| کد خبر: 142296 |

چرا روحانی دوباره آخوندی را انتخاب کرد؟

فهرستی که حسن روحانی برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، نشان می‌دهد او از عملکرد وزیر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم رضایت دارد و او را گزینه مطلوب برای ادامه سکانداری این وزارتخانه در دولت دوازدهم می‌داند؛ وزارتخانه عریض و طویلی که میراث ادغام دو وزارت در دولت دهم است و وجود ۱۸ معاونت در آن، به تنهایی نشان‌دهنده حجم بالای کاری است که در آن باید انجام شود.

تین نیوز

فهرستی که حسن روحانی برای کسب رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، نشان می‌دهد او از عملکرد وزیر خود در وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم رضایت دارد و او را گزینه مطلوب برای ادامه سکانداری این وزارتخانه در دولت دوازدهم می‌داند؛ وزارتخانه عریض و طویلی که میراث ادغام دو وزارت در دولت دهم است و وجود ۱۸ معاونت در آن، به تنهایی نشان‌دهنده حجم بالای کاری است که در آن باید انجام شود.

البته روحانی تنها کسی نیست که عملکرد آخوندی را تایید می‌کند. عملکرد او توانسته تایید بسیاری از کارشناسان حوزه راه و حمل‌ونقل را نیز با خود همراه کند. این رضایت به دلیل آن است که بسیاری از دستاوردهای آخوندی برای وزارت، از نکات فراموش‌شده حوزه‌های راه و شهرسازی در سال‌های گذشته بوده است که از این میان می‌توان به کاهش سن ناوگان به ویژه در حوزه ریلی و هوایی، تلاش برای یکپارچگی شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل، توسعه شهرسازی ریل‌پایه و توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای با هدف کاهش ترافیک کلانشهرها اشاره کرد.

اگرچه همزمانی فعالیت آخوندی با رفع تحریم را می‌توان زمینه‌ساز توفیق او در اقدامات بزرگی مانند نوسازی گسترده ناوگان هوایی و افزایش حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت حمل‌ونقل کشور دانست، اما نباید فراموش کنیم استفاده از فرصت طلایی رفع تحریم نیز نیازمند توان مدیریتی بالا و روحیه خستگی‌ناپذیری بود که در آخوندی قابل‌مشاهده است. به‌عنوان نمونه در موضوع خرید هواپیماهای نو برای شرکت هما به‌عنوان سکاندار حمل‌ونقل هوایی ایران در دنیا، شاهد برخی مخالفت‌ها از سوی «دلواپسان» و برخی «کاسبان تحریم» بودیم (و همچنان نیز این سنگ‌اندازی‌ها ادامه دارد) اما وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم به خوبی توانست این موضوع را مدیریت کرده و با آغاز ورود هواپیماهای نو، قرارداد «کاغذی» را تبدیل به قرارداد واقعی کرده و رویای ورود هواپیماهای دست اول به کشور را پس از حدود ۲ دهه، به واقعیت تبدیل کند.

با توجه به افزایش ایمنی حمل‌ونقل هوایی و درآمدزایی ارزی که هواپیماهای نو برای کشور خواهند داشت، کارشناسان این حوزه حمل‌ونقل، همین یک اقدام را به تنهایی دستاوردی بزرگ برای تصدی‌گری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی می‌دانند و امیدوارند او به دیگر وعده‌های خود مبنی بر ایجاد تحول در ساختار حمل‌ونقل هوایی کشور نیز عمل کند. البته انتخاب فرزانه شرفبافی به‌عنوان سرپرست ایران‌ایر در روزهای اخیر، اقدام مهم دیگری است که رضایت فعالان این حوزه را به دنبال داشته و امیدواری‌ها را به ساماندهی وضعیت شرکت ایران‌ایر افزایش داده است. در بخش حمل‌ونقل ریلی، مسئولان راه‌آهن در دولت یازدهم، تلاش ویژه‌ای برای مجهز کردن خطوط ریلی به تجهیزات ایمنی انجام دادند؛‌ سامانه‌ای که اگر سانحه دلخراش ایستگاه شاهرود در آذر ۹۵ رخ نمی‌داد، جای خالی حلقه گمشده‌ای از ایمنی حمل‌ونقل کشور را پرمی‌کرد که البته همین حالا نیز این کار ایمنی این بخش افزایش یافته است. با این حال، به دلیل بروز همین سانحه- در اثر خطای انسانی- علاوه بر زیرسوال رفتن ایمنی ریلی، مدیرعامل وقت راه‌آهن استعفا کرد؛ مدیری که به اعتراف بسیاری از کارشناسان ریلی، از بهترین مدیران این شرکت در سال‌های اخیر بوده است. آخوندی دستاوردهای مهمی نیز در حمل‌ونقل جاده‌ای داشته که از آن جمله می‌توان به توسعه چشمگیر ساخت آزادراه تهران- شمال و آغاز نوسازی گسترده کامیون‌های فرسوده اشاره کرد. حمل‌ونقل دریایی نیز همزمان با رفع تحریم، در این دولت توانست روزهای پررونق‌تری را تجربه کند. البته برخی کارشناسان معتقدند توسعه و تجهیز بنادر و رونق عملیات بندری، هنوز تا وضعیت مطلوب فاصله دارد و نیازمند پیگیری‌های بیشتر است. عملکرد آخوندی در حوزه مسکن شاید بیشترین انتقادها را برانگیخته باشد. او از همان ابتدا، به بیان کاستی‌ها و مشکلات طرح مسکن مهر به عنوان میراثی نامطلوب از دولت گذشته پرداخت، اما وعده داد تا تحویل آخرین واحد مسکن مهر به خریداران، این طرح را ادامه دهد اما جانمایی این واحدها بیرون از شهرها، کار رساندن زیرساخت‌ها به آنها را دشوار کرد و آخوندی نیز مخالف تحویل