| کد خبر: 155944 |

ضرورت استقرار سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع در شهر‌ها برای کاهش خسارت‌های زلزله

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده در برخی موارد روی زمین‌های نرم و حتی باتلاقی برای ساخت انتخاب شده، گفت: مهندسی کشور باید هر چه بیشتر توجه به آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در حوزه ساخت و ساز افزایش دهد که قطعا راهی جز این نیز نخواهد داشت.

تین نیوز

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ساختمان‌ها در مناطق زلزله‌زده در برخی موارد روی زمین‌های نرم و حتی باتلاقی برای ساخت انتخاب شده، گفت: مهندسی کشور باید هر چه بیشتر توجه به آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در حوزه ساخت و ساز افزایش دهد که قطعا راهی جز این نیز نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی طی سخنرانی در نشست ارائه یافته‌های تیم تحقیقاتی اعضای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص زلزله کرمانشاه و سرپل ذهاب بیان کرد: زلزله‌ای که در ساعت ۲۱:۴۸ دقیقه شامگاه ۲۱ آبان ماه سال جاری بخش‌های مهمی از استان کرمانشاه را لرزاند بسیار بزرگتر از زلزله‌ای بود که در آن ناحیه از زاگرس مورد انتظار بود، بزرگی ۷.۳ ریشتری این زلزله و شتاب‌های آن توسط دستگاه‌های شتاب نگار ما در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری نیز که تا استان خراسان شمالی می‌رسید، ثبت و احساس شد. 

وی در این‌باره افزود: زلزله کرمانشاه بخش مهمی از کشور و حتی کشور‌های همسایه را لرزاند به طوری که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر روی کره خاکی آن را احساس کردند. 

شکرچی‌زاده با تاکید بر اینکه زلزله علاوه بر لرزاندن کوه‌ها عملکرد آینده ما در شهر‌ها را لرزانده و آشکار می‌کند، گفت: به واقع زلزله مدیریت ما را در صحنه و پس از حادثه نشان می‌دهد که در این راستا مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با توجه به وظیفه ذاتی خود و حکم وزیر راه و شهرسازی در آغازین ساعات پس از زلزله با حضور در شبکه شتاب نگاری و اعزام تیم بررسی به منطقه کار خود را از سر گرفت. 

این مقام مسئول اظهار کرد: حکم ارائه شده از سوی وزیر راه و شهرسازی به مرکز تحقیقات در خصوص بررسی ساختمان‌های جدیدالاحداث به ویژه مسکن مهر و بیمارستان‌ها بود که امروز بخشی از آن‌ها از سوی متخصصین ارائه و نتیجه نهایی در روز‌های آینده اعلام خواهد شد. 

وی با بیان اینکه به طور کلی رفتار‌های متفاوتی از ساختمان‌های موجود در این منطقه در زمان زلزله مشاهده شد، گفت: از آنجایی که شتاب زلزله با فشار وارد شده به سازه ساختمان‌ها ارتباط مستقیمی دارد ما در زمان وقوع زلزله رفتار‌های گوناگونی را در بخش‌های مختلف استان شاهد بودیم به گونه‌ای که طبق اطلاعات دستگاه‌های شتاب نگار منطقه سرپل ذهاب شتاب ۰.۶۸gدر مدت ۱۱ ثانیه و اسلام آباد غرب ۰.۱۲g را در مدت طولانی‌تر تحمل کرده بودند. 

به گفته رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، علاوه بر متفاوت بودن ساختار‌های بنا‌ها در منطقه سازه ها، در برخی موارد روی زمین‌های نرم و حتی باتلاقی برای ساخت انتخاب شده و نحوه اجرا و میزان رعایت دستورالعمل‌ها در آن‌ها با یکدیگر تفاوت داشته است. 

