| کد خبر: 138189 |

مرور وعده‌های 6 ماهه مدیرعامل راه‌آهن

◄ آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد در اوایل سال 96

مرور وعده‌های 6 ماهه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن نشان می‌دهد سعید محمدزاده از اول دی ماه 95 تا پایان خرداد ماه سال 96 ، هشت وعده داده که مهمترین آنها آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد در اوایل سال 96 بوده است.

تین نیوز

 مرور وعده‌های 6 ماهه معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن نشان می‌دهد سعید محمدزاده از اول دی ماه 95 تا پایان خرداد ماه سال 96 ، هشت وعده داده که مهمترین آنها  آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد در اوایل سال 96 بوده است. فهرست وعده‌های محمدزاده در ادامه آمده است:

1- افتتاح خط دوم و سوم راه‌آهن تهران- کرج؛ سال 96

معاون وزیر راه و شهرسازی در پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته گفت: امسال خط دوم و سوم راه آهن تهران – کرج به افتتاح می‌رسد.

در خبری که تین‌نیوز 25 اردیبهشت امسال به نقل از جهان اقتصاد منتشر کرد،  سعید محمدزاده همچنین افزود: در سال ۹۵ با اتخاذ سیاست‌های جدید در حوزه حمل‌ونقل ریلی ۲۷٫۲ میلیارد تن کیلومتر بار در بخش ریلی جابجا شد.

2- راه‌اندازی خط سوم و چهارم قطار حومه‌ای تهران- گرمسار تا پایان خرداد 

مدیرعامل راه‌آهن عنوان کرد که در اردیبهشت ماه خبرهای خوشی درباره تامین مالی پروژه برقی کردن قطار مشهد - تهران به گوش مردم می‌رسد.

 

در خبری که ایسنا اول اردیبهشت منتشر کرد، سعید محمدزاده در حاشیه نشست ماهانه مدیران راه‌آهن کشور در مشهد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پروژه برقی‌کردن قطار تهران_ مشهد دو میلیارد دلار هزینه دارد، افزود: مهم‌ترین موضوع در امر خرید، بحث اعتبار است. خوشبختانه قرارداد این پروژه بین ایران و چین منعقد شده است، مشاور و مدیر پروژه کار خود را آغاز کردند. درباره تامین مالی پروژه ۱۷۰ کامنت با طرف چینی داشتیم و فقط دو کامنت مانده که امیدواریم در هفته آینده به نتیجه برسیم. هزینه پروژه از محل وام دولتی کشور چین تامین خواهد شد از آنجا که در سفر رئیس جمهوری چین به ایران درباره این وام صحبت شده است.

محمدزاده توجه مبسوط به قطارهای حومه‌ای را یکی از رویکردهای دولت یازدهم در برنامه‌ریزی‌ها دانست و افزود: تلاش می‌کنیم سهم قطار حومه‌ای در اطراف شهرهای بزرگ افزایش دهیم، در این راستا در مسیر تهران_ گرمسار دو خط افزوده شد و خط سوم و چهارم تا پایان خرداد راه‌اندازی می‌شود، خط سوم و چهارم در مسیر تهران_ کرج و قطار حومه‌ای در مسیر مشهد_ نیشابور نیز راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش ریل در این دولت انجام شد، گفت: در کل کشور دو هزار کیلومتر فقط به منظور راه‌اندازی خط دوم، سوم و چهارم در مسیرهای مختلف به شبکه ریلی افزوده شد. باهدف رفع گلوگاه‌ها در بخش بار، پروژه خط دوم مسیر بافق_ اصفهان آغاز شد و در مسیر اهواز_ بندر امام(ره) ریل‌گذاری انجام شد و در اهواز _ اندیمشک ریل‌گذاری انجام خواهد ‌شد.

3- آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و گرمسار- اینچه‌برون در اوایل سال 96

سعید محمد زاده مدیرعامل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی سازی راه‌آهن تهران- مشهد و گرمسار- اینچه‌برون در اوایل سال جاری خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده، تا کمتر از ۸ سال آینده حجم ترانزیت عبوری از ایران به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید.

