| کد خبر: 159645 |

◄ تلاش بی‌ثمر آقای وزیر برای تغییر نگاه به پروژه‌‌های ریلی

وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حالی برای بازدید از روند توسعه ساخت آزادراه همت – کرج معاون اول رئیس‌جمهوری را همراهی می‌کرد که ظهر همان روز در مراسم همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی انتقادات تندی را در خصوص توجه بیش‌ازحد مسئولان به توسعه آزادراهی و غفلت از توسعه ریلی داشت.

تین نیوز

سومین سال برگزاری همایش توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی با سخنرانی وزیر راه و شهرسازی با انتقاداتی از توجه بیش‌ازحد مسئولان به  توسعه آزادراه‌ها روبرو بود شد که سازمان برنامه‌وبودجه هدف اصلی این انتقادات بود.

به گزارش خبرنگار تین نیوز عباس آخوندی روز گذشته را با بازدید خود از آزادراه همت – کرج آغاز کرد و سعی کرد در طول این برنامه بیشتر شنونده باشد و تنها به بازدیدی صرف از این پروژه اکتفا کرد.

پروژه‌ای که اسحاق جهانگیری آن را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های آزادراهی کشور دانست که قرار است سبب کاهش ترافیک تهران به کرج و همچنین پایتخت به سمت غرب کشور ‌شود.

 در جریان این بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد که پروژه ادامه آزادراه همت تا کرج از منطقه 22 تهران آغاز می‌شود و به ابتدای جاده چالوس (محور کندوان ) در کرج متصل می‌شود.

خیرالله خادمی خبر داد که این آزادراه در سه قطعه در حال اجرا است که فاز اول آن 95 درصد پیشرفت دارد و زیر بار ترافیک رفته است، فاز دوم پروژه با پیشرفت 92 درصد و فاز سوم با پیشرفت 64 درصد در حال اجرا است..

موضوعی که باعث خرسندی معاون اول رئیس‌جمهوری از سرعت‌ بالای کار شد. با این‌حال تکمیل این پروژه آن‌هم در شرایط تنگنای مالی وزیر راه و شهرسازی را  راضی نکرد و  او به‌محض ورود به مراسمی که با هدف تشریح مزایای زندگی ریل‌پایه برگزارشده بود لب به گلایه گشود و اعتراف کرد که از حوزه ریلی غفلت شده است  و تلاش‌های او هم به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی برای این تغییر نگاه موفق نبوده است.

آخوندی در این مراسم اشاره‌ای به بازدید صبح خود از این پروژه داشت و گفت: امروز که درباره شهرسازی ریل پایه صحبت می‌کنم، از بازدید آزادراه همت تا کرج می‌آیم، 4 سال با سازمان برنامه‌وبودجه بحث می‌کنیم که حداقل بودجه‌ای برابر بودجه این آزادراه بابت دو خط ریلی بین تهران تا کرج داشته باشیم، تا بتوانیم دسترسی ریلی کنونی را افزایش دهیم و با شبکه مترو یکپارچگی ریل و مترو ایجاد کنیم.

بازدید آخوندی
وزیر راه‌وشهرسازی می‌گوید انعکاس تقاضا از دولت و مجلس برای پروژه‌های ریلی تقریباً هیچ است

وزیر راه و شهرسازی گفت: مقامات ارشد ایران تاکنون بیش از 10 بار از آزادراه همت تا کرج بازدید کرده‌اند و بیش از 10 جلسه در سازمان برنامه‌وبودجه درباره این آزادراه داشته‌ایم، اما هنوز موفق نشده‌ایم، درباره قطار تهران ـ کرج با سازمان برنامه جلسه‌ای داشته باشیم.

وی افزود: تقاضا برای 6 بانده کردن آزادراه تهران-کرج در سطح همه مدیران بالا است، درحالی‌که 4 سال است، ما دنبال چهار خطه کردن ریل تهران و قم هستیم، اما نمایندگان مجلس به این موضوع هم توجه نمی‌کنند.

آخوندی افزود: انعکاس این موضوع در بودجه دولت و آنچه از مجلس بیرون می‌آید، تقریباً هیچ است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: در شهرسازی ریل‌پایه از سطح مدیرکل تا سطح وزیر، در اغلب بخش‌ها در سطح 5 درصد هم همراهی وجود ندارد، اما ما هزاران بار این موضوع را تکرار می‌کنیم.

