| کد خبر: 156033 |

نگرانی وزیر در بازسازی کرمانشاه

وزیر راه و شهرسازی با هشدار به عوامل و دست‌اندرکاران بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نسبت به حذف زلزله‌زده‌ها از عملیات بازسازی، نگرانی عمده خود را از چگونگی ساخت و ساز در این مناطق اعلام کرد.

تین نیوز

 وزیر راه و شهرسازی با هشدار به عوامل و دست‌اندرکاران بازسازی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه نسبت به حذف زلزله‌زده‌ها از عملیات بازسازی، نگرانی عمده خود را از چگونگی ساخت و ساز در این مناطق اعلام کرد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، عباس آخوندی یک روز بعد از دومین سفر خود به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه، روز گذشته، با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی خود نسبت به شکل بازسازی مناطق تخریب شده ناشی از وقوع زلزله ابراز نگرانی کرد و گفت: مهم‌ترین چیزی که در مقطع زمانی فعلی درخصوص بازسازی مناطق آسیب‌دیده ناشی از بروز زلزله ایجاد نگرانی می‌کند اجماع درباره سیاست بازآفرینی منطقه است؛ اینکه «دست‌اندرکاران بازسازی در مناطق زلزله‌زده بخواهند جانشین زلزله‌زدگان شوند و هر چند با حسن نیت ولی از جانب آنها تصمیم بگیرند و در عمل آنها را از مدیریت و بازآفرینی زندگی خود دور کنند.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه تمام کارها و عملیات بازسازی در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه باید با مشارکت آسیب‌دیدگان به پیش رود، افزود:تا پایان عملیات بازسازی، مردم آسیب‌دیده باید محور کار بازسازی قرار بگیرند و دیگران(دست‌اندرکاران بازسازی مناطق زلزله‌زده) باید صرفا به آنان کمک کنند؛ نه آنکه به جای مردم آسیب‌دیده تصمیم بگیرند.

وی در عین حال تاکید کرد:اتخاذ تصمیم درست و مبتنی بر تجربه در چنین موقعیت‌هایی بسیار مهم است.عدم مشارکت آسیب‌دیدگان در بازسازی اولا هزینه‌های زیادی را دربرخواهد داشت و دوما به رغم صرف هزینه‌های گزاف به دلیل عدم مشارکت مردم در فرآیند بازسازی و تصمیم‌گیری دیگران به جای آنان، مردم آسیب‌دیده همچنان در گرفتاری باقی خواهند ماند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آن طور که از متن یادداشت وزیر راه وشهرسازی استنباط می‌شود وی معتقد است بازسازی باید از سوی خود مردم آسیب‌دیده انجام شود تا این افراد بتوانند شهر و منازل مسکونی خود را مطابق فرهنگ، نیاز و خواسته‌های خود بازسازی کنند.

وی با اشاره به دیدار و گفت‌وگوی مستقیم با مردم زلزله‌زده کرمانشاه در جریان سفر روز پنج‌شنبه خود به مناطق آسیب‌دیده غرب کشور اظهار کرد:در سفر به مناطق زلزله‌زده در روز پنج‌شنبه، در فرصت‌های مختلف با مردم زلزله‌زده به گفت‌وگو نشستم تا با نگاه‌ آنان برای بازسازی و نوسازی زندگی‌شان آشنا شوم. چرا که فکر می‌کنیم آنچه مردم خودشان برای بازسازی مسکن صلاح می‌دانند بهتر است و ما باید در کنار آنها باشیم؛ از این رو کمک‌های ما شامل مسائل فنی، آواربرداری، تامین مصالح و کمک‌های مالی است. اما مدیر بازسازی در نهایت مردم هستند.

وی همچنین با اشاره به سوابق بنیاد مسکن در امور بازسازی و تجربه این نهاد عمومی در بازسازی پس از زلزله رودبار و منجیل و سایر سوانح، بنیاد مسکن را مجری اصلی بازسازی اعلام کرد و گفت:لازم است همه دستگاه‌ها با هماهنگی بنیاد مسکن اقدامات مربوط به بازسازی را انجام دهند تا هر دستگاهی ضرباهنگ خود را نزند.

آخوندی همچنین با اشاره به نگرانی مردم آسیب‌دیده درباره سرنوشت واحدهای مسکن مهر تخریب شده گفت: تک تک واحدها را بررسی و ارزیابی خواهیم کرد تا مشخص شود که کدام واحدها نیاز به تعمیرات جزئی و کلی دارند.

بلوک‌هایی که آسیب کلی دیده‌اند باید برچیده و بلوک‌های جدید جای آنها ساخته شود.همچنین دستور استمهال وام‌های مسکن مهر آسیب‌دیده در زلزله به مدت ۲ سال صادر شده است. البته در مدت ۲ سال هیچ سودی به وام‌ها تعلق نمی‌گیرد.خوشبختانه همه واحدهای مسکن مهر بیمه بودند. پس قاعدتا باید به دنبال فعال کردن بیمه برویم تا برخی از خسارات وارده را از بیمه دریافت کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

آخوندی گفت: پیش بینی می‌شود انجام عملیات آواربرداری بیش از دو ماه به طول نینجامد و پس از آن واحدها آماده بازسازی شوند.وی در ادامه تاکید کرد: اسکان موقت باید طوری صورت بگیرد که بخشی از اسکان دائم باشد تا در واقع کمکی برای مردم محسوب شود.

 

 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.