هشت ماه از تکذیب مقام مسئول راه‌آهن در خصوص واگن‌های روسی می‌گذشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهریور ماه امسال در اراک با تاکید بر این‌که خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه کم سلیقگی بوده تاکید کرد که روی ریل می‌ایستد و اجازه ورود این واگن‌ها را به کشور نمی‌دهد.
محمدرضا نعمت‌زاده شهریور ماه امسال در اراک با اشاره به مشکلات واگن‌سازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود:‌ این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته  ۱۰ میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگن‌پارس تزریق شده است.

استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است
عماد مردانی رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص صنعت ریلی در استان گفت: صنایع ریلی در استان جزء صنایع به نام و مادر است.
مردانی با اشاره به اینکه استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است اظهار کرد: امروز استان مرکزی در صنایع ریلی در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد و در حال حاضر ۸۰ شرکت ریلی در استان فعال هستند.

بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو خاورمیانه در استان مرکزی
وی افزود: استان مرکزی دارای بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو در خاورمیانه است که متاسفانه امروز با مشکلاتی مواجه است که توجه بیشتر مسئولین را می طلبد. در حالی که واگن پارس اراک را به عنوان ناموس صنعت ریلی ایران یاد می کنیم باید به این شرکت بیشتر توجه داشته باشیم.

خسارت لغو قرارداد خارجی واگن پارس با بدهی های دولتی تهاتر شود
مردانی به لغو قرارداد این شرکت با کشور کوبا در سال های قبل اشاره کرد و گفت: انتظار می رود دولت در خصوص خسارت هایی که شرکت در لغو این قرارداد از سوی دولت متحمل شده است با بدهی های دولتی این شرکت تهاتر کند.
وی با اشاره به اینکه صنعت ریلی استان با مشکلات نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی روبه رو است ادامه داد: به شرط رفع مشکلات صنعت ریلی در استان، این صنعت می‌تواند سهم بیشتری را از تولید نصیب استان مرکزی و کشور کند.

رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی خاطر نشان کرد:با مدیریت این صنعت در استان و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان میزان سرمایه گذاری و اشتغال این بخش را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
دو صدایی دولت در خرید واگن/وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد
سید مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با اراک امروز با تاکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس پاسخگو باشد، گفت: در شرایطی که صنایع تولید واگن در کشور با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند روا نیست بازار کار برای شرکت های خارجی تامین کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم استیضاح وزیر راه و شهرسازی، وزیر راه شهرسازی باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پاسخگوی سوالات باشد. وزیر راه و شهرسازی تاکید و اسرار به خرید واگن دارند در حالی که وزیر صنعت و معدن اعلام کرده بود نیازی به خرید واگن نداریم و اگر بخواهد این اقدام صورت گیرد روی ریل می ایستم.

وی با اشاره به دو صدایی دولت در خرید واگن ادامه داد: نباید در دولت میان وزرا دو صدا درخصوص صنعت ریلی آن هم برای خرید واگن وجود داشته باشد این به صلاح کشور نیست.

واردات باعث انتقال تکنولوژی شود نه ایجاد اشتغال برای کارگران خارجی
عضو ناظر مجلس بر صنایع دریایی با اشاره به ظرفیت های موجود داخلی در زمینه تولید واگن، افزود: دولت باید بر اساس یک برنامه میزان واگن مورد نیاز کشور را شناسایی کند و از توان تولید داخلی غفلت نشود، و مازاد نیاز واگن که در داخل توان تولید نیست را از کشورهای دیگر تهیه کنند. آن هم به شرطی که واردات باعث انتقال تکنولوژی، دانش فنی و افزایش سهم داخلی باشد.
مقدسی با اشاره به اینکه در واردات واگن نباید فقط وارد کننده صرف باشیم، افزود: واردات باید منجر به افزایش کیفیت و سرعت واگن هاباشد نه اینکه به دنبال ایجاد اشتغال برای کارگران روسی و چینی باشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وزیر راه و شهرسازی باید در سیاست های خود در خصوص واردات واگن تجدید نظر کند.
فعالیت صنعت واگن‌سازی با ۳۰ درصد ظرفیت واقعی
عضو ناظر مجلس بر صنایع دریایی خاطرنشان کرد: در شرایطی که صنایع تولید واگن در کشور با ۳۰ درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند روا نیست بازار کار برای شرکت های خارجی تامین کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت:رفع مشکلات و موانع تولید در شرکت واگن پارس باید در سطح کلان و از طریق دولت و مجلس پیگیری و دنبال شود، زیرا این شرکت و واحد تولیدی امکانات و زیرساخت‌های خوبی را در زمینه تولید واگن دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار کرد: این شرکت برای ادامه حیات خود باید از ظرفیت‌های موجود، در ایجاد تولیدات دیگر که با تولیدات اصلی این شرکت خیلی تفاوت نداشته باشد استفاده کند تا از این شرایط خارج شود.
مقدسی با اشاره به حمایت و پشتیبانی همه جانبه نمایندگان مجلس از این شرکت، افزود: ما تمامی تلاش خود را در حمایت از این شرکت خواهیم کرد و در زمینه دریافت مصوبات با قابلیت اجرایی تلاش می‌کنیم.

وی بیان کرد: بلاتکلیفی این شرکت که ضربه بسیار سنگینی را به تولید واگن وارد کرده باید مورد توجه قرار گیرد و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در زمینه رفع این مشکل استفاده شود.
با وجود همه مباحثی که در این زمینه مطرح بود روز گذشته خبرگزاری تسنیم در گفتگوی با معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن از موافقت وزیر صنعت با واردات واگن خبر داد و آب پاکی را روی دست همه ریخت.

واگن‌های وارداتی به مرز رسیدند
سعید رسولی، معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن در خصوص جدیدترین وضعیت واردات واگن اظهار کرد:‌ بخشی از واگن‌های وارداتی آمده و در مرز است و بخش دیگری نیز در حال ورود است. مجوز واردات واگن را وزارت صنعت، معدن و تجارت داده و ربطی به ما (راه آهن) ندارد.
با این حال با تامین واگن مورد نیاز کشور توسط کشور روسیه، کورسوی امیدی هم که تولید کنندگان داخلی واگن برای رونق تولید داشتند، از بین رفت. 

شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه های این سازمان پیوست. واگن های مسافری، باری، ترنست، مترو و لوکوموتیو از جمله محصولاتی است که در شرکت واگن پارس اراک تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود. 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.