| کد خبر: 162972 |

وقف‌چی: ایران به کشوری واردکننده تبدیل‌شده است

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: عدم استفاده ازنظر کشاورزان خبره و نداشتن استراتژیک برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از موارد ضعف این وزارتخانه است که باعث درد و رنج کشاورزان است.

تین نیوز

جلسه علنی امروز مجلس به استیضاح محمود حجتی وزیر جهادکشاورزی اختصاص دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس به عنوان موافق استیضاح تأکید کرد: عدم استفاده ازنظر کشاورزان خبره و نداشتن استراتژی برای صادرات‌محور کردن کشاورزی ایران از موارد ضعف این وزارتخانه است که باعث درد و رنج کشاورزان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  علی وقف‌چی در جلسه علنی نوبت امروز (چهارشنبه، 23 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی پرداخت و گفت: عکس‌های مردهای بزرگی را در صحن مجلس ملاحظه می‌کنیم که درراه اعتلای کشور شهید شده‌اند اما عمل ما نشان از این جایگاه که حاصل خون هزاران شهید، جانبازان، ایثارگر دوران‌های گذشته است، حکایت از حداقل آن طوری که باید باشد ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چراکه یک‌شبه می‌بینیم بیش از 180 رای باکمال تأسف تبدیل به 50 رای می‌شود و این امضایی که نشان از هویت و اصالت و در یک کلمه همه‌چیز نمایندگان است و باید حتماً جایگاه واقعی خود را داشته باشد، از دست می‌رود، لذا به‌عنوان برادر کوچک شما بزرگواران استدعا دارم یا موضوعی را امضا و تأیید نکنید یا اگر امضا و تأیید می‌کنید، موضوع را با جدیت تمام پیگیری کنید.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس دهم اظهار داشت: زیرا که تمام اتمام‌حجت‌ها را قبل از امضا موضوعی با مسئولین مربوطه کرده و این شائبه‌های متعددی که متأسفانه به‌حق یا ناحق ایجاد می‌شود جلوگیری کرد و کاری نکنیم مجلس که عصاره یک ملت است و همه ملت و آزادگان جهان به آن چشم دوخته‌اند تبدیل به یک مرکز ناکارآمد گردد.

وی تأکید کرد: نباید اجازه داد مجموعه‌های امثال بانک مرکزی در گزارش خود به قوه قضاییه همه گرفتاری‌های مؤسسات بانکی و مشکلات را به گردن مجلس بیاندازد، تجدید نمایندگان را در این مسیر خواهان و خواستار هستم.

این نماینده مجلس گفت: امیدوارم هر آنچه می‌گویم حق بوده و در آن عقلانیت و تدبیر جای خود را احساسات ندهد که به شرح ذیل به محضر نمایندگان و محترم اعلام می‌کنم، باوجوداینکه شخصاً مخالف وزیر در دور دوازدهم بوده‌ام و نقدهای اساسی که خود و تعدادی از اعضای کمیسیون داشتیم، حجتی متعهد شده بودند تغییرات اساسی در مدیریت‌های کلان را سرلوحه کار خود قرارداده و در کوتاه‌ترین زمان اقدام کند.

حجتی هیچ‌گونه توجهی به تعهدات خود ندارد

او اضافه کرد: این در حالی است که اقدامات انجام‌گرفته نشان‌دهنده آن است که ایشان هیچ‌گونه توجه به تعهدی که به همکاران کمیسیون داده و حتی در ملاقاتی که خود شخصاً برآن احساس تکلیف می‌کردند ندارد اما امروز شما وزیر ما هستید و حمایت از شما و ارائه راهکارهای منطقی را بر خود وظیفه می‌دانم.

وقف‌چی گفت: در همان جلسه به وزیر در ارتباط با در نظر گرفتن منافع ملی پیشنهاد‌هایی برای برون‌رفت مدیریت کلانتان از رکود بیان داشتم، باوجود تذکرات متعدد دوستان و صاحب‌نظران از تشکل‌های مختلف به‌خصوص از اعضای کمیسیون کشاورزی و تشکل‌های مردمی و بخش خصوصی که صاحبان اصلی این بخش هستند به‌خصوص در کانال‌های مجازی ازجمله همبستگی کشاورزان ایران با بیش از 15 هزار عضو متخصص عدم استفاده از بازنشستگان به‌خصوص در معاونت‌ها گوشزد کردیم.