آخوندی
این چندمین بار است که وزیر راه‌وشهرسازی هنگام حضور در پروژه‌های جاده‌ای  سکوت می‌کند

آخوندی انتقاداتی را هم به رسانه‌ها داشت و گفت:تجربه ۱۵ الی ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که افزایش بزرگراه‌ها نه‌تنها منجر به بهبود کیفیت زندگی و حمل‌ونقل نشده، بلکه به‌طور معکوس عمل کرده است. البته زمانی که این موضوع توسط یکی از کارشناسان مطرح شد، اکثر رسانه‌ها آن را به شوخی گرفتند که یکی از آن‌ها صداوسیما بود. این در حالی است که نسبت به این موضوع تمام دانشمندان جهان اتفاق‌نظر دارند و می‌گویند سیاست خودرومحوری نتیجه‌ای جز بحران کیفیت زندگی در بر نخواهد داشت.

آخوندی در استفاده از تجربه‌های موفق جهانی در بحث حمل‌ونقل تاکید و خاطرنشان کرد: تجربه‌های موفقی در سطح دنیا در خصوص حمل‌ونقل عمومی انجام شده و ما نیازی به کشف جدید نداریم. فقط اصلی‌ترین مسئله این است که چگونه این سیاست را اجرا کنیم. اما متاسفانه در ایران تغییرات بنیادین معمولا بسیار سخت است که در حد مرگ از مسئولان وقت می‌گیرد. چرا که هر زمان صحبت از تغییر می‌شود همه در جهت اثبات اینکه هر تغییر نگرش کار خبطی است، موضع‌گیری می‌کنند.

وی با ذکر مثالی در خصوص مقاومت برای تغییر گفت: از روزی که من به وزارت راه و شهرسازی آمدم، هر وقت صحبت از جابه‌جایی در تهران می‌شد، می‌گفتم نیم‌نگاهی به ریل داشته باشیم. اما باید اعتراف کنم که در هیچ سطحی موفق نشدم.

اظهارات وزیر راه و شهرسازی در این همایش منجر به واکنش صبح امروز برخی روزنامه‌های کشور هم شده است.

همشهری

همشهریس

روزنامه همشهری و اقتصاد پویا تیتر یک امروز خود را به اظهارات وزیر راه و شهرسازی اختصاص دادند و تلویحاً در دفاع از نگاهی که باهدف کاهش آلودگی هوا و افزایش کیفیت حمل‌ونقل در زندگی شهری توسعه ریلی را هدف قرار داده است  به دفاع از نظریه‌های وزیر راه و شهرسازی پرداختند.

ضرورت انتقال ۳۰ درصد حمل‌ونقل جاده‌ای به حوزه ریلی مدت‌ها است که برنامه‌ی اصلی وزارت راه و شهرسازی و ترجیع بند سخنرانی های وزیر راه و شهرسازی تبدیل‌شده است اما ظاهراً  نه در مجلس و نه در سازمان برنامه‌وبودجه که محل اصلی توزیع اعتبارات حمل‌ونقلی است طرفداری ندارد.

این چندمین بار است که وزیر راه و شهرسازی هنگام حضور در پروژه‌های جاده‌ای  یا سکوت می کند و یا سعی می کند نگاه‌ها را به ضرورت توجه به توسعه ریلی معطوف دارد.

او هم‌چنین پنجم دی‌ماه در آیین افتتاح تقاطع غیرهمسطح غربی و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌های راه‌سازی شهرستان گرمسار  گفت: میزان خودروهای عبوری در جاده‌ها هم‌اکنون نسبت به دو دهه گذشته سه برابر شده و این روند صعودی همچنان ادامه دارد. از آنجایی‌که نزدیک به ۱۷ میلیون خودرو در راه‌های ایران تردد دارند نیاز به توسعه تمام راه‌های کشور احساس می‌شود.

آخوندی گفت: برای تسهیل تردد خودروها در جاده‌ها دو برنامه می‌توان در نظر گرفت. نخست آنکه فقط توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای مد نظر باشد که در این صورت هر چقدر در ساخت راه اقدام شود همچنان با کمبود مسیر و جاده مواجهیم. برنامه دوم می‌تواند آن باشد که ۲۰ تا ۳۰ درصد حمل و نقل باری و مسافری جاده به حوزه ریلی منتقل شود که در این زمینه یک طرح توسعه‌ای را برای تحقق این هدف در حوزه ریلی پیش بینی کردیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.