| کد خبر: 88637 |

مراسم یادبود دکتر دادمان برگزار می‌شود

◄ سالروز پرواز شهیدان راه

تین‌نیوز| همزمان با سالروز جان باختن رحمان دادمان، وزیر راه‌وترابری دولت اصلاحات در سانحه سقوط هواپیما در گرگان، مراسم یادبودی در تاریخ 24 اردیبهشت‌ماه از ساعت 8:30 صبح در مزار شهدای هفتم‌تیر (بهشت زهرا) برگزار می‌شود.

به گزارش تین‌نیوز، حوالی ساعت هشت صبح روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۸۰ هواپیمای یاک ۴۰ همراه مسافرانی شامل وزیر راه‌وترابری و معاونان وی، نمایندگان گلستان در مجلس شورای اسلامی و تعدادی دیگر از دست‌اندركاران و كادر پرواز از تهران به‌سوی گرگان به حركت درآمد.

در این ساعت تعداد بسیاری از مردم و مسئولان استان گلستان در مقصد این هواپیما منتظر رسیدن اولین پرواز رسمی به فرودگاه گرگان بودند، که متاسفانه هواپیما سقوط کرد و هیچ‌گاه به مقصد نرسید.

در پی این حادثه و پس از چند روز جستجوی نیروهای امدادگر مشخص شد كه هواپیمای یاك۴۰ در منطقه خرچنگ‌ دشت ناز فرودگاه ساری به علت برخورد با كوه سقوط كرده است.

ظهر چند روز بعد فرودگاه گرگان با فرود پرواز حامل اجساد نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز كرد، اما خاطره تلخ از دست دادن بسیاری از خدمتگزاران كشوری و استانی برای همیشه باقی ماند.

از جمله حاضران در این پرواز دکتر رحمان دادمان، وزیر راه‌وترابری، حسن دهگان و محمدجعفر بهرامی معاونان وزیر، محمدرضا متقالچیی، مدیركل ساخت فرودگاه‌های كشور، جلیل رشیدی، رئیس اداره فنی سازمان بنادر و كشتیرانی و... كشور بودند.

این پرواز جهت انجام مأموریت اداری و گشایش فرودگاه گرگان بود و وزیر راه، تعدادی از نمایندگان مجلس و مقامات سازمان هواپیمایی کشوری در این پرواز به شهادت رسیدند.

زندگی‌نامه دادمان
رحمان دادمان، متولد 1335 در اردبیل، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی عمران از دانشگاه تهران و دارای مدرک دکترای راه و ساختمان از دانشگاه منچستر انگلستان بود.

وی که نماینده شهر تبریز در دور اول مجلس شورای اسلامی بود، در دور اول ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی، در سال 79، به‌عنوان وزیر راه‌وترابری در ترکیب کابینه قرار گرفت.

دادمان، پیش از انقلاب از فعالان جنبش اسلامی در انجمن‌های اسلامی دانشگاه تهران بود و پس از پیروزی انقلاب، همراه با دانشجویان مسلمان و پیرو خط امام(ره) در تسخیر لانه جاسوسی، نقشی فعال داشت.

پس از حمله نظامیان آمریكا به طبس، وی به همراه عده‌ای از گروگان‌های آمریكایی عازم شهر تبریز شد و به فرماندهی سپاه آذربایجان شرقی منصوب شد.

دادمان در سال ۱۳۶۰ در انتخابات میان‌دوره‌ای دور اول مجلس شورای اسلامی در شهر تبریز شرکت کرد و به‌عنوان کاندیدای حزب جمهوری اسلامی معرفی شد و با کسب ۹۳درصد آرای مردم، به‌عنوان نماینده اول تبریز انتخاب و راهی مجلس شد اما در حین تصویب اعتبارنامه او در مجلس، یکی از نمایندگان به روند انتخابات این شهر اعتراض کرد و پرونده به کمیسیون تحقیق ارجاع شد و نهایتا صحت انتخابات تبریز رد و دادمان، حذف شد.

او با شروع جنگ تحمیلی، حضور فعالانه‌ای در همه عرصه‌های دفاع مقدس داشت و تا پایان جنگ در سمت‌های مختلفی هم‌چون مسئول ستاد عملیاتی سپاه پاسداران، جانشین معاونت كل لجستیك و تداركات سپاه و قائم‌ مقام عضو هیات‌امنای جهاد سازندگی و معاون آموزش جهاد به خدمت پرداخت.

دادمان بعد از صدور فرمان امام راحل مبنی بر الحاق شیلات جمهوری اسلامی ایران به وزارت جهاد، به عنوان اولین مدیرعامل شركت شیلات جمهوری اسلامی ایران منصوب شد.

دادمان که در سال 69 برای ادامه تحصیل به انگلستان رفته بود، در سال 75 با مدرک دكترا به ايران بازگشت و تا دوم خرداد 76 به تدريس در دانشگاه مشغول شد. پس از رياست جمهوری محمد خاتمی، محمود حجتی كه از همكاران جهادی‌اش بود، دادمان را به راه‌آهن برد و تا سال ۶۹ در اين سمت باقی ماند تا این که در سال 79، از سوی خاتمی به عنوان وزیر راه و ترابری، پیشنهاد شد و از مجلس، رای اعتماد گرفت.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    از اینکه یاد عزیزان را یادآوری می کنید کمال تشکر را دارم اینان حق زیادی به گردن مردم دارند.