در خبری که 20 فروردین به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تین‌نیوز منتشر شد، محمدزاده با اشاره به برنامه‌های سال ۹۶شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: پس از برجام شاهد گشایش‌های متعددی در حوزه حمل‌ونقل ریلی هستیم که شاخص‌ترین آن به طور حتم آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های برقی کردن راه‌آهن تهران-مشهد و گرمسار-اینچه برون در اوایل سال ۹۶ خواهد بود. همچنین استفاده از مدل‌های تامین مالی برای تامین نیازهای راه‌آهن و همکاری‌های بین‌المللی، ارتباط شرکت‌های داخلی  و خارجی نیز دیگر تاثیرات برجام بر این شق حمل‌ونقل بوده است.

4- تاسیس شرکت لیزینگ ریلی در سال  96

مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرد: با توجه به پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزیر راه و شهرسازی، امکان آن وجود دارد که برای تامین مالی شرکت‌های ریلی در حوزه خرید واگن و تجهیز ناوگان نسبت به تاسیس یک شرکت لیزینگ ریلی اقدام شود که خوشبختانه مقدمات لازم برای آن فراهم شده و می‌توان انتظار داشت که در سال آینده امکان تاسیس آن فراهم شود.

در گزارشی که 23 اسفند سال 95 در ایسنا منتشر شد، سعید محمدزاده در مراسم آغاز بهره برداری از واگن مسافری ناوگان ریلی توضیح داد: با پیگیری‌های صورت گرفته امضای مربوط به تاسیس شرکت لیزینگ از ریاست جمهوری گرفته شد و در صورتی که مشکل خاصی به وجود نیاید می‌توان انتظار داشت که در سال آینده این شرکت به منظور رسیدگی به نیازهای مالی فعالان عرصه ریلی تاسیس شود.

5- برنامه‌ریزی راه‌آهن برای ساخت یک ایستگاه مخصوص پیاده و سوار شدن مسافر در ساحل شهر بندرعباس 

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: برنامه‌ای داریم تا یک ایستگاه راه‌آهن که تنها مخصوص پیاده و سوار شدن مسافر است در منطقه‌ای نزدیک به ساحل شهر بندرعباس احداث شود.

 

به گزارش ایسنا، سعید محمدزاده  27 بهمن سال 95 در دیدار با استاندار هرمزگان با اشاره به جایگاه مهم هرمزگان در تجارت کالا در کشور، اظهار کرد: سیاست‌گذاری‌هایی صورت گرفته تا بخش عمده‌ای از بار و کالایی که وارد بندرعباس می‌شود از طریق راه‌آهن به دیگر مناطق کشور حمل شود.

وی اضافه کرد: این اقدام مزیت‌های بسیاری از جمله صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش بار ترافیکی در جاده‌ها را به همراه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه ایستگاه‌های راه‌آهن را از نقاط محرک توسعه در شهرها دانست و عنوان کرد: در شهرهای بزرگ و مهم دنیا ایستگاه‌های راه‌آهن در منطقه‌ای مناسب در شهر احداث شده که ظرفیت‌های مناسبی در کنار آنها نیز ایجاد شده است.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایستگاه راه‌آهن بندرعباس در فاصله‌ای دور نسبت به شهر و منطقه ساحلی شهر بندرعباس قرار دارد که در این راستا برنامه‌ای داریم تا یک ایستگاه راه‌آهن "تی او دی" که تنها مخصوص پیاده و سوار شدن مسافر است در منطقه‌ای نزدیک به ساحل شهر بندرعباس احداث شود تا ظرفیت‌های مناسبی از جمله در زمینه گردشگری ایجاد کند و از مسئولان استان می خواهیم از این طرح حمایت کنند.

 

6- راه‌اندازی خط دوم راه‌آهن زنجان ـ تهران در سال 96 

مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد: زحمات زیادی تا به امروز در راستای توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور کشیده شده است.

