| کد خبر: 150927 |

یک کارشناس صنعت هوایی مطرح کرد:

◄ نگاه ویژه فاینانسرهای خرید هواپیما به سخنان جنجالی ترامپ

یک تحلیل‌گر صنعت هوایی معتقد است سخنان جنجال‌برانگیز اخیر دونالد ترامپ ریسک فاینانس خرید هواپیما برای ایران را افزایش خواهد داد به گونه‌ای که ممکن است هیچ شرکتی حاضر به فاینانس این قراردادها نشود.

تین نیوز

یک تحلیل‌گر صنعت هوایی معتقد است سخنان جنجال‌برانگیز اخیر دونالد ترامپ ریسک فاینانس خرید هواپیما برای ایران را افزایش خواهد داد به گونه‌ای که ممکن است هیچ شرکتی حاضر به فاینانس این قراردادها نشود.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هوایی تین‌نیوز در رابطه آینده قرارداد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با بوئینگ در راستای اتفاقات اخیر و صحبت‌های رئیس‌جمهور آمریکا، توضیح داد: صحبت‌هایی که اکنون انجام گرفته است به‌طور مستقیم نقض برجام تلقی نمی‌شود و این احتمال وجود دارد این قرارداد همچنان اجرایی باشد.

وی در همین رابطه ادامه داد: اگر زمانی برسد که نقض برجام اتفاق بیفتد آن زمان اگر مفاد قرارداد با بوئینگ  قوی و مستحکم نباشد به‌راحتی می‌توان این قرارداد را لغو کرد.

این کارشناس و تحلیل‌گر صنعت هوایی با بیان اینکه کمپانی بوئینگ در گذشته اعلام کرد که تابع قوانین و مقررات آمریکا خواهد بود، عنوان کرد: فشار سیاسی احتمال لغو این قرارداد را افزایش خواهد داد.

وی در ادامه افزود باید دید کسانی که قرارداد بین هما و بوئینگ را منعقد کرده‌اند به چه میزان به مفاد این قرارداد به جهت عدم اجرایی شدن آن توجه کرده‌اند و آیا پس از فسخ قرارداد، ایران می‌تواند مدعی خسارت شود یا خیر؛ با توجه به این‌که می‌گویند این قراردادها محرمانه است نمی‌توان خیلی راجع به آن اظهارنظر کرد.

منظری در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که یکی از مهم‌ترین شعارهای انتخاباتی ترامپ ایجاد اشتغال بوده که فسخ قرارداد بوئینگ با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» نقض شعارهای وی خواهد بود، توضیح داد: بحث این‌که عدم اجرایی شدن این قرارداد باعث از دست رفتن برخی فرصت‌های شغلی در آمریکا خواهد شد در مسائل سیاسی خیلی مطرح نیست و رئیس‌جمهور این کشور در چارچوب سیاسی که دنبال می‌کند به این دست مسائل توجه نمی‌کند.

وی در ادامه افزود: اگر به سخنرانی ترامپ دقت کنیم متوجه خواهیم شد که تنها به‌دنبال ایجاد هیاهو است و بحث‌های جدی در ارتباط با برجام مطرح نکرد اما مسئله‌ای که در اینجا کار را سخت می‌کند این است که این هیاهو فاینانس را امکان‌پذیر نکند، یعنی شرکت‌ها و مؤسساتی که قصد دارند این قرارداد را فاینانس کنند احساس ریسک کنند و درنهایت امکان فاینانس قرارداد وجود نداشته باشد.

این متخصص صنعت هواییگفت: در صورت عدم فاینانس هواپیماها دولت باید مشخص کند که قصد دارد که هواپیما را نقدی خریداری کند یا خیر. در صورت خرید نقدی دولت باید منابع مالی را تعیین کنند.

منظری در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما «استراتژی هما در صورت لغو این قرارداد چه خواهد بود؟» بیان کرد: یکی از گزینه‌های دیگر هما ایرباس خواهد بود و به نظر می‌رسد آن سخت‌گیری که برای بوئینگ وجود دارد بر سر راه ایرباس نخواهد بود. یکی دیگر از استراتژی‌های هما که اکنون آن را دنبال کرده، رفتن به سمت پروازهای منطقه‌ای با هواپیماهای کوچک است.

علیرضا منظری

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.