| کد خبر: 166079 |

◄ بررسی توسعه حمل‌ونقل میان ایران و ترکمنستان در نشست مشترک

امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه بخش نخست نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از معاونین و رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان و هیئت همراه در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

تین نیوز

امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه بخش نخست نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکمنستان با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی به همراه تعدادی از معاونhن و رشید مردوف معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه ترکمنستان و هیئت همراه در محل ساختمان شهید دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این نشست موضوعات گوناگون در حوزه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای موردبحث و گفت,گو قرار گرفت.

آخوندی در ابتدای این دیدار گفت: ما در این نشست از جانب ۲ رئیس‌جمهور ایران و ترکمنستان دستور داریم تا تمامی مسائل و موضوعات را با حسن نظر کامل و باهدف برداشتن گام‌هایی به‌پیش بررسی کنیم. امید دارم این سفر با موفقیت کامل انجام‌گرفته و ما بتوانیم به‌تمامی مأموریت‌هایمان عمل کنیم.

او در ادامه با اشاره به سفر اخیر خود به کشور ترکمنستان و مذاکرات انجام‌گرفته با رئیس‌جمهور این کشور بیان کرد: من در این سفر خواستار فعال شدن پرواز مستقیم از ایران به ترکمنستان بوده و تقاضا دارم تا در این نشست نیز، تاریخی را برای برقراری پرواز حداقل بین تهران–عشق‌آباد و مشهد–عشق‌آباد مشخص کنیم.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای نیز بیان کرد: طی گفتگوهای قبلی، قرار بر این شد تا مروری برای کاهش هزینه‌های ترانزیت بین ۲ کشور انجام دهیم. در این راستا جلسه‌ای بین سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با مسئولان مرتبط از هیأت ترکمنی طی روز آینده انجام خواهد گرفت که امید داریم به نتایج خوب و قابل قبولی دست یابند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین در خصوص پروژه پل جدید سرخس–سرخس نیز بیان کرد: در این راستا نیاز داریم تا خط مرزی را  بر روی پل اجرا کنیم که از این‌سو باید محل نصب پرچم‌ها مشخص شود، ما در ایران هماهنگی‌های لازم با وزارت امور خارجه را انجام داده و از شما تقاضا داریم تا اقدامات لازم در این جهت را انجام دهید.

وی در خصوص بخش حمل‌ونقل ریلی بین ۲ کشور اعلام کرد: در این زمینه نیز دستور داریم تا هرچه سریع‌تر بدهی‌های موجود را پرداخت کنیم که هم‌اکنون قسط اول آن پرداخت‌شده است، همچنین آماده هستیم در این سفر در مورد جدول زمان‌بندی پرداخت هماهنگی‌های لازم با شما را داشته باشیم.

آخوندی با تأکید بر اینکه ظرفیت ترانزیت ریلی بین دو کشور ایران و ترکمنستان چندین برابر وضع موجود است گفت: باید در این راستا حداکثر تلاش و همکاری را برای ارتقای ظرفیت تولید بین دو کشور به‌کارگیریم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص افزایش سطح همکاری‌ها در حوزه کریدور شمال به جنوب، شرق به غرب و موافقت‌نامه عشق‌آباد از سوی ایران ابراز تمایل کرد و افزود: از شما نیز دعوت می‌کنیم تا در این حوزه هماهنگی و همکاری لازم با ما را داشته باشید.

مردوف در ادامه جلسه نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به نتیجه‌بخش بودن برگزاری این نشست بیان کرد: امید داریم تا گفتگوهای انجام‌گرفته درنهایت به ایده‌های مطلوبی دست‌یافته و منجر به افزایش هرچه بیشتر روابط بین ۲ کشور شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، او بابیان اینکه ما از سوی رئیس‌جمهور ترکمنستان حامل پیام خوبی برای سران کشور ایران به‌ویژه وزیر محترم راه و شهرسازی هستیم گفت: تلاش داریم تا اقدامات و مذاکرات ما در این نشست به نقطه عمل دوجانبه خوبی ختم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.