بر اساس گزارشی که 18 بهمن 95 در ایسنا منتشر شد،  سعید محمدزاده در مراسم افتتاح ترمینال مسافری راه‌آهن زنجان با یادآوری اینکه از جمله موضوعات مهم توسعه حمل‌ونقل ریلی، بحث دوخطه کردن مسیرهایی است که به کلان‌شهرها منتهی می‌شود، تصریح کرد: این مهم با جدیت زیاد آغاز شده؛ چرا که توسعه حمل‌ونقل ریلی، از اولویت‌های این دولت بوده و امروز شاهد تحقق یکی از این دستاوردها در زنجان بوده‌ایم.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی امروز بازدیدی از شرکت ایریکو واقع در ابهر خواهد داشت، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم امسال ۱۸ ریل‌باس را به ناوگان حمل و نقل ریلی اضافه کنیم.

به گفته محمدزاده، با راه‌اندازی خط دوم راه‌آهن زنجان ـ تهران در سال آینده، زمان سیر تهران به زنجان به کمتر از سه ساعت خواهد رسید.

7- بهره‌برداری از پروژه ریلی رشت - قزوین تا بهار سال96

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: اهتمام داریم پروژه قطعه راه‌آهن آستارا - آستارا تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

 

بر اساس گزارشی که ایسنا  6 دی 95  منتشر کرد، سعید محمدزاده افزود: هم‌اکنون تملک زمین ها در این مسیر و کریدور در حال انجام است، تأمین مالی برای تملک انجام شده و امیدواریم قبل از پایان سال این قطعه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اهتمام به انجام همه مسیرهای پیش‌بینی شده راه‌آهن در گیلان در زمانبندی های تعیین شده است، گفت: با حمایت و پیگیری های در حال انجام٬ درصدد هستیم که براساس برنامه زمانبندی شده شرکت ساخت تا قبل از بهار سال آینده، پروژه ریلی «رشت - قزوین» را به بهره‌برداری برسانیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مذاکرات تأمین مالی در پروژه «رشت - آستارا» به‌صورت قابل توجهی پیشرفت داشته و به‌صورت فاینانس قابل انجام است.

محمدزاده درباره اقدامات انجام شده در پروژه «رشت - آستارا» نیز گفت: این پروژه، پروژه ای است که از توجیه فنی اقتصادی بالایی برخوردار است.

وی با بیان این‌که پروژه رشت - آستارا کریدور شمال - جنوب را فعال می کند و موجب ترانزیت در کشور می‌شود٬ گفت: مذاکرات مختلفی انجام و پیشنهادهای خوبی در رابطه با پروژه یاد شده دریافت شده که بخش های مربوطه در حال پیگیری این موضوع هستند.

8-بهره‌برداری از خط دوم راه‌آهن قزوین- زنجان پایان ۹۶

معاون وزیر راه وشهرسازی از تکمیل و افزایش خطوط ریلی تهران-کرج تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: خط دوم قزوین- زنجان تا پایان سال ۹۶ به اتمام می رسد.

بر اساس خبری که تین‌نیوز 5 دی سال 95 منتشر کرد، سعید محمدزاده افزود: عملیات ساخت خط دوم مسیر کرج تا قزوین در حال اتمام است و حدود نیمی از مسیر ۵۵ کیلومتری ریل‌گذاری شده است.

این مقام مسئول گفت: از مجموع مسیر ۴۰ کیلومتری تهران-کرج، ۲۵ کیلومتر آن به‌صورت چهار خطه خواهد شد که تاکنون ۲۰ کیلومتر آن تکمیل‌شده است.

 

محمدزاده بابیان اینکه «ایجاد خط دوم در قالب عملیات زیرسازی و روسازی از قزوین تا زنجان در حال انجام است»، گفت: در پایان سال ۹۶ می‌توان شاهد بهره‌برداری از آن باشیم زیرا ریل موردنیاز این پروژه خریداری و تأمین‌شده است و هم ‌دست‌اندرکاران بخش اجرا در حال ایجاد زیرساخت برای تراک‌بندی خط هستند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن، افزود: بر این اساس بدون تراک بندی و بعد از تکمیل خطوط می‌توان بین تهران تا زنجان سرویس با سرفاصله ۱۵ تا ۲۰ دقیقه و بعد از تکمیل عملیات تراک‌بندی با سرفاصله بین ۷ تا ۱۰ دقیقه سرویس ایجاد کرد و زمینه مناسبی برای تردد شهروندان ایجاد کرد.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.