| کد خبر: 155840 |

معاون وزیر راه و شهرسازی:

احتمال افزایش تلفات تصادفات جاده‌ای به 19 هزار نفر تا 10 سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شیب کاهش تلفات جاده‌ای کند شده است، گفت: با ادامه روند فعلی احتمال اینکه در 10 سال آینده کشته‌های سوانح جاده‌ای به 19 هزار نفر برسد، وجود دارد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شیب کاهش تلفات جاده‌ای کند شده است، گفت: با ادامه روند فعلی احتمال اینکه در 10 سال آینده کشته‌های سوانح جاده‌ای به 19 هزار نفر برسد، وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا مهرداد تقی‌زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی قربانیان سوانح رانندگی که به همت جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها برگزار شد، از تهیه نقشه ایمنی راه‌ها خبر داد و گفت: این نقشه را برای تایید به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال کرده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی گفت: خوشبختانه در طول چند سال گذشته تعداد کشته‌های جاده‌ای از 27 هزار کشته به 16 هزار نفر رسیده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: کشته شدن 16 هزار نفر در سال به معنای این است که در ازای هر صد هزار نفر جمعیت سالانه 20 نفر کشته می‌شود که این رقم در آمریکا 10.5 نفر در ترکیه 8.6 نفر است. همچنین در اغلب کشورهای اروپایی این رقم به 2.5 تا 6 نفر می‌رسد.

تقی‌زاده با اشاره به آمار پایین کشته‌های ناشی از تلفات جاده‌ای در کشورهای توسعه یافته اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته برای کاهش آمار تلفات جاده‌ای در پنج حوزه جاده، خودرو عامل انسانی مقرررات راهنمایی و رانندگی و شرایط آب و هوایی تمرکز می‌کنند که علاوه بر اینها اقدامات دیگری از جمله انتقال مسافر از جاده به روی ریل انجام دادند.

تقی‌زاده با اشاره به ایمنی بالای حمل و نقل ریلی اظهار داشت: ایمنی حمل و نقل ریلی بسیار بالا است به طوری که در بدترین سانحه ریلی در سال گذشته تعداد کشتگان سانحه ریلی به اندازه تعداد کشته‌های یک روز حمل و نقل جاده‌ای بود. البته این رقم در سال‌های گذشته صفر بود.

وی با بیان اینکه در 10 سال گذشته میزان استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش یافته است اظهار داشت: در حالی که هفت سال گذشته میزان جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل ریلی 28 میلیون نفر بود این رقم در سال 95 به 23 میلیون نفر کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: همچنین 9 سال پیش میزان جابجایی مسافر از طریق حمل و نقل عمومی جاده‌ای 26 میلیون نفر بود که این رقم در سال 95 به 16 میلیون نفر کاهش پیدا کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هر چه استقبال از حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کند میزان سوانح رانندگی افزایش می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه ایران جزو کشورهای در صدر بالا بودن سوانح جاده‌ای و بالا بودن میزان کشته‌های سوانح جاده‌ای است، گفت: کشور ونزوئلا در جدول از ایران بالاتر است.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای در سال‌های گذشته از 26 هزار نفر به 16 هزار نفر کاهش پیدا کرده است، گفت: این شیب کاهش تلفات کم شده است و امسال نسبت به سال گذشته احتمالا میزان کاهش تعداد تلفات جاده‌ای یک درصد باشد و احتمال اینکه از سال اینده تعداد تلفات سوانح جاده‌ای افزایشی باشد وجود دارد.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیش بینی می‌شود با ادامه همین روند تعداد تلفات تصادفات از جاده‌ای از 15 هزار و 932 نفر در سال 95 به 19 هزار نفر در سال 1406 برسد. این در حالی است که تعداد دوربین‌های نظارتی افزایش یافته است و مقررات راهنمایی و رانندگی سخت‌گیرانه‌تر شده‌اند.

تقی‌زاده ادامه داد: اگر قیمت سوخت اصلاح شود احتمال اینکه تعداد کشته‌های جاده‌ای در 10 سال آینده به 13 هزار نفر برسد وجود دارد. البته در این مدت تعداد مجروحین هم روند افزایشی دارند.

وی تاکید کرد: تمام این اعداد و ارقام بر اساس اظهارنظر خبرگان کارشناس این حوزه اعلام شده است و برای ارائه آمار دقیق‌تر نیاز به پژوهش‌های دقیق‌تری داریم.

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم تعداد کشته‌های سوانح جاده‌ای را به 9 هزار نفر در سال برسانیم نیاز به بودجه 280 هزار میلیارد تومانی داریم، گفت: اگر به نرخ بنزین 10 درصد و به قیمت گازوئیل 15 درصد اضافه کنیم بودجه 220 هزار میلیارد تومانی تامین می‌شود و برای تحقق اهداف‌مان در این حوزه به 60 هزار میلیارد تومان دیگر نیاز داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: البته افزایش قیمت سوخت آثار تورمی، پیامدهای سیاسی و اجتماعی دارد که مسئولین باید ریسک این آثار را بپذیرند و گرنه باید سناریوهای دیگری را برای کاهش تلفات جاده‌ای به اجرا برسانیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.