| کد خبر: 166735 |

تقی زاده خبر داد:

◄ معادله نابرابر تولید اتوبوس برون‌شهری در مقابل خودروی شخصی + جدول

تولید خودرو سواری در سال 95، یک میلیون و 255هزار و 211 دستگاه بوده است که این رقم در سال 96 به یک میلیون و 441هزار و 577 دستگاه دستگاه رسیده است. این در حالی است که تولید اتوبوس بین‌شهری در سال 95، هزار و 1158 دستگاه بوده است که این رقم در سال 96 به هزار و 782 دستگاه و رسیده است.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز، نشست خبری مهرداد تقی زاده، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با موضوع تشریح سند استراتژی بخش حمل‌ونقل پیش از ظهر امروز در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تقی زاده در پاسخ به اولین سؤال این نشست در خصوص راهکارهای اجرایی این سند گفت: بلافاصله بعد از ابلاغ این سند توسط وزیر راه و شهرسازی کمیته‌ای را تشکیل دادیم که در ارتباط با نحوه پیاده‌سازی استراتژی‌های بخش حمل‌ونقل عمل کند چراکه روش‌های اجرای استراتژی‌ها در هر بخش متفاوت است و نمی‌شود در اجرا برای همه نسخه واحدی نوشت.

او توضیح داد: تولید خودرو سواری در سال 95، یک میلیون و 255هزار و 211 دستگاه بوده است که این رقم در سال 96 به یک میلیون و 441هزار و 577 دستگاه   دستگاه رسیده است. این در حالی است که تولید اتوبوس بین‌شهری در سال 95، هزار و 1158 دستگاه بوده است که  این رقم در سال 96 به هزار و 782 دستگاه و رسیده است.

 او گفت: این ارقام نشان می‌دهد با برنامه‌هایی که در جهت اهمیت دادن به بخش حمل‌ونقل عمومی اعلام می‌کنیم تناقض آشکاری وجود دارد.

معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه ایران 180 درجه برخلاف کشورهای پیشرفته رفتار می‌کند هزینه استفاده از خودرو در کشورهای دنیا گران و خود خودرو ارزان است بااین‌حال در کشور ما خودرو گران و سوخت ارزان است  و پیشنهاد ما این است که برای اینکه فشار همزمانی به مردم نیاید هم‌زمان با افزایش قیمت سوخت کاهش تعرفه خودروهای وارداتی را داشته باشیم.

تقی‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا این سند کمی آرمانگرایانه نیست و با واقعیت‌های روز هماهنگی ندارد، گفت: اتفاقاً اقدامات استراتژیک باید در فضای ایده‌آلی انجام شود  و از فضای موجود فاصله گرفت و سعی کرد نگرش‌ها را در جامعه تغییر داد.

وی در خصوص اخذ عوارض آزادراهی و بیمه خودرو بر اساس پیمایش نیز گفت: اعمال این استراتژی‌ها، هزینه‌ای بر مردم تحمیل نمی‌کند؛ به این معنا که در حال حاضر، تعرفه بیمه بر اساس قیمت خودرو تعیین می‌شود؛ درحالی‌که در کشورهای پیشرفته تعرفه بیمه خودروبر اساس میزان پیمایش است؛ چراکه کسی که پیمایش بیشتری داشته، بیشتر هوا را آلوده کرده است.

وی ادامه داد: سیاست وزارت راه و شهرسازی، افزایش قیمت سوخت در قبال کاهش قیمت خودرو تعیین‌شده است

او در پاسخ به این سؤال که هم‌زمان با خروج ترامپ از برجام استراتژی‌های مربوط به بخش حمل‌ونقل هوایی شامل چه تغییراتی خواهد بود، گفت: تغییرات در روابط دلیلی برای تغییر استراتژی نیست و اهداف ما به قوت خود ادامه پیدا خواهد کرد و اگر خدشه‌ای به برنامه ورود هواپیما هم وارد شود بازهم این اهداف در برنامه هست.

او هم‌چنین در خصوص دستاوردهای معاونت حمل‌ونقل دو سال بعد از تأسیس آن، گفت: اولین آن همین تدوین سند استراتژیک است که می‌تواند ما را به حمل‌ونقل ایمن و ارزان برساند و دیگری شناسایی 77 مشکل در بخش ترانزیت و حل 15 مورد از آن و مکان‌یابی 50 مرکز لجستیک در کشور که برخی صنعتی و برخی پارک‌های لجستیکی هستند. او هم‌چنین خبر داد که برای جلوگیری از اقدامات سلیقه‌ای دریافتن این پارک‌ها با مدل ریاضی استفاده‌شده است.

وی در خصوص برنامه معاونت برای کاهش تلفات جاده‌ای نیز گفت: بر اساس برنامه‌های ما از سال جاری باید شاهد این کاهش تلفات باشیم.

او بابیان اینکه از سال 84 و هم‌زمان با شروع برنامه سهمیه‌بندی بنزین شاهد کاهش تعداد کشته‌ها از 27 هزار به 19 هزار بودیم گفت: بعداز آن در سال های 89 با اعمال جرائم سخت رانندگی شاهد کاهش دوباره بودیم تا اینکه به‌تدریج منحی کاهش ثابت ماند برای همین راهکارهایی را در غالب نقشه ایمنی راه ارائه داده‌ایم  که هفته گذشته در کمیته کمیسیون زیربنایی دولت تصویب و پیش‌بینی ما این است در هفته آینده در جلسه هیئت دولت  تصویب شود تا به کاهش 9 هزار دستگاه از 16 هزار دستگاه فعلی برسیم.

جدول خودرو

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.