| کد خبر: 157276 |

وزیر راه و شهرسازی:

اقلیم،تمدن ایران را در معرض خطر قرار داده است

وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث اقلیم در شرایط حاضر موضوع بسیار مهمی است که تمدن ایران را در معرض خطر قرار داده است.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی گفت: بحث اقلیم در شرایط حاضر موضوع بسیار مهمی است که تمدن ایران را در معرض خطر قرار داده است.

 

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی روز پنجشنبه در هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری در اصفهان افزود: شرایط فعلی به گونه ای است که استان خوزستان که زمانی مهد تمدن ایران بود به تدریج غیرقابل سکونت می شود ؛ دریاچه ارومیه خشک و دریاچه های دیگر ایران یکی پس از دیگری در حال خشک شدن است، دشت جازموریان که زمانی دشتی حاصلخیز بود هم اکنون به کویری تبدیل شده است که 20 درصد گرد و غبار در ایران مربوط به آن است.
آخوندی تاکید کرد: شرق اصفهان که نقش بسیار بزرگی در فرهنگ و اندیشه ایران داشته است با شرایط زیستی کنونی به محل مرگ تمدن تببدل شده است.
وی این شرایط ناگوار را نتیجه بی توجهی به اقلیم دانست و گفت: این در حالیست که بزرگترین نتیجه تمدن ایرانشهری باید قدرت تطابق با اقلیم باشد.
وزیر راه و شهرسازی کاهش 50 میلی متری بارش ها در 50 سال اخیر و افزایش 1.5 درجه ای گرمای هوا و در نتیجه پنج برابر شدن تبخیر آب را از اثرات ناگوار اقلیمی در کشور دانست و گفت :باید ضمن اینکه نگاه زیست محیطی داشته باشیم محدودیت های اقلیمی را در نظر بگیریم.
وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: یکبار دیگر باید اندیشه، تمدن و فرهنگ ایرانشهری را مورد بازخوانی قرار دهیم.
وی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی در بحث سیاست های سرزمینی و توسعه شهری ایران به دنبال بازآفرینی شهری است.
آخوندی بازآفرینی شهری را به معنای تخریب ندانست و گفت: این بازآفرینی به دنبال خلق مجدد شهرها با رویکرد محله محور است.
وی خاطرنشان کرد: در بازآفرینی شهری به جای رفتن به سمت پروژه محوری، برنامه محور حرکت می کنیم و برای این منظور قبل از هر کاری به شناخت ساختمان ها و کالبدهایی که عناصر اصلی و هویت محله ها را تشکیل می دهد می رویم.
وی بازآفرینی را نیازمند کمک مردم و نهادهای محلی که همانا شهرداری ها هستند دانست وگفت: رئیس جمهوری در جلسه ارائه برنامه بودجه به مجلس، یکی از محوری ترین برنامه ها را بازآفرینی شهری عنوان کرد و امید است که همه به این اجماع برسند که حل مساله توسعه شهری به معنای فرار از مراکز شهرها و رفتن به حاشیه ها نیست.
وی تصریح کرد: طرح مسکن مهر که چند 10 هزار میلیارد تومان در ایران به خود اختصاص داد به جای مرکز شهرها به حاشیه رفت و امید است دیگر از این گونه کارها در ایران اجرا نشود.
آخوندی به شناسایی 66 هزار هکتار از بافت های فرسوده شهری ایران با کمک شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی استان ها اشاره کرد و گفت: این بافت ها شامل 500 هزار واحد مسکونی است که حدود 9 میلیون نفر در آنجا زندگی می کنند و همچنین 19 میلیون بد مسکن و 140 هزار هکتار مساحت شهری با کیفیت نامناسب زیستی در کشور وجود دارد.
وی یادآوری کرد: نیاز است تا با همگرایی مردم، شهرداری ها و دولت 123 هزار میلیارد تومان برای بازآفرینی این بافت ها هزینه شود.
وی همچنین به تصویب سند ملی بازآفرینی به وسیله دولت اشاره کرد و گفت: بر این اساس ستادی درتهران تشکیل شده که لازم است دراستان ها وشهرستان ها نیز برای هماهنگی میان همه دستگاه‌های اجرایی شکل بگیرد.
هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری روز پنجشنبه با حضور مسئولان، استادان و کارشناسانی از ایران، آلمان، چین، هند و سنگال و با همکاری و حمایت دانشگاه­ها و دستگاه­های اجرایی استان اصفهان و دانشگاه صنعتی دورتموند آلمان آغاز شد.
هدف از برگزاری این همایش 2 روزه تبادل نظر صاحبنظران، اندیشمندان، دانشگاهیان، سیاست گذاران و مدیران درباره مفاهیم و اهداف توسعه پایدار در عرصه عمران، معماری و شهرسازی است.
در این کنفرانس که در کارخانه ریسباف اصفهان برگزار شد از طرح بازپیرایی این کارخانه به عنوان ارزشمندترین یادگار میراث صنعتی اصفهان رونمایی شد.
مالکیت مجموعه تاریخی و قدیمی کارخانه ریسباف اصفهان برای تاسیس موزه بزرگ اصفهان دی ماه سال گذشته از بانک ملی به وزارت راه و شهرسازی انتقال یافت. 
'ریسباف' در سال 1315 توسط معماران ایرانی و آلمانی ساخته شده و بازمانده ای از مجموعه کارخانه های نساجی اصفهان است که در دوران پهلوی اول، اصفهان را به یکی از قطب های نساجی کشور تبدیل کرده بود و تولیداتش بیرون از مرزهای ایران نیز طرفدارانی داشت. 

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.