| کد خبر: 165010 |

یادداشت عباس آخوندی به مناسبت روز معمار

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی که به مناسبت روز معمار در صفحه شبکه مجازی خود منتشر کرد به معماری ایرانی و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن ایران پرداخت.

تین نیوز

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در یادداشتی که به مناسبت روز معمار در صفحه شبکه مجازی خود منتشر کرد به معماری ایرانی و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن ایران پرداخت.

به گزارش تین‌نیوز، آخوندی در این یادداشت نوشت:

شهر و معماری ایرانی برترین جلوه‌گاه فرهنگی سرزمین و تمدن ایران است. معماری ایرانی در هماهنگی با اندیشه معنوی ایرانیان و دیدگاه آنان نسبت به هستی و انسان و همنوایی با طبیعت متنوع سرزمین ایران هزاران سال استمرار داشته و توانسته نمونه‌های زرینی را به ثبت برساند. قلمرو ظهور این اندیشه با ابزار معمارانه هنرمندان و صاحبان اندیشه به گستره‌ی تمدن و فرهنگ ایران تعمیم‌یافته و امروزه آثار فاخری از این مظاهر فرهنگی در پهنه سرزمینی ایران‌شهر قابل بازخوانی‌اند. معماری و شهر ایرانی عرضه‌کننده ارزشمندترین مصادیق تعامل با طبیعت در همسویی با ویژگی‌های فرهنگی و اعتقادی و تجلیگاه مفهوم توسعه پایدار در شهر و معماری است. اهتمام معماران ایرانی در این راستا عامل اساسی استمرار هویت معماری ایرانی در عین تکامل و بهره‌گیری آن از پدیده‌های نوین در طول سده‌ها بوده است.

با آغاز عصر نوگرایی، بازآفرینی و بازخوانی تمدن ایران‌شهری دچار لکنت شده است تا جایی که هنوز تعریف مورد اجماعی از توسعه در میان نخبگان حاصل نشده است. این ناهم‌زمانی و ناهماهنگی موجب فرسایش و تشدید فرسایش این سازمان فضایی کالبدی منسجم شهرها، کاهش توان زیست پذیری محیطی و مخاطره تداوم تمدنی ایران شده است. به دیگر سخن محصول فهم ما از رویارویی با تمدن جدید غرب به از جا کندگی و گم‌گشتگی و با نگاه کالایی شدن به زندگی توأم شده است. علاوه بر همزیستی ناپایدار دو انگاره قدیم و جدید، گسستی در ساختار هم پیوند معماری - شهرسازی رخ‌داده که به آشفتگی و نابسامانی شهری دامن زده است. عدم پیوند عناصر و اجزای سازنده‌ی شهرها با زمینه و بستر خود و حتی استقرار ناموزون ساختمان‌ها در تعامل با یکدیگر و نیز با ساختار طبیعی پیرامون بر این گسست دامن زده و شرایط نامطلوبی را به بار آورده است.

براین باورم که درمان این وضعیت، از یکسو با «بازخوانی هویت ایرانی» در چارچوب اندیشه ایران‌شهری در روزگار مدرن و در اقلیمی به فراخنای ایران فرهنگی و فراهم‌ساختن زمینه‌های افزایش حس تعلّق به شهروندان میسر می‌گردد و از سوی دیگر با چنین پشتوانه‌ای ضروری است به بازاندیشی و بازنگری در نظام طرح‌ریزی و ضوابط و شیوه‌نامه‌های راهنما اقدام نموده و  به ترمیم این ساختار بپردازیم. معماران ایران، به‌ویژه نسل خلاق و جوان این کشور در این عرصه وظیفه‌ای خطیر بر عهده‌دارند. باید باحوصله و سینه‌ای فراخ گسست‌ها و فروریختگی‌های نهادهای حرفه‌ای و آموزشی را به کمک اندیشه‌ورزان ترمیم کرد. وزارت راه‌وشهرسازی با تأکید بر نقش و جایگاه معماران و هنر معماری در نظام توسعه کشور بر آن است با حمایت از تشکل‌ها و نهادهای حرفه‌ای در تشکیل مجمع ملی معماران ایران و نیز ساختاری در ذیل شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، زمینه را برای هم‌پیوندی بین حرفه، دانشگاه و دولت فراهم و به سیاست‌گذاری برای رفع موانع و مشکلات بپردازد.

بی‌گمان معماران این کشور با اتکا به دانش زیست این سرزمین توان آفرینش دوباره‌ی هویت معماری ایرانِ معاصر را در پیوند با گذشته دارا هستند. با آرزوی سرفرازی ایرانیان و سربلندی جمهوری اسلامی ایران.

عباس آخوندی - ۳ اردیبهشت‌ ۱۳۹۷

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.