| کد خبر: 52682 |

◄ ادغام وزارت راه و شهرسازی؛ ادغامی که از پایه و اساس مشکل داشت / بخش پایانی

تین نیوز | ادغام وزارت راه و ترابری با وزارت مسکن و شهرسازی از جمله اقدامات شتابزده دولت قبل بود که اگر چه همواره با نقد کارشناسان حوزه راه و حمل و نقل مواجه بوده و هست اما در دولت یازدهم نیز هیچ مقام مسئولی پاسخ روشنی به پرسش‌هایی که کارشناسان این حوزه به طور مکرر در این مورد مطرح کرده‌اند نداده است. گروه حمل و نقل و لجستیک که گروهی متشکل از کارشناسان بخش حمل و نقل و در یکی از شبکه های اجتماعی موبایلی فعال است اخیرا این موضوع را مورد بررسی قرار داده و اعضای این گروه به این پرسش ها پاسخ داده اند که محاسن، معایب و اثرات منفی این ادغام چیست؟ راهکارهای پیشنهادی در این خصوص کدام است؟ آیا تفکیت گزینه مناسبی است؟ آیا گزینه اصلاحات گزینه بهتری نیست؟
پاسخ برخی از اعضای گروه به این پرسش‌ها در ادامه آمده است: 
 لینک بخش نخست 
لینک بخش دوم
لینک بخش سوم 
لینک بخش چهارم

* راهنمایی و رانندگی در حوزه شهر فعالیت دارد! مضافا اینکه راهداری با پلیس راه تعامل خوب و سازنده ای به ویژه در چند سال اخیر داشته و دارد. حتی در مقطعی بحث ایجاد گارد حمل ونقل مطرح بود.

* همه اینها بیانگر نقش و اهمیت صنعت حمل و نقل است.

* یکی از عمده دلایل ناکارآمدی وزارتخانه ناشی از حجم بالای ماموریتهاست به نظر من افزودن به این حجم کار اشتباهی است.

* این جذب و هدایت ظرفیت باید با سه هدف استراتژیک باشد اول ایجاد زبان مشترک، بستر اطلاعاتی و حافظه و پایگاه دانش فرابخشی در سطح حمل و نقل های تخصصی. 

*  در حال حاضر حمل و نقل کشور در جایگاه خود ننشسته و با جایگاه واقعی خود فاصله زیادی دارد. حوزه حمل و نقل از نظر علمی بسیار فقیر است، نوع نگاه به حمل و نقل اصلا شایسته این حوزه نیست. حمل و نقل یک فعالیت تجاری و اقتصادی و بسیار موثر بر همه بخش ها اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی است.

* این کار افزودن به ماموریت ها نیست بلکه پرکردن خلاها و کاستی ها و هم پوشانی است. در حال حاضر اگر به وزارتخانه فعلی به شکل یک پازل نگاه کنیم بخش های خالی آن را می توان با بخش ارتباطات پر کرد تا مکمل همدیگر باشند.

* پر کردن خلاها قبلا یک بار از طریق ادغام به شکست انجامیده است. تجربه را تجربه کردن خطاست.

* نفس ادغام صورت گرفته نامطلوب بوده است.

* ادغام قبلی از ریشه و اساس مشکل داشت چون سنخیتی بین راه و مسکن نبود یا اگر هم بوده بسیار اندک و ناچیز.

* راهکار تعریف وظایف و مشخص اهداف راهبردی است. یکی از راهکارها تشویق بخش خصوصی جهت انجام خدمات لجستیک در سطح سرزمین است. ما در این عرصه چنین بازیگری که اصلی ترین نقش را داشته باشد،  نداریم.

* شاید بهتر است از دانشگاه ها شروع کنیم، ورود جدی رشته های جديد در دانشگاه ها.

* ادغام شتاب زده بود و آن هم به دلیل استیضاح وزیر راه و ترابری. به نظر می آید ادغام راه و ترابری با مسکن اعتراض آقای احمدی نژاد به استیضاح وزیر در مجلس بود.

* بايد بحث حمل و نقل را سر تيتر جرايد كنيم. تحريم نا جوانمردانه اين فضا را برای ما به وجود آورد تا نمايش خوبی از اهميت حمل و نقل را نشان دهيم.

