| کد خبر: 142993 |

ولی فهیمی مدیر عامل انجمن خیرین راهساز

◄ حمل و‌نقل باید از مسکن و شهرسازی جدا شود

ولی فهیمی مدیر عامل انجمن خیرین راهساز درباره انتظارات بخش خصوصی از وزارت راه و شهرسازی در دوره دوازدهم گفت: در تمام دنیا وزارت راه یکی از وزارتخانه‌های کلیدی است وزیر راه معاون اول رئیس جمهور است چرا که حمل و نقل و ترابری یکی از حساس‌ترین بخش هر کشوری است.

تین نیوز

ولی فهیمی مدیر عامل انجمن خیرین راهساز درباره انتظارات بخش خصوصی از وزارت راه و شهرسازی در دوره دوازدهم گفت: در تمام دنیا وزارت راه یکی از وزارتخانه های کلیدی است وزیر راه معاون اول رئیس جمهور است چرا که حمل و نقل و ترابری یکی از حساس ترین بخش هر کشوری است.

فهیمی با اشاره به شاخصه های توسعه ادامه داد: با توجه به اینکه حمل و نقل شاخص توسعه است طبیعی است که باید در رأس امور آن یک مدیر توانمند و کارا باشد که حمل و نقل را با تمام وجود حس کرده باشد و از بدنه این بخش باشد. انتظار ما از دولت دوازدهم این است که بخش مسکن را از راه و شهرسازی جدا کند چرا که دو موضوع کاملاً متفاوت هستند.

وی با تاکید بر اینکه حمل و نقل خود یک وزارتخانه مجزا می طلید افزود: وزارت راه با آنهمه هیبت و هیمنه را با شهرسازی و مسکن ادغام کرده اند. شهرسازی یک بخش کاملاً مجزایی است که به جانمایی و سیاست گذاری شهرها مربوط می شود. هیچ جای دنیا دولتها شهر را نمی سازند بلکه برنانه ریزی می کنند مگر در نظام های سوسیالیستی

فهیمی با انتقاد به تداخل سیاستها در ادغام دو وزارتخانه بیان کرد: مسکن سازان خود مردم هستند ومردم منابعی دارند که فقط باید حمایت و هدایت بشوند و مسکن مورد نیاز خود را بسازند. این بدهی هایی که اکنون دولت دارد بخاطر این است که منابع دولت برای ساخت مسکن مردم مصرف شده و به بانک ها مقروض است و از منابع مردم انباشته شده و نقدینگی در دست مردم فراوان شدهو این مخرب است.

وی معتقد است: حمل ونقل باید ازشهرسازی جداشود. حمل و نقل باید به عنوان یک وزارتخانه جدید و مستقل مقتدرانه کار خود را ادامه دهد. در برنامه ششم جاده فراموش شده است جاده ای که بالای 90 درصد حمل و نقل در آن اتفاق می افتد. توسعه جاده ها و در وهله مهمتر نگهداری آن از مطالیات ماست.

فهیمی خاطر نشان کرد: امام جمعه موقت تهران هم به این موضوع اشاره داشتند که مطالبات مردم در بخش حمل و نقل جاده ای فراموش نشود. یکی از مباحثی که در بحث جاده فراموش شده جاده های ترکیبی است یعنی دست جاده را در دست راه آهن بگذاریم و به کمک هر دو به حمل و نقل بپردازیم و هر دور ا توسعه دهیم. ما راه آهن هایی ساختیم که زیر ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد چرا که حمل و نقل ترکیبی نداریم. جاده حرف اول را در حمل و نقل می زند. باید این ظرفیتها را به هم پیوند بدهیم تا آنطور که باید و شاید از ظرفیت آنها استفاده کنیم.

مدیر عامل انجمن خیرین راه ساز در ادامه افزود: حمل و نقل از اقتصاد هم مهمتر است چرا که با حمل و نقل اقتصاد رونق می گیرد و می شود گفت اقتصاد به وجود می آید و خیلی می تواند در توسعه ایجاد متوازن اثرگذار باشد.

وی با اشاره به توسعه راه های روستایی و مزایای آن ادامه داد: در حال حاضر در مناطق محروم و راه های روستایی ایجاد دو کیلومتر راه می تواند کلی در بهره وری آن روستا اثربخش باشد و باعث پویایی در آن روستا و رونق آن باشد. با این اقدامات می توان از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری کرد ایجاد اشتغال نمود وراهسازی در این مناطق ارزش افزوده دارد. ولی هیچ کس به روستاها توجه ندارد و نتیجه اش شده حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ که باعث به وجود آمدن مشکلات بیشتری برای شهرها می شود. این جمعیت که به شهرها هجوم می آورند عمرشان کوتاه می شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.