| کد خبر: 168078 |

◄ دیدار آخوندی با نماینده ولی‌فقیه در گلستان

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان گلستان به دیدار آیت‌الله نور مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان رفت و به تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و بازآفرینی شهری در این استان پرداخت.

تین نیوز

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان گلستان به دیدار آیت‌الله نور مفیدی، نماینده ولی‌فقیه در استان رفت و به تشریح اقدامات این وزارتخانه در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، هوایی، جاده‌ای و بازآفرینی شهری در این استان پرداخت.

آخوندی در این دیدار با اشاره به اهمیت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در این استان گفت: تاکنون اقدامات مهمی در این حوزه انجام‌گرفته است. به‌عنوان‌مثال توسعه فرودگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و سهل‌الوصول‌ترین روش‌های حمل‌ونقل با جدیت انجام‌شده است.

او افزود: در چهار سال اخیر تنها در فرودگاه گرگان تعداد پروازها از ۴۰ سورتی به ۹۰ سورتی افزایش‌یافته است و ترمینال بزرگی با ۸۹ درصد پیشرفت فیزیکی درحال احداث است.

آخوندی با اشاره به نصب تجهیزات به‌روز ناوبری در این فرودگاه گفت: با نصب این تجهیزات و افزایش طول باند به ۳۴۰۰ متر امکان پذیرش هواپیماهای سنگین در فرودگاه گرگان فراهم خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با تأکید بر اهمیت استفاده از معماری بومی در سازه‌های استان گلستان گفت: برای احداث ترمینال جدید فرودگاه از معماری بومی با توجه به شرایط اقلیمی استفاده خواهد شد.

آخوندی سپس به پروژه برقی کردن راه‌آهن گرمسار-اینچه برون اشاره کرد و گفت: این پروژه چه از منظر جابجایی مسافر و چه از منظر ترانزیت از اهمیت ویژه‌ای برای استان گلستان برخوردار است.

او ادامه داد: قرارداد احداث این پروژه با طرف روس امضاشده و به میزان یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو تأمین اعتبار صورت گرفته است. به‌زودی با حضور طرف روس در ایران شاهد آغاز عملیات اجرایی این خط خواهیم بود.

آخوندی به طرح راه‌آهن گرگان-مشهد نیز اشاره کرد و گفت: مذاکرات اجرای این طرح در سفر اخیر رئیس‌جمهوری به چین انجام‌شده است و قرارداد تجاری با طرف چینی به امضا رسیده است.

او به ایجاد بندر خشک در منطقه اینچه‌برون اشاره کرد و گفت: مذاکرات لازم با طرف ترکمنستانی برای احداث ریل عریض در این منطقه صورت گرفته است و به‌زودی این اقدام انجام خواهد شد. با ایجاد این ریل عریض انتقال کالا از طریق بندر خشک اینچه‌برون از کشورهای شمالی ایران به خلیج‌فارس به‌راحتی انجام خواهد شد و این اتفاق تأثیر بزرگی بر توسعه استان گلستان خواهد داشت.

آخوندی همچنین به پروژه‌های راه‌سازی و زیربنایی اشاره کرد و افزود: درمجموع می‌توان گفت که در استان گلستان اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مسئله بازآفرینی شهری پرداخت و گفت: طبق آمار رسمی ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در گرگان وجود دارد و تعداد خانوارهای گرگانی نیز تقریباً به همین اندازه است.

او ادامه داد این مسئله نشان می‌دهد که در حوزه مسکن نیازی به ساخت‌وسازهای بیشتر و رجوع به حاشیه‌ها وجود ندارد بلکه آنچه حائز اهمیت است، افزایش کیفیت زندگی در محله‌هاست.

آخوندی ادامه داد: به همین دلیل تأکید ما بر بازآفرینی و احیا با محوریت محله‌ها و هویت شهری بوده است. در این صورت نیازی به کوچ گسترده از محلی به محل دیگر وجود ندارد و کیفیت زندگی مردم در همان محل اسکان خودشان افزایش خواهد یافت.

این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین با اشاره به سکونتگاه‌های غیررسمی  گفت: سنددار کردن املاک واقع در سکونتگاه‌های غیررسمی در دستور کار قرار دارد تا ساکنین این سکونتگاه‌ها بتوانند برای دریافت تسهیلات و نوسازی اقدام کنند.

وزیر راه و شهرسازی به روش‌های تأمین مالی برای خرید مسکن در دولت دوازدهم نیز اشاره کرد و گفت: ما مردم را تشویق می‌کنیم تا با سپرده‌گذاری و دریافت تسهیلات کم‌بهره به سمت خانه‌دار شدن حرکت کنند.

او افزود: در استان گلستان استقبال خوبی از این طرح صورت گرفته است و تاکنون ۵۱۰۰ خانوار اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند.

آخوندی ادامه داد با استفاده از این تسهیلات زوج‌ها در گرگان می‌توانند ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات با نرخ بهره ۶ درصد برای خرید خانه در بافت فرسوده دریافت کنند.

آخوندی در پایان گفت: طبیعی است که با توجه به محدودیت منابع توانایی پاسخگویی به تمام توقعات وجود ندارد اما وزارت راه و شهرسازی تلاش خود را برای پاسخگویی حداکثری به مطالبات انجام خواهد داد.

در ادامه آیت‌الله نور مفیدی نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان نیز بر ضرورت توسعه امکانات حمل‌ونقل در استان گلستان تأکید کرد و گفت: احداث راه‌آهن گرگان - مشهد یکی از مطالبات اصلی مردم استان گلستان است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، آیت‌الله نور مفیدی ایجاد بندر خشک در استان گلستان را یکی از اولویت‌ها دانست و گفت: توسعه این استان به مواردی چون ایجاد بندر خشک، احداث بندرها تجاری، ساماندهی سواحل و جاذبه‌های تفریحی و توسعه گردشگری وابسته است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.