| کد خبر: 146273 |

نریمان در جلسه معارفه مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد:

افزایش بیش از ۱۱۵۰ میلیارد تومانی درآمد شهرهای جدید طی ۴ سال

جانشین وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها با تأکید براین که خوشبختانه امروز تمامی امور در بخش شهرهای جدید روی غلتک افتاده است گفت: ما طی ۴ سال گذشته با وجود مشکلات فراوان مسکن مهر، خود را در آن پروژه متوقف نکرده و تلاش کردیم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی اقدامات مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای خارجی به انجام برسانیم.

تین نیوز

جانشین وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها با تأکید براین که خوشبختانه امروز تمامی امور در بخش شهرهای جدید روی غلتک افتاده است گفت: ما طی ۴ سال گذشته با وجود مشکلات فراوان مسکن مهر، خود را در آن پروژه متوقف نکرده و تلاش کردیم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی اقدامات مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای خارجی به انجام برسانیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن نریمان مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید که در حال حاضر در سمت جدید خود به عنوان جانشین وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها فعالیت می‌کند با حضور در مراسم معارفه حبیب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل جدید شرکت عمران شهرهای جدید بیان کرد: من در ابتدا از تمامی همکاران گران‌قدر خود که در این مسیر به من کمک کرده و بسترساز رفع موانع موجود علی‌رغم تمامی مشکلات شدند تا در نهایت عملکرد قابل قبولی را با وجود سختی‌های فراوان ارائه دهیم قدردانی می‌کنم.

نریمان در ادامه با تأکید براینکه در زمان تحویل این سمت شهرهای جدید از ریل خارج شده بود و با وجود آنکه وظیفه اصلی‌اش شهرسازی بود صرفا به مسکن سازی پرداخته بود گفت: با توجه به تعهدات دولت و تأکیدات مقام معظم رهبری، ریاست محترم جمهور و وزیر راه و شهرسازی موظف بودیم تا تعهدات دولت قبلی را به صورت تمام و کمال انجام دهیم و با تمرکز بر پروژه‌های مسکن مهر کارخود را آغاز کردیم.

وی در این باره ادامه داد: درحال حاضر مشکل مسکن مهر ما در تمامی شهرهای جدید حل شده و تنها اقدامات مربوط به پردیس به دلیل شرایط توپوگرافی خاص و دیر شروع شدنش همچنان ادامه دارد، درحال حاضر علی‌رغم تحویل تعداد زیادی از واحدها  بیش از ۴۰ هزار واحد آن به مرحله نازک‌کاری رسیده که اگر بخواهیم به روش دولت قبل عمل کنیم می‌توانیم همه آن‌ها را به مالکانشان تحویل دهیم ولی از آنجایی که مسئله رعایت حقوق شهروندی و فراهم شدن خدمات روبنایی و زیربنایی از ضروریات سیاست ما در تحویل واحدهاست تحویل آن‌ها به طول انجامیده است.

نریمان با اشاره به اعتبارات بسیار ناچیز تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی در شهرهای جدید بیان کرد: ما هرگز ردیف بودجه‌ای برای این اقدامات نداشتیم که اگر هم می‌بود بسیار کم و یا از محل یارانه‌ها بود که به هیچ عنوان پاسخگوی هزاران میلیارد اعتبار لازم برای پیشبرد پروژه‌ها نبود، این درحالی بود که پیمانکاران نیز از سویی دیگر به حق اعلام می‌کردند که هزینه توافقی در قراردادهای سال ۸۸ به هیچ وجه کفاف هزینه‌های امروز را نمی‌دهد و ما باید در این بخش نیز تجدیدنظرهایی می‌کردیم که با تدابیر ویژه و به موقع جتاب آقای آخوندی این مهم نیز به انجام رسید.

نریمان در ادامه سخنان خود با تأکید براین که خوشبختانه امروز تمامی امور روی غلتک افتاده است گفت: ما طی ۴ سال گذشته با وجود مشکلات فراوان مسکن مهر، خود را در آن پروژه متوقف نکرده و تلاش کردیم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی اقدامات مهمی را در حوزه سرمایه‌گذاری و همکاری با کشورهای خارجی به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: در این مدت سعی کردیم از تجربیات نوین بهره بگیریم و از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در حوزه ایجاد شهرهای جدید استفاده کنیم و نگاه به فضای بین‌المللی داشتیم و توانستیم با دانشگاه برلین قراردادهایی که در یک دوره زمانی لغو شده بود را دوباره منعقد کنیم.

