| کد خبر: 156038 |

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد:

تعداد بالای پس لرزه ها احتمال وقوع مجدد زلزله قوی را کاهش می دهد

یک استاد مهندسی زلزله گفت: طبق اصول علمی احتمال وقوع مجدد زلزله قوی در کرمانشاه بسیار ناچیز است بخصوص اینکه شاهد تعداد زیادی پس لرزه هستیم و این موضوع نیز خودش احتمال رخداد زلزله قوی را کاهش می دهد.

تین نیوز

 یک استاد مهندسی زلزله گفت: طبق اصول علمی احتمال وقوع مجدد زلزله قوی در کرمانشاه بسیار ناچیز است بخصوص اینکه شاهد تعداد زیادی پس لرزه هستیم و این موضوع نیز خودش احتمال رخداد زلزله قوی را کاهش می دهد.

مهرزاد تحملی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زلزله کرمانشاه جزو چند زلزله قوی 80 سال اخیر ایران محسوب می شود هر چند میزان خسارت و تلفات آن به نسبت یک زلزله هفت و سه دهم ریشتری خیلی کمتر است.

به گفته او، دلیل تلفات و خسارات کم این زلزله به بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز مربوط می شود و اینکه این زلزله در خارج از شهر و در منطقه کم جمعیتی اتفاق افتاده است.

تحملی، تعداد بالای پس لرزه را به دلیل حرکت قوی گسل عنوان کرد و افزود: اینکه دوباره این گسل در وضعیت پایدار قرار بگیرد مقداری زمان بر است و به طور طبیعی پس لرزه اتفاق می افتد.

این استاد دانشگاه در خصوص وضعیت سازه های استان نیز گفت: با اینکه وضعیت ساخت و ساز بهتر شده اما در شهر سرپل ذهاب کاستی هایی در سازه های آهنی، بتنی و آجری بخصوص از نظر اتصالات وجود داشت.

وی بیان داشت که در مناطق روستایی نیز ساختمان هایی که حداقل 50 درصد از استاندارد 2800 را رعایت کرده بودند خسارت بسیار کمتری داشتند.

تحملی با بیان اینکه در ایران هر 10 تا 15 سال یک زلزله هفت ریشتری اتفاق می افتد، تاکید کرد: به طور علمی احتمال وقوع زلزله مجدد در کرمانشاه بسیار ناچیز است.

به گفته او، سابقه زلزله شدید در سرپل ذهاب به هزار سال پیش یعنی سال 985 میلادی بر می گردد و در آن زمان کل شهر با خاک یکسان شد و شدتش آنقدر زیاد بوده که در بغداد نیز احساس شده است.

این استاد مهندسی زلزله در ادامه گفت: نکته ای که در این زلزله مقداری جای نگرانی دارد، آسیب زدن آن بر روی سازه های حساس مانند بیمارستان ها، شریان های حیاتی، پست های برق و پل ها بر می گردد که بیش از حد انتظار بود و باید بر روی این سازه دقت نظر بیشتری بشود.

تحملی، در خصوص ترک خوردگی تیغه برخی از خانه ها نیز گفت: بیشتر ساختمان های شهر کرمانشاه روی تیغه ها ترک خوردگی داشته اند که یک امر کاملا طبیعی است و هیچ جای نگرانی ندارد چرا که اصل آسیب ندیدن ستون، اتصالات و سقف سازه است.

او اما یاد آور شد که تیغه ها باید توسط نبشی به سازه متصل باشد و در صورت فرو ریزش این موضوع دیگر طبیعی محسوب نمی شود

تحملی تاکید کرد: اگر تیغه های ساختمانی ریزش کرده باشد نشان دهنده ضعف در اجرا و طراحی است و در این کار بخشی از تقصیر به مهندسین ما و بخشی نیز به فرهنگ عمومی مردم بر می گردد.

به گفته او، ساختمان هایی که فقط تیغه آنها آسیب دیده باشد مشکلی برای بازسازی مجدد ندارند اما دیگر ساختمان هایی که آسیب شدید دیده باشند را باید مطالعه کرد که آیا امکان بهسازی دارند یا باید آنها را کاملا تخریب کرد.

وی در خصوص وضعیت مسکن مهر نیز گفت: با بررسی که از مسکن مهر به خصوص مسکن مهر کرند داشتم ترک خوردگی تیغه ها بیش از حد معمول بود و می توان تایید کرد که کیفیت ساخت مسکن مهر مقداری پایین تر از حد استاندارد است.

تحملی با بیان اینکه هر زلزله ای برای ما یک درس دارد، افزود: در زلزله کرمانشاه بسیاری از اصول مهندسی کشور کاملا مورد تایید قرار گرفت به گونه ای که مشخص شد ساختمان هایی که تخریب شدید داشتند اصول اولیه مهندسی را رعایت نکرده بودند.

وی در پایان تاکید کرد: ساختمانی که طبق اصول 2800 ساخته می شود باید بتواند در زلزله های قوی سرپا بماند و افراد به راحتی پس از زلزله از ساختمان خارج شوند اما دیگر تضمینی برای استفاده مجدد از ساختمان وجود ندارد.

مسئول شبکه لرزه نگاری استان کرمانشاه گفت: پس از وقوع زمین لرزه بزرگ 7.3 ریشتری یکشنبه هفته گذشته (21 آبان)، تاکنون ( صبح جمعه) 808 پس لرزه در نقاط مختلف استان به ثبت رسیده است.

زلزله 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب مرکز کرمانشاه رخ داد که تاکنون 444 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.

این زلزله به هفت شهرستان و بیش از یک هزار روستای استان کرمانشاه خسارت وارده کرده است.

در این زلزله حدود 30 هزار واحد مسکونی به طور کامل تخریب و یا دچار خسارت کلی و جزئی شده است.

 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.