* برای اينکه ضرورت پرداختن به موضوع حمل و نقل را درک کنيم همين بس که سالانه 17000نفر بر اثر حمل و نقل نا ايمن و غيرمطمئن کشته می شوند. حمل و نقل کليد توسعه در هر کشوری است.

* عمده مشکلات حوزه حمل و نقل مربوط به مسئولین نیست، متاسفانه بدنه اجرایی این بخش و لایه های زیرین هنوز سنتی سنتی هستند و در مقابل تغییرات به شدت مقاومت می کنند باید فکری برای این گروه بزرگ بشود.

* تقویت حوزه راه ابتدا باید با انتخاب فردی قوی و متخصص به عنوان قائم مقام وزیر در این وزارتخانه آغاز شود.

* وقتی حركتی بدون صدا انجام می شود كسی به اهميت آن پی نمی برد اما وقتی اختلال به وجود می آيد اهميت موضوع روشنتر می شود.

* تاکید رهبری بر کارآمد شدن حمل و نقل و توجه دولت آقای روحانی شرایط را برای رونق این صنعت باز کرده است.

* اولین عامل توسعه در کشورهای توسعه یافته وجود حمل و نقل مناسب و سریع می باشد. در هر مکانی حمل و نقل در آن تحرک داشته آبادانی را هم با خود داشته است.

* با توجه به اهمیت حمل و نقل و نقش کلیدی در تمام وجوه سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور و نقش بسیار مهم آن در آینده این مرزو بوم و با توجه به راهی که غالب کشورهای پیشرفته پیمودند من به طور خلاصه نظر وپیشنهاد خودرا تقدیم می کنم:
تشکیل دو وزارتخانه با نام و محدوده :
1 وزارت حمل ونقل
2 وزارت مسکن وشهر سازی و زیر ساخت. 

*  این با اصل کاهش تعداد وزارتخانه ها منافات دارد. 
 
* اصل کاهش تعداد وزارتخانه ها به شرطی درست و قابل اجراست که به ارکان اقتصادی کشور لطمه ای وارد نشود. در زمانی که بحث برسر تشکیل وزارت گردشگری است آیا نداشتن وزارت حمل و نقل منطقی است ؟
آیا در تمام وجوه حمل و نقل به در جه اعلا رسیدیم ؟ شما قبول ندارید که حمل و نقل به تنهایی قادر به رقابت با نفت است؟ من نمی دانم چرا مسئولین به وزارت حمل و نقل مستقل فکر نمی کنند و معتقدم حمل و نقل این کشور بدون وزارتخانه مستقل به جایی نخواهد رسید و هرگز جایگاه واقعی خود را پیدا نخواهد کرد.

* جامعه حمل و نقل کشور اگر بتواند اهمیت، جایگاه و نقش استراتژیک حمل و نقل را با اسناد و ادله کافی برای مسئولان تصمیم گیر کشور ثابت کند قطعا بسیاری از مشکلات رفع خواهند شد.

* تغییر نگاه به حمل و نقل از خدماتی به تجاری و اقتصادی لازم است.

* بر اساس بررسی‌های اولیه انجام شده، درآمد ترانزیت میتواند به درآمد نفت پهلو بزند.

* در جمعبندی توجه به نکات زیر لازم است:
1- تجمیع وظایف وزارت ارتباطات با حوزه حمل و نقل
2- اصلاح ساختارها
3 - آموزش 
4 - تبیین اهمیت حمل و نقل
5 - تغییر نگاه و دیگاه ها به حمل و نقل

* در جمعبندی به نظر بايد وزير محترم راه و شهرسازی با توجه به کثرت حوزه های تحت پوشش وزارتخانه بالاخص در حوزه راه و تحت تاثير قرار گرفتن مسایل دو وزارتخانه راه و مسکن و کم اهميت شدن شرح وظايف تعيين شده برای بعضی از حوزه ها، با همکاری مشاورين، عملکرد چندساله وزارتخانه را مشاهده و ارزيابی کنند و تصميمات لازم را بگيرند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.