| کد خبر: 169930 |

◄ افزایش کرایه حمل بار بر اساس توافقات

میانگین رشد کرایه حمل بار در مسیرهای مختلف، تفاوت دارد، اما میانگین آن 20 درصد است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با اعلام این مطلب گفت: این قیمت براساس توافق صاحب بار و نظام حمل‌ونقل کشور شکل‌گرفته است.

تین نیوز

میانگین رشد کرایه حمل بار در مسیرهای مختلف، تفاوت دارد، اما میانگین آن 20درصد است. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، با اعلام این مطلب گفت: این قیمت براساس توافق صاحب بار و نظام حمل‌ونقل کشور شکل‌گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آخوندی در حاشیه جلسه با نمایندگان کانون‌های صنفی رانندگان و کامیون‌داران، در جمع خبرنگاران گفت: من جلسه‌ای را در تاریخ پنجم‌خردادماه با کانون‌های مختلف رانندگان و کامیون‌داران از سراسر کشور و استان‌های مختلف داشتم. در آن جلسه مسائلی درباره بحث قیمت‌ها، نحوه ارتباط با شرکت‌ها، نحوه اعلام بار، بحث‌ بارگیری در بندرها، تامین اجتماعی، نحوه تامین قطعات یدکی، لاستیک و مسائل مختلف دیگری مطرح شد.

او ادامه داد: همان موقع قرار گذاشتیم که جلسات مشترکی بین سازمان راهداری و کانون‌های مختلف حمل‌ونقلی، عمدتا در بخش رانندگان و صاحبان کامیون مطرح شود تا تمام این موارد را مشترک پیگیری کنیم. این روند پیگیری شد تا این‌طور نباشد که ما وعده‌ای دهیم و مطالبه‌ای یک‌طرفه در طرف مقابل ایجاد شود. معتقدیم که باید تمام‌مسیر را باهم پیش برویم.

آخوندی با اشاره به جلسه اخیر خود با این نمایندگان گفت: امروز جلسه‌ای داشتیم تا ببینیم بعد از گذشت شش هفته از جلسه اول چه اتفاقاتی رخ‌داده است و مجددا هم همکاران من در سازمان راهداری و هم نمایندگان بخش‌های مختلف حمل‌ونقلی در این جلسه حضور داشتند و همه موارد را باهم مرور کردیم.

این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تحقق افزایش ۲۰‌درصدی کرایه حمل بار گفت: از جهت قیمت توافقی صورت گرفته بود که قیمت براساس توافق صاحب بار و نظام حمل‌ونقل شکل بگیرد. رشد میانگین ۲۰‌درصدی در کرایه حمل بار نیز پذیرفته‌شده بود. براساس گزارش این افزایش در مسیرهای مختلف، متفاوت بود اما میانگین رشد همان ۲۰‌درصد توافق شده بود که البته براساس توافق دو طرف شکل‌گرفته بود.

تاکید بر لزوم پایبندی به قراردادهای رسمی

وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات رانندگان را اصلاح ارتباط با شرکت‌های حمل‌ونقلی دانست و گفت: بحث بسیار مهمی که رانندگان و صاحبان کامیون مطرح می‌کنند نحوه ارتباطشان با شرکت‌های حمل‌ونقل است. یکی از ادعا‌ها این بود که برخی شرکت‌ها به حقوق رانندگان بی‌توجه هستند. برای اینکه این موضوع از حالت گله خارج شود، با کمک صنوف توافق کردیم که سامانه‌ای ایجاد شود و اگر راننده‌ای در هرلحظه و هر جا احتمال دهد که حقی از او ضایع‌شده، بلافاصله شکایت کند. ما نیز بلافاصله براساس ماده‌های ۱۱ و ۱۲ قانون به شکایت رسیدگی کنیم.

آخوندی با اشاره به ایجاد نظام شکایت تلفنی افزود: خوشبختانه این روش موفقیت‌آمیز بود. طی این مدت ۳۸۵ مورد شکایت ثبت‌شده و در کمیسیون ماده‌های ۱۱ و ۱۲ بلافاصله رسیدگی شد. نکته جالب‌توجه این است که در این ۴۵ روز تمام ۳۸۵ مورد شکایت موردبررسی قرار گرفت. ۶۵ مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت شد. ۲۲۴ مورد منجر به جریمه نقدی شرکت شد و در ۵۰‌مورد نیز به شرکت‌ها تذکر داده شد. در ۴۶‌مورد نیز شکایت وارد دانسته نشد.

او ادامه داد: بنابراین یک سیستم فوری و برخط ایجادشده که اگر راننده‌ای حس کند در حقش ظلم شده می‌تواند بلافاصله شکایت کرده و رسیدگی ما نیز فوری است. معتقدم بعد از مدتی شکایت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد و ارتباط بین شرکت‌ها و رانندگان که با بی‌نظمی همراه بوده نظم بهتری پیدا خواهد کرد.

این عضو کابینه دوازدهم وجود قراردادهای غیررسمی را یکی از دیگر مشکلات صنف کامیون‌داران دانست و گفت: از رانندگان می‌خواهیم که از هیچ قرارداد شفاهی تبعیت نکنند. همه قراردادها باید مستند، کتبی و شفاف باشد. ما مطمئنا نمی‌خواهیم در حق شرکت‌ها، صاحبان کامیون، رانندگان و مشتری اجحاف شود و هرکس باید براساس قانون از حق قانونی خود بهره‌مند شود. لازمه این مورد این است که همه قراردادها برمبنای قانون و به‌صورت کتبی باشد.

تاکید بر مرور دوباره فرآیند‌ها

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین قطعات مصرفی ماشین‌آلات سنگین برای رانندگان گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیون‌ها است. هماهنگی‌های بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم. مقادیری لاستیک اختصاص داده شد که دراختیار کانون‌ها و انجمن‌ها قرار داده شد تا خود میان رانندگان توزیع کنند، چراکه ما به‌هیچ‌عنوان وارد بحث توزیع نمی‌شویم.

او ادامه داد: خود انجمن‌ها و اتحادیه‌ها می‌توانند مستقیما برای واردات قطعه و لاستیک ثبت‌سفارش کنند. ما هم‌جهت تخصیص ارز تمام پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانون‌ها بتوانند کار خود را مستقیما انجام دهند.

آخوندی در ارتباط با بحث تامین اجتماعی رانندگان نیز گفت: بحث تامین اجتماعی مذاکرات مستقیم دوستان با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت. برخی اختلافات حل‌وفصل شده و برخی دیگر نیز کماکان مورد مذاکره است، من نیز حتماً در هیأت وزیران پیگیر کار خواهم بود.

این عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت نظارت عمومی افزود: نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هیچ نظارتی مانند نظارت عمومی نیست. ما فکر می‌کنیم که رانندگان و صاحبان کامیون برای آنکه بتوانند به حقوق خود برسند، خود باید بر تمام فرآیند نظارت داشته باشند. ما با آن‌ها در این فرایند همگام و همراه هستیم تا اگر جایی در حق راننده‌ای اجحاف شد بلافاصله عکس‌العمل نشان دهیم.

آخوندی در انتها گفت: در برخی موارد مانند نظام نوبت‌دهی بار یا فرآیند بارگیری در بندرها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. مقرر شد که مشترک تمام فرآیند از ابتدا تا انتها با یکدیگر مرور شود و اگر جایی لازم است فرآیند‌ها مورد تجدیدنظر قرار بگیرد حتما این اصلاحات انجام خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.