نریمان ادامه داد: البته تنها به تجربیات کشور آلمان بسنده نکردیم و با سایر کشورها در این حوزه وارد مذاکره شدیم. از جمله از تجربیات کشورهای کره جنوبی و چند کشور اروپایی دیگر استفاده کردیم.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها با بیان اینکه به خوبی توانستیم از فعالیت‌های علمی دانشجویان در این حوزه استفاده کنیم گفت: علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان داخل کشور توانستیم با دانشگاه‌های مهم بین‌المللی هم در حوزه راه‌اندازی ایجاد شهرهای جدید ارتباط برقرار کنیم.

مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید با تأکید براینکه خوشبختانه طی ۴ سال گذشته درآمد این شرکت از ۲۲۰ میلیارد تومان به ۱۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد گفت: ما در این مدت کاری کردیم که بتوانیم همپای نیازهای شرکت به درآمد مناسبی دست یافته و خود از پس هزینه‌های خود بربیاییم.

وی با اشاره به موضوع تهاتر زمین در شهرهای جدید که یکی از دغدغه‌های وزارت راه و شهرسازی بود گفت: توانستیم با نوآوری در تامین منابع مالی از تهاتر زمین با بدهی پیمانکاران و سایر بدهی‌ها بپرهیزیم.

نریمان همچنین به نوآوری در تامین منابع مالی اشاره کرد و گفت: توانستیم در این مدت قرارداد هزار میلیارد تومانی با بانک مسکن برای پیش‌برد پروژه‌های مسکن مهر منعقد کنیم و جلوی تهاتر اراضی را گرفتیم.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امرو استانها ادامه داد: قطعا اگر این نوآوری در تامین منابع مالی نبود دولت و مجلس باید از محل بودجه منابع پیش‌بینی می‌کردند. بنابراین به این نتیجه رسیدند که باید با روش‌های جدید تامین مالی موافقت کنند.

نریمان با بیان اینکه برای اجرای این روش‌های جدید تامین مالی اغلب شهرداری‌ها پیش‌قدم نمی‌شدند ادامه داد: معتقدم نباید از واگذاری اراضی به شهرداری‌ها برای تامین خدمات زیربنایی برای شهرها هراسی داشت. قطعا ایجاد زیرساخت‌های شهری نیاز به همکاری‌های نهادهای مختلف دارد و قطعاً با انتقال تجربیات بین نهادها مشکلات تخفیف پیدا می‌کند.

وی با اشاره به سیاست وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شهرسازی ریل‌پایه گفت: هرچند که دستور وزارت راه و شهرسازی مبنی بر گسترش شهرسازی ریل‌پایه بود اما هیچ طرح جامعی برای این سیاست به تصویب نرسیده و هیچ مشاوری برای کمک در اجرا نداشتیم و باید خودمان نیرو در این حوزه پرورش می‌دادیم. بنابراین تمام سعی ما بر این بود که شهرهای جدید از جمله هشتگرد در تهران، بهارستان در اصفهان، مجلسی و... با تجهیز به زیرساخت‌های ریلی ایجاد شوند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در مسکن مهر پردیس اظهار داشت: در پردیس با مشکلات بسیار متعددی روبرو بودیم. یک‌شبه دستور داده می‌شد که ساخت و ساز ۱۲۰ هزار واحد مسکونی در این منطقه متوقف شود چرا که در محیط حفاظت شده قرار گرفته‌اند. حال سوال این بود که آیا دولت قبل نمی‌دانست که این اراضی در مناطق حفاظت شده قرار گرفته است.

نریمان افزود: وزارت راه و شهرسازی در پردیس حال باید جواب متقاضیان را می‌داد، جواب تظاهرات مردمی را می‌داد، جواب دولت را می‌داد که اراضی را پس دهد. در این میان مسئولین قبلی که در وزارت راه و شهرسازی و مسکن مهر حضور داشتند امروز مدعی آن بودند که باید این اراضی برگردانده شوند و وقتی به آنها می گفتیم که شما در آن زمان مقام مسئول بودید و چطور این مشکلات ایجاد شده جواب می‌دادند ما امروز مدیر مجموعه دیگری هستیم و این اراضی باید برگردد.

جانشین وزیر راه و شهرسازی در امور استان‌ها ادامه داد: حال در این میان برای عده‌ای هم حواشی ایجاد شد اما ما باید مراقب باشیم تا بدخواهان علیه دولت جوسازی نکنند.

مدیرعامل سابق شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: این طبیعی است که وقتی پروژه‌ای شتاب‌زده و برنامه‌ریزی نشده انجام شود شاهد این مشکلات هم باشیم اما توانستیم با همکاری سایر نهادها اراضی‌ای که در خطر بلع تبهکاران قرار داشت را نجات دهیم.

 

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.