| کد خبر: 4681 |

ضرورت ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی

تین نیوز |   آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در جمع اساتید دانشگاه های خراسان شمالی که به منظور هم اندیشی و سیاست گذاری توسعه و آبادانی کشور و حقوق شهروندان درمباحث عمرانی و خدماتی در محل سالن جلسات دانشگاه آزاد بجنورد برگزار شد، پراکندگی ادارات در سطح شهر را باعث از هم پاشیدن پیوندی به عنوان مرکز شهر دانست و گفت: متاسفانه درخراسان شمالی و برخی استان ها به علت پراکندگی ادارات در سطح شهر چیزی به عنوان مرکز شهر جهت فعالیت های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی نمانده است.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی،آخوندی به بحث معماری اسلامی یا شهر اسلامی اشاره کرد و افزود: باید معماری کشور ما به گونه ای باشد که همانند گذشته ها دولت، بازار و مسجد در کنار هم قرار گیرند.

تبادل اطلاعات اعضای هیات علمی دانشگاه ها با مراکز تحقیقات برای بهبود معماری شهر
مقام عالی وزارت راه و شهرسازی  ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه ها و مرکز تحقیقات را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: اعضای هیات علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقات با تبادل اطلاعات به مسائل شهری و معماری شهر بپردازنند تا بیشتر از این به خواسته های شهری پرداخته شود .
وی افزود: براین اساس باید شهری از نظری معماری برای مردم درنظر بگیریم که از لحاظ فرهنگی و معماری شایسته کشور و فرهنگ استان ها باشد. 
وی با تاکید بر توجه به افزایش کیفیت زندگی به عنوان اصلی ترین مسئله دولت و مسئولان، تصریح کرد: دراین زمینه باید مقدار زیادی ازمسائل ما به بحث های عمرانی و تشکل های هسته ای محلی جهت ارتقای  بهتر زندگی مردم معطوف شود. 

نباید محدوده شهرها بیش از این توسعه یابد
وزیر راه وشهرسازی به بافت فرسوده و قدیمی و قرار گرفتن آن در مرکز شهرها نیز اشاره کرد و متذکر شد: نباید محدوده شهری را بیش از این توسعه دهیم تا تمام کارها در داخل محدوده شهری انجام شود.
وی با بیان اینکه پراکندگی شهرها باعث از بین رفتن شهری زنده و پویا می شود،: گفت: این مساله منجر به نازیبایی شهر، هزینه های زیاد و اضافی و ناامنی در شهر می شود.

فاصله زیاد مسکن مهر از شهرو ایجاد ناهنجاری در هویت شهری
آخوندی مقوله مسکن مهر را نیز مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: مجموعه بزرگ مسکن های مهر به دلیل فاصله های زیاد  از مرکز شهر باعث ایجاد ناهنجاری های زیادی در زمینه هویت شهری، اجتماعی و هزینه های زیادی برای دولت شده است.
وی افزود: قطعا اگر مسکن مهر به شهر پیوسته بود تا این میزان شاهد مشکلات عدیده ای در این رابطه نبودیم.
خانه هنرمندان در شهر ایجاد شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از چیز های که هویت اجتماعی را  به مردم بر می گرداند بحث تبادل در حوزه های هنر، معماری، ورزش است که همه مردم به آن علاقمند هستند، پیشنهاد راه اندازی خانه هنرمندان درشهرها داد.
وی به استاندار خراسان شمالی پیشنهاد کرد، کانون هنرمندان را در این استان راه اندازی کند تامردم بتوانند در حوزه های مختلف شهری اظهارنظرهای فرهنگی در راستای توسعه زیبایی شهر و استان داشته باشند.

لزوم تدوین طرح جامع گردشگری در شهرها
معاون وزیر راه و شهرسازی کشور در رابطه با حاشیه جاده های شهری نیز تصریح کرد: دراین راستا باید به صورت علمی با رعایت تمام استانداردها و قوانین،به ایجاد مجتمع های خدمات رفاهی ، اتومبیلی، فنی  پرداخت.
آخوندی با بیان اینکه اگر حاشیه ها را رها کنیم باید میلیاردها ریال هزینه صرف کنیم، ادامه داد: دراین راستا برای توقف بیشتر مسافران دراین استان باید به دنبال یک طرح جامع گردشگری با انجام  کارهای تبلیغی وسیعی باشیم.

نبود مهارت در فارغ التحصیلان دانشگاه ها
وی با بیان اینکه متاسفانه دردانشگاه ها شاهد نبودن مهارت در فارغ التحصیلان هستیم، تصریح کرد: فارغ التحصیلان ما دانش کافی دارند ولی باید قدرت حل مسئله را نیز داشته باشند. 

لزوم تهیه طرح جامع حمل و نقل در خراسان شمالی
وی با تاکید به تهیه طرح جامع حمل و نقل عمومی در خراسان شمالی گفت: این استان به تهیه یک طرح راهبردی و طرح جامع عملیاتی حمل و نقل نیاز مبرم دارد.به گونه ای که با طرح توسعه منطقه خراسان شمالی ارتباط موثر برقرار کند.

پرداخت بخش  عظیمی از مطالبات پیمانکاران راه و شهرسازی 
وزیر راه و شهرسازی به وضعیت پیمانکاران این بخش نیز اشاره کرد و از آنها به عنوان یک ثروت ملی یاد کرد و وضعیت پرداختی مالی پیمانکاران را در گذشته تاسف بار  دانست و افزود: دراین دولت تاکنون بخش قابل توجهی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شده است.
وی توان نهفته شده در یک جامعه و ظرفیت نیروی های انسانی در استان ها را خیلی بیشتر از توان دولت دانست و افزود: برهمین اساس ما وظیفه داریم این فرصت ها و ظرفیت های نهفته را در عرصه فعالیت های مختلف به بالندگی برسانیم.
آخوندی با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی ما درایران این است که نهاد دولت در طول 100 سال گذشته مسائل توسعه ای، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی را بر عهده داشته و جانشین نهادهای مردمی شده، اظهار داشت: نباید منتظر بمانیم که دولت کاری انجام دهد چراکه ظرفیت و قدرت مردم به مراتب بیشتر از دولت است.
وابستگی به نهاد دولت موجب رخوت فرهنگی می شود
وزیر راه و شهرسازی متذکر شد: اگربخواهیم در مسیر توسعه در زمینه های مختلف ، جزو جوامع توسعه یافته باشیم باید وابستگی به دولت را کمتر کنیم چرا که وابسته  شدن  به نهاد دولت موجب رخوت فرهنگی می شود.
آخوندی، اصلی ترین بحث در شهرها و آنچه باعث ماندگاری اندیشمندان و افراد خلاق و دارای قدرت فکر درزمینه های مختلف ، اقتصادی ، فرهنگی واجتماعی و... درشهرها را  کیفیت محیط زندگی مردم عنوان کرد. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.