| کد خبر: 147921 |

روز جهانی بدون خودرو آغاز یک تغییرانگاره در زندگی شهری است

وزیر راه و شهرسازی روز بدون خودرو در ایران را آغاز یک تغییرانگاره و رویکرد در زندگی شهری عنوان کرد و گفت: باید شهرسازی ریل‌پایه جایگزین شهرسازی خودرومحور شود و ما این رویکرد را ترغیب می‌کنیم.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی روز بدون خودرو در ایران را آغاز یک تغییرانگاره و رویکرد در زندگی شهری عنوان کرد و گفت: باید شهرسازی ریل‌پایه جایگزین شهرسازی خودرومحور شود و ما این رویکرد را ترغیب می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان مشارکت در حرکت عمومی روز جهانی بدون خودرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز جهانی بدون خودرو در ایران آغاز یک تغییرانگاره و رویکرد در زندگی شهری است.

وی افزود: تاکنون شهرسازی به صورت خودرومحور انجام می‌شده و ما شهرسازی ریل‌پایه را در دستور کار قرار داده و ترغیب می‌کنیم که در این خصوص، دو دهه باید تلاش کرد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: دولت، شهرداری و مردم باید به این تحول بنیادین توجه کنند زیرا از طریق شهرسازی ریل‌پایه میزان دسترسی، ایمنی و آرامش روانی بهتر می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه روز جهانی بدون خودرو یک تذکر برای دولت و مردم محسوب می‌شود، گفت: این تذکر برای دولت در راستای سیاستگذاری و افزایش امکانات و برای مردم به منزله یک تجربه جدید و قبول یک فرهنگ به منظور ترجیح ریل به خودرو است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به بحث نوسازی ناوگان در حمل و نقل بیان داشت: بخشی از حمل و نقل که مربوط به کلانشهرها می‌شود حمل و نقل حومه‌ای است. به طور مثال، روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از حومه به شهر تهران سفر می‌کنند که ۹۸ درصد این سفرها با خودرو شخصی انجام می‌شود.

وی افزود: این حجم از سفر با خودروی شخصی در وقت، آلودگی و تصادفات نقش قابل توجهی دارد.

آخوندی به نقش حمل و نقل حومه‌ای ریلی در برنامه ششم اشاره کرد و گفت: امسال سال اول برنامه ششم است و برای توسعه حمل و نقل حومه‌ای ما به سرمایه‌گذاری در زیرساخت و ناوگان نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی جذب سرمایه‌گذاری بین‌المللی در بخش حمل و نقل را مهم دانست و گفت: طرح‌های ارایه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی برای توسعه حمل و نقل ریلی حدود ۲۸ میلیارد دلار به سرمایه‌گذاری نیاز دارد که این عدد باید مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: برای توسعه حمل و نقل ریلی باید صندوق توسعه ملی وارد این بحث شود که در برنامه ششم توسعه به آن توجه شده است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطرنشان کرد: بدین منظور قانون فراهم شده است اما برای اجرای آن باید منابع موردنیاز تامین شود.  

 

عباس آخوندی

وبلاگ‌نویس
منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.