| کد خبر: 71124 |

پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران پایان یافت / متن کامل بیانیه

تین نیوز | پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران که دوم و سوم آذرماه‌ جاری در محل پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار شد پس از قرائت بیانیه اختتامیه، به کار خود پایان داد.


پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران امروز پس از قرائت بیانیه اختتامیه این همایش و اهدای لوح تقدیر به برگزیدگان با حضور حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، سعید معیدفر مشاور وزیر راه در امور اجتماعی، علی چگینی مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و جمعی از استادان و برجستگان دانشگاه تهران در محل پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران به پایان رسید.

متن بیانیه اختتامیه این همایش به شرح زیر است:
خداوند سبحان را شاکریم که پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در دو روز اخیر با حضور دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مدیران، استادان، صاحب‌نظران، پژوهشگران و کارشناسان حوزه مسکن در محل پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران با موفقیت برگزار شد.

برگزاری این همایش دیگر بار این فرصت را بر ما ارزانی داشت تا در مسیر توسعه و اعتلای این بخش با استفاده از خرد جمعی گام برداریم. اینک با درک ضرورت سرپناه مناسب برای همگان در راستای اجرای قانون اساسی و با اتکا به قدرت لایزال الهی و عزم ملی برگزارکنندگان این همایش به موارد ذیل جهت نیل به توسعه و تأمین عدالت اجتماعی در معقوله مسکن تأکید دارند:

- اقتصاد کشور در سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد و راه‌حل‌های ساده انگارانه پاسخگو نیست. آنچه در این شرایط و در بخش مسکن کمک‌کننده است راه‌حل‌های ساختاری و نهادی می‌باشد.

- در حال حاضر بخش مسکن با پارادوکس‌های آشکاری در هر دو معقوله عرضه و تقاضا بوده و است. عدم تحویل درست از عرضه و تقاضا در تصمیم‌های سیاستی اخلال ایجاد کرده است. از همه مهمتر این که دو رویکرد افراطی مداخله بیش از حد دولت همانند طرح مسکن مهر و رویکرد رهایی و شهرفروشی بدون توجه به آینده شهرها و مردم سبب هرج و مرج در برنامه‌ریزی و در نهایت عدم احساس تعلق و عدم آرامش در شهروندان شده است.

- با توجه به رویکردهای مختلف به معقوله مسکن و خطاهای استراتژیک صورت گرفته در این بخش، پیدا کردن نقطه تعادل سیاست‌گذاری معقوله‌ای بسیار با اهمیت و پیچیده است. برای دستیابی به سیاست‌گذاری بهینه بایستی اجماع بین سیاست‌گذاران در پیشرانی بخش مسکن ضرورت ایجاد یک نهاد توسعه‌ای برای خروج از رکود همراه با کیفیت و کمیت بهینه مداخله دولت صورت گیرد.

- با توجه به شرایط و پیچیدگی‌‌های موجود اینک در بخش مسکن نیازمند راه‌اندازی صندوق‌های ضمانت، نهادهای بازار سرمایه، صندوق‌های پس‌انداز و تسهیلات، نهادهای مالی پروژه محور و بازار محور هستیم تا بتوانیم به اهداف تجهیز منابع مالی، افزایش قدرت خرید و افزایش قدرت ساخت به لحاظ کمی و کیفی در بخش مسکن دست یابیم.

- در شرایط کنونی اقتصادی ایران آنچه بخش مسکن به آن نیاز دارد توجه به سمت تقاضا است. عوامل پولی نیز مهمترین عامل مؤثر بر تقاضای مسکن در ایران می‌باشد.

- در بلندمدت رشد حقیقی اقتصاد که حکایت از افزایش ظرفیت و توان سمت تولید و همچنین افزایش قدرت حقیقی خانوارها می‌باشد شکل‌دهنده رشد فعالیت حقیقی بخش مسکن بوده و لذا بدون رشد حقیقی اقتصاد کلان امکان رشد حقیقی قابل اتکا در این بخش وجود ندارد.

- تقابل رکود بخش مسکن همراه با رکود فعالیت‌های عمرانی می‌تواند مانعی برای رونق اقتصاد، عامل تشدید دشواری بانک‎‌ها و همچنین تداوم بحران بانکی باشد.

- برنامه‌ریزی مسکن می‌باید با نیازهای گروه‌ها و اجتماعات مختلف و متکسر انسانی سازگار بوده و ظرفیت‌های مدنی مانند تشکل‌های محلی برای سیاست‌های توسعه مسکن بهره‌گیری شود.

- شرکت‌کنندگان در این همایش پیشنهاد می‌کنند مداخله دولت به صورت محدود و هدفمند صوت گیرد. این مداخله معطوف به نهادسازی باشد و یک نهاد توسعه‌ای ایجاد شود تا بتواند به عنوان محرک منابع دولت را برای رونق پایدار بخش مسکن اهرم نماید.

در پایان توجه تصمیم‌سازان بخش مسکن را به این موضوع معطوف می‌داریم که وضعیت فعلی بخش مسکن در عین حال که یک چالش است همزمان فرصت مناسبی را به مثابه پیشرو بودن در خروج از رکود فراهم آورده است.
وجود کمبودها در بخش مسکن به مثابه وجود فرصت‌های مناسب سرمایه‌‌گذاری، اشتغال، رشد و توسعه برای این بخش بوده و باید آن را مغتنم شمرده و از آن بهره جست.

پس از قرائت این بیانیه به وسیله بهروز ملکی معاون مديرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي در این مراسم از افراد برگزیده از جمله حسین عبده‌تبریزی مشاور وزیر راه وشهرسازی، محمد‌هاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن، پیروز حناچی معاون معماری وشهرسازی وزیر راه، محمد پژمان معاون وزیر و رئیس سازمان ملی زمین و مسکن، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علیرضا تابش رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و رئیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، سعید معیدفر مشاور وزیر راه در امور اجتماعی و علی چگنی مدیر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه تقدیر و تجلیل شد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.