| کد خبر: 162828 |

شکرچی‌زاده خبر داد:

◄ نصب 50 دستگاه شتاب‌نگاری زلزله برای سیستم پاسخ سریع

محمد شکرچی زاده خبر داد که 50 دستگاه از دستگاه‌های جدید برای پایش گسل‌های تهران در پایتخت نصب خواهد شد که مقدمه‌ای برای ایجاد سیستم پاسخ سریع است.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد که 100 دستگاه جدید شتاب‌نگاری خریداری و به این مرکز تحویل داده‌شده است که 50 مورد آن برای پایش گسل‌های شهر تهران به کار گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز نشست خبری محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با موضوع اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز با حضور اصحاب رسانه پیش از ظهر امروز در این مرکز برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت‌های یک سال اخیر مرکز پرداخت و گفت: یکی از دغدغه‌های مهم ما افزایش تاب‌آوری شهر در برابر حوادث و کاهش خطرات ناشی از زلزله است..

وی دراین‌باره توضیح داد: شبکه شتاب‌نگاری مسئولیت مهم ضبط داده‌های مربوط به زلزله را از حیث شتاب دارد که می‌تواند مکملی برای سیستم‌های لرزه‌نگاری باشد و متولی آن مرکز تحقیقات است. این شبکه به جهت محدودیت‌های مالی دولت و تحریم ها نزدیک به 20 سال بود که مورد بازسازی و به‌سازی قرار نگرفته بود. اما در سال جاری توانستیم خرید این دستگاه‌ها را در برنامه کاری قرار دهیم.

شکرچی‌زاده خبر داد که 100 دستگاه جدید شتاب‌نگاری به مرکز تحویل داده‌شده است که 50 مورد آن برای پایش گسل‌های شهر تهران به کار گرفته خواهد شد.

وی گفت: در همین راستا اخیراً نشستی با سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران داشتیم. آن‌ها هم تعدادی از این شتاب‌نگارها دارند و برنامه‌ریزی این است که بتوانیم این شبکه‌ها را به هم وصل کنیم و از مجموعه این اطلاعات و لرزه‌نگارها برای پایش وضعیت زلزله شهر تهران و استقرار سیستم پاسخ سریع استفاده کنیم..

شکرچی‌زاده پیش‌بینی کرد در اردیبهشت‌ماه سال جاری شاهد استقرار اولین سامانه‌ پاسخ سریع با همکاری شهرداری باشیم و گفت: خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار از کشورهای اروپایی انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد:  نیاز به 3 هزار دستگاه شتاب نگار داریم و در عین حال اکنون هزار و 100 دستگاه مستقر در کشور داریم و امیدواریم امکاناتی برای خرید بیشتر با پشتیبانی دولت داشته باشیم.

وی تاکید کرد که 50 دستگاه از این دستگاهها برای پایش گسل‌های تهران در پایتخت نصب خواهد شد که مقدمه‌ای برای ایجاد سیستم پاسخ سریع است.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه تجارب نشان داده است بیش‌ترین آسیب بعد از زلزله در نواحی نزدیک گسل اتفاق می‌افتد، گفت: با اینکه برای ساخت‌وساز در پهنه گسل‌های اصلی شهر تهران محدودیت  قائل شده بودیم متأسفانه شاهد ساخت‌وساز در این گسل ها بودیم.

وی ادامه داد: سال 95 گسل‌های شهر تهران را تعیین کردیم و بعد از آن قرار شد برای شهرهای کرمان، مشهد، تبریز و کرج این کار را انجام دهیم و با توجه به وجود گسل‌های مهم در این شهرها نهایتا موقعیت گسل شمال تبریز را نهایی کردیم و تا پایان سال این اطلاعات به تهران ارسال و نهایتاً تصویب می شود و در نقشه تفصیلی شهر تبریز قرار خواهد گرفت و بعد هم شهرهای کرمان و کرج و مشهد نهایی خواهد شد..

شکرچی‌زاده ادامه داد: اقدامات خوب دیگری در حوزه حمل‌ونقل انجام‌ شده است که نخستین آن تدوین برنامه عملیاتی حمل‌ونقل است که کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی آن در مرکز انجام شد و تحت عنوان نقشه ایمنی بعد از تصویب در وزارت راه برای ریاست‌جمهوری ارسال کردند که امیدواریم در سال آینده به مرحله اجرایی برسد.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی به برنامه این مرکز برای بهبود وضعیت نیوجرسی‌ها اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر نیوجرسی که حفاظ بین‌راهی هستند به دلیل عدم کیفیت مناسب  آسیب دیده بودند که اخیراً با همکاری سازمان راهداری قرار شده صرفاً از نیوجرسی‌هایی در راه‌ها استفاده شود که گواهینامه پایانی مرکز را داشته باشند تا عمر مفید آن‌ها به 20 سال برسد.

کارهای مطالعاتی اقدامات در جهت محیط‌زیست از جمله استفاده از پودر لاستیک در قیر،  انجام‌شده است و تعدادی پروژه به صورت پایلوت در حال انجام است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.