| کد خبر: 61656 |

◄ مهم‌ترین دستاوردهای راه آهن در دولت یازدهم برای تحقق انقلاب ریلی

تین نیوز | با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب، مبنی بر شکوفایی اقتصادی با توسعه بخش ریلی برنامه شرکت راه آهن بر آن است تا در دولت یازدهم یک انقلاب ریلی را رقم بزند.

به گزارش تین نیوز، ورود و توسعه راه آهن در هر کشور را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در آن منطقه دانست. لذا یک انقلاب ریلی در کشورهای در حال توسعه خواهد توانست توسعه اقتصادی بزرگی همراه داشته باشد. البته باید توجه داشت انقلاب ریلی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.

در این رابطه، اهمیت تبیین دستاوردهای راه آهن جمهوری اسلامی ایران می تواند مشخص کننده مسیر و میزان توفیق کشورها در این مسیر باشد لذا مروری به مهم‌ترین دستاوردها و پیش‌رفت‌های راه آهن در دولت یازدهم خالی از لطف نیست.

دستاوردهای راه آهن در دولت یازدهم
- ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی: برای اولین بار بخش خصوصی با قرارداد دو خطه کردن راه آهن چادرملو به اردکان وارد سرمایه گذاری در حوزه زیربنایی شد.این قرار داد به صورت سرمایه گذاری و بهره برداری است.

- پرداخت سهم درآمد صرفه جویی مصرف سوخت در اجرای مصوبه 4/ 12 / 93 شورای اقتصاد که به استناد جزء (یک) بند ق تبصره 2 قانون بودجه سال 93 مصوب مجلس شورای اسلامی، تصویب گردید.شرکت راه آهن مجاز است از محل منابع ناشی از صادرات سوخت صرفه جویی شده، برای پروژه های سرمایه گذاری جدید بخش غیردولتی در حوزه خرید ناوگان باری، مسافری و لکوموتیو که از ابتدای سال 93 به بهره برداری می رسند و همچنین پروژه های زیربنایی و احداث خطوط جدید را از محل منابع بند (ق) محاسبه و حداکثر تا سقف اصل سرمایه گذاری انجام شده در وجه سرمایه گذاران طرف قرارداد (با ارائه طرح توجیه فنی ،مالی و اقتصادی قابل قبول توسط سرمایه گذار) واریز نماید.
گفتنی است سهم صرفه جویی برای شرکت راه آهن به ازاء حمل هر تن – یکلومتر بار معادل ۳۵ سی سی نفت گاز و به ازاء حمل هر نفر – یکلومتر مسافر )معادل ۲۰ سی سی نفت

- با توجه به اینکه با بهره برداری از مسیرهای دو بانده ظرفیت حمل و نقل بار در راه آهن کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت لذا شرکت راه آهن احداث خطوط دوم به میزان هزار و 918 کیلومتر را در قالب 6 پروژه در شبکه سراسری برنامه ریزی کرده است که از این میزان حجم قابل اجرای دو خط کردن برای سال جاری 887 کیلومتر است.برآورد هزینه احداث خطوط دوم کل شبکه سراسری شصت و چهار هزار و 172 میلیارد ریال است که از این میزان سی و سه هزار 708 میلیارد ریال برای سال جاری معین شده است.

- انتقال ایستگاه های راه آهن به داخل شهرها: این پروژه در حالی در حال اجرا است که به گفته وزیر راه و شهرسازی متاسفانه بیشتر ایستگاه‌های راه‌آهن در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری شهرها ساخته شده اند لذا وزارت راه مجبور است تا یک بازبینی در جانمایی ایستگاه‌ها داشته باشد و همه آنها را به داخل شهرها منتقل کند تا قطارها به مترو و به حمل و نقل هوایی متصل شوند.

- امضای قرارداد توسعه سه ایستگاه اصلی راه آهن ایران شامل تهران، مشهد و قم با یک شرکت طراح فرانسوی در راستای توسعه سه ایستگاه اصلی کشور

- راه اندازی طرح قابليت سازي منابع انساني در راستاي ارتقا سطح فعاليت كاركنان طي سه دوره قابليت سازي یک و 2 و سه ظرف مدت سه سال.
براساس اين گزارش برنامه ريزي اين دوره ها توسط كميته راهبردي راه آهن متشكل از مديران ارشد و مديران مرتبط بوده و از همين طريق ارزيابي هر دوره و آثار آن در راه آهن سنجيده خواهد شد.

- برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در حوزه ریلی به منظور تشریح بسته های حمایتی سرمایه گذاری در حوزه ریلی و زیر مجموعه های آن از جمله زیر بنایی، ناوگان ریلی،‌ واگن باری و مسافری و... در روز ۲۹ اردیبهشت سال جاری

- راه‌اندازی سیستم ATC یا کنترل هوشمند در تمام لوکوموتیوهای موجود به منظور ارتقا و بالا بردن سطح ایمنی حمل و نقل ریلی کشور
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس 0 0

    انتقال ایستگاه های راه آهن به داخل شهرها: این پروژه در حالی در حال اجرا است که به گفته وزیر راه و شهرسازی متاسفانه بیشتر ایستگاه‌های راه‌آهن در ۱۰ تا ۱۵ کیلومتری شهرها ساخته شده اند لذا وزارت راه مجبور است تا یک بازبینی در جانمایی ایستگاه‌ها داشته باشد و همه آنها را به داخل شهرها منتقل کند تا قطارها به مترو و به حمل و نقل هوایی متصل شوند.?????!!! من فکر میکنم هدف از اینکار قفل کردن و ایجاد خلل در تردد شهری و ایجاد ترافیک سنگین داخل شهر هاست عزیزان من تصمیمات اخذ شده قبلی کاملا درست بوده و متاسفانه هیچکدام از مشاورین و کارشناسان کنونی نجرات پاسخ گوئی به این تصمیم نادرست را ندارند مطمءن باشید ۲۰ سال دیگه متوجه میشوند که کار اشتباهی انجام شده دهمین الان تعدادی از شهر ها بمخالف عبور راه اهن از درون شهر ها هستند و نمایندگان محترم پافشاری برای خروج راه اهن دارند از جمله قزوین - دورود - قم و…

    • 0 0

      با سلام یکی از تصمیمات درست نزدیک نمودن راه آهن به درون شهرها ست الان در سرخس، تربت حیدریه اگر راه آهن قسمت مسافری اش بتواند به داخل شهر وارد شود که معضلات مطروحه را نخواهد داشت در ضمن خیلی مفید هم خواهد بود

  • ارزیاب و بازرس 0 0

    وقتی دو سال از فرصت دولت برای انقلاب ریلی سپری شده توجه کنید آیا برنامه ریزی برای دوخطه کردن یک دستاورد مهم است؟ آیا برگزاری همایش یک دستاورد مهم است؟ آیا انعقاد قراداد مطالعاتی برای سه ایستگاه یک دستاورد مهم است؟ وعده بند ق تبصره ۲ قانون بودجه ۱۳۹۳ واقعا مهم است ولی تصویب این ماده قانونی در وزارت نفت برای صرفه جویی سوخت پیگیری شد و بخش ریلی فقط از آن انتفاع خواهد برد و راه آهن شروع کننده این مسیر نبود. البته به نتیجه رسیدن آن نیز هنوز معلوم نیست. آیا واقعا تحرک کافی داشته ایم که بگوییم انقلاب ریلی را آغاز کرده ایم؟