| کد خبر: 37512 |

طرح جدید دولت برای بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها

خودروهای نقلیه عمومی هر ۳ ماه معاینه می‌شوند

تین نیوز | با تصویب رسمی هیات دولت از این پس تمام خودروهای عمومی بین جاده‌ای با عمر بالاتر از 10 سال باید به شکل سه ماه یکبار مراحل معانیه فنی را طی کرده و تاییدیه‌های رسمی آن سازمان‌های ذیربط برای حرکت در جاده‌ها را به دست آورد.این مساله اصلی ترین گام دولت برای بهبود وضعیت ایمنی جاده‌ها و کاهش تصادفات خواهد بود.
 
پس از آن که در آمارهای جدید کمیسیون ایمنی راه‌ها بار دیگر بر نقش رانندگان به عنوان اصلی ترین عوامل تعیین کننده در بالا رفتن میزان تلفات و تصادفات جاده‌ای تاکید شد و البته برنامه هایی نیز در این زمینه برای کنترل جرائم و بهبود سطح فرهنگ رانندگی وضع گردید حالا دولت برنامه جدید برای کنترل ایمنی فنی جاده‌ها را در دستور کار قرار داده است.
 
بر مبنای مصوبه جدید خودروهای حمل ونقل عمومی بین شهری به دو دسته اصلی کمتر از 10 سال و بالاتر از 10 سال تقسیم می شوند و بر مبنای آن تمامی خودروهای کمتر از 10 سال موظفند هر شش ماه یکبار به مراکز معاینه فنی رسمی مراجعه کرده و از نظر وضعیت کلی تایید شوند.
 
در رابطه با خودروهای بالای 10 سال نیز دولت مصوب کرده که باید در طول هر سال چهار بار به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
 
این قانون جدید نشان از آن دارد که در کنار بحث بالا بردن ایمنی جاده‌ها و بهبود وضعیت رانندگی ایرانی‌ها دولت به شاخص سوم در آمار تصادفات جاده‌ای نیز توجهی کرده و قصد دارد با بالا بردن اهرم‌های نظارتی سهم مشکلات فنی را در تصادفات بین شهری کاهش دهد.
 
طبق آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی در هشت ماهه نخست امسال آمار تصادفات جاده ای بالغ بر هفت درصد کاهش پیدا کرده تا روند کاهشی این تصادفات در سال جاری نیز مانند هشت سال گذشته ادامه پیدا کند. طبق قوانین بلند مدت کشور باید آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای در ایران به کمتر از 13 هزار نفر در سال برسد که این رقم هنوز با آنچه در جاده های ایران اتفاق می افتد تفاوت محسوسی دارد.
 
طبق آمارهای منتشر شده در حال حاضر درصد قابل توجهی از اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها و تاکسی‌ها فعال در مسیرهای بین شهری ایران بیشتر از 15 سال عمر دارند که این مساله نشان از آن دارد که در کنار طرح‌های نوسازی ناوگان بحث نظارت و کیفیت آمد و شد این خودروها نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
 
هر چند هنوز مکانیزم‌های عملی مصوبه جدید دولت نهایی نشده و زمان اجرای آن مشخص نیست اما بحث کوتاه کردن زمان معاینه فنی و نظارت و ارزیابی دائمی بر وضعیت خودروهایی که به شکل ویژه در جاده‌ها حرکت می کنند می تواند گامی مهم در راستای کاهش آمار تلفات جاده‌ای ایران به عنوان یکی از بزرگترین فجایع موجود در جامعه باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.