وی گفت: آقای دکتر باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات با بیش از 30 سال سابقه، دکتر رکنی معاون امور دام با بیش از 31 سال سابقه، مهندس عباس کشاورز معاون زراعت با 10 سال سابقه بازنشستگی، مهندس طهماسبی معاون باغبانی 10 سال قبل بازنشسته شده است، مهندس جوادی معاون اداری و پشتیبانی 10 سال قبل بازنشسته شده ، مهندس مهر فرد معاون بازرگانی 12 سال پیش بازنشسته شده ، دکتر عبد المهدی بخشنده معاون اقتصادی باوجود عضو هیات علمی بودن 35 سال سابقه دارد، مهندس فتاح الجنان مدیرکل استان‌ها با بیش از 12 سال سابقه بازنشستگی، دکتر عماری سفیر ایران در یونسکو با بیش از 10 سال بازنشستگی، این‌ها نشان از قضاوت مردم در قحط الرجال بودن این مملکت و شعار استفاده از فرصت‌ها برای جوانان را نشان می‌دهد.

وقف‌چی بیان داشت: در خیلی از مجموعه‌ها از افرادی که هیچ‌گونه تجربه‌ای ندارد و با هیچ‌گونه تخصصی که امروز باید در مجموعه‌های تخصصی از این گروه استفاده کرد، استفاده کرده‌اید، به‌عنوان‌مثال در موسسه رازی که جایگاه بین‌المللی و ملی دارد و بهداشت انسانی و دامی وابسته به این موسسه است و تولید مواد بیولوژیک ازجمله واکسن‌های انسانی و دامی را تولید می‌کند دکترای شیمی را برای مسند ریاست انتخاب کرده‌اید که هیچ‌گونه سنخیتی برای این مسند ندارد.

نتیجه انتصاب رئیس سازمان دامپزشکی از بین رفتن سرمایه صنعت طیور بود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اظهار داشت: برای سازمان دامپزشکی باوجود اعلام هشدار تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی و متخصصین این امر نه بر روی اشخاص بلکه شاخصه‌های یک مدیر در سطح کشوری را به شما گوشزد کردند کسی را آوردید که یک ساعت تجربه مدیریتی ستادی و ملی را نداشته است و خروجی آن از دست دادن سرمایه عظیم صنعت طیور کشور بود که متأسفانه نزدیک 30 میلیون قطعه مرغ تخم‌گذار که سرمایه ملی است نابود و ایرانی که صادرکننده تخم‌مرغ بود به واردکننده محصول تبدیل شد.

وی گفت: همچنین انتصاب رئیس سازمان تعاون که هیچ‌گونه سابقه مدیریتی در بخش کشاورزی خصوصاً تعاون و تشکل‌ها را ندارد و در شرف بازنشستگی است در این پست جای بسی تأسف است.

این نماینده مجلس بیان داشت: باید کشاورزی از مرزهای خودکفایی گذشته و با مدیران جوان این بخش را به سمت صادرات کردن پیش برد که متأسفانه با آرایش مدیران در وزارت کشاورزی، رسیدن به این هدف غیرممکن است، عدم استفاده از نظر کشاورزان پیش رو و خبره و نداشتن استراتژیک برای صادرات محور کردن کشاورزی ایران از موارد ضعف این وزارتخانه است که باعث درد و رنج کشاورزان ایران است.

ایران به کشوری واردکننده تبدیل‌شده است

وقف‌چی در بخش دیگر از مخالفت خود بیان داشت: همه این موارد باعث شده کشور به‌جای نگاه علمی به کشاورزی که بیش از 50 درصد مردم مستقیم درگیر آن هستند به‌صورت مدیریتی سنتی و ناکارآمد اداره شود و حاصل آن وضعیت نابسامان مدیریت کلان آب‌وخاک کشور است، که ایران را به جای تبدیل‌شدن به کشور صادرکننده محصولات کشاورزی با فرصت طلایی با ظرفیت و تنوعی که دارد تبدیل به کشور واردکننده کرده که خود بیش از 50 درصد از سبز و سیفی تولیدی‌اش را به دلیل سو مدیریت و عدم تعریف زنجیره تولید از بین می‌برد

وی تأکید کرد: تأسف‌آورتر اینکه محصول چای بیش از 10 هزار تن در انبارها مانده یا تبدیل به پودر می‌شود و این در حالی است که چای را از خارج وارد می‌کنیم، باعث ورشکستگی چای‌کاران می‌شویم، در پروش کرم ابریشم که روزی بیش از 10 هزار تن تولید می‌کردیم امروز تولید کاسته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اظهار داشت: بحرانی که داریم بحران آب و تهدیدکننده حیات این کشور است و مدیریت این بخش حتماً باید به دست وزارت جهاد کشاورزی باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.