شکرچی‌زاده در ادامه با اشاره به این مطلب که کیفیت مصالح در رفتار ساختمان‌های مذکور متفاوت بوده و طبیعتا در سازه‌هایی که ریزش کامل داشته‌اند مطلوب نبوده است، گفت: در این میان دیواره‌ها، میان‌قاب‌ها و نما‌های ساختمان که باید جایگاه مناسبی در اسکلت داشته باشند از این جایگاه برخوردار نبوده و نتایج نشان می‌دهد که مقاومت لازم در زلزله‌های متوسط را نیز نداشته‌اند. 

وی با تاکید بر اهمیت تجهیزات شبکه شتاب‌نگاری به عنوان یک سرمایه ملی در کشور بیان کرد: بدون شک شبکه شتاب‌نگاری به همراه شبکه لرزه‌نگاری در کشور اطلاعات بسیار با ارزشی را از زلزله نشان می‌دهد به همین دلیل تقویت و بروزرسانی آن یک ضرورت تام بوده و باید به صورت جدی تری مورد توجه قرار گیرد. 

این مقام مسئول تصریح کرد: خوشبختانه تاکنون زلزله‌های بزرگتر از ۷ ریشتر هر ۱۰ سال یکبار در کشور اتفاق می‌افتد در شهر‌هایی با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر روی داده که اگر در کلانشهر‌ها اتفاق می‌افتاد قطعا شاهد فجایع بسیار بزرگتر و فراتر از مرز‌های ما به صورت منطقه‌ای و بین‌المللی بودیم. 

وی در ادامه استقرار سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع در شهر‌ها را امری ضروری دانست و گفت: قطعا با برخورداری از این سامانه‌ها می‌توانیم به طور قابل ملاحظه‌ای خسارت‌های ناشی از زلزله را کاهش دهیم.

شکرچی‌زاده در ادامه با تاکید بر اهمیت بسیار زیاد سازه‌های بیمارستانی در مناطق زلزله زده بیان کرد: این ساختمان‌ها باید از نظر سازه‌ای مقاومت لازم در زمان بروز حادثه را داشته و بتوانند خدمات رسانی مستمر به آسیب‌دیدگان را در اینگونه مواقع داشته باشند، این در حالی است که بیمارستان‌های کل منطقه در تمام شهر‌های زلزله زده با درجات مختلفی آسیب دیده و اجازه استفاده مسمتمر را ندادهاند پس باید بگوییم که ما در ساخت بیمارستان‌ها عملکرد قابل قبولی نداشته ایم و نمی‌دانیم که وضعیت در سایر نقاط کشور نیز بهتر از کرمانشاه است یا خیر؟

وی بازدید اولیه و انجام اقدامات لازم جهت مقاوم سازی بیمارستان‌ها در برابر بلایای طبیعی را امری ضروری دانست و گفت: سازه‌های بیمارستانی باید توان مقاومت و بهره برداری مستمر در زمان حادثه را داشته باشند. 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: زلزله کرمانشاه تقریبا جمعیتی ۲۵۰ هزار نفری را تحت تاثیر قرار داد و جان بیش از ۴۰۰ نفر را گرفت، در حالی که زلزله‌های پیش از آن مانند زلزله بم، رودبازر و منجیل در نهایت چند ۱۰ هزار نفر قربانی به همراه داشت. با وجود آنکه محل و زمان وقوع زلزله و همچنین پارامتر‌های تاثیرگذار دیگر در تعداد کشته شدگان و میزان خسارت‌های وارد تاثیرگذار است، ولی بایستی اقرار کنیم که اقدامات ما در بخش مهندسی کشور طی سال‌های اخیر به سمت آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌ها حرکت داشته و در این زمینه به ما بسیار کمک کرده است. 

وی در این‌باره تصریح کرد: ما پس از زلزله کرمانشاه شاهد مقاومت و ایستایی برخی سازه‌ها بودیم، اما در بم و موارد مشابه دیدیم که شهر به یکباره فروریخت، اتفاقاتی که نشان می‌دهد مهندسی کشور باید هر چه بیشتر توجه به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها را در حوزه ساخت و ساز افزایش دهد که قطعا راهی جز این نیز نخواهد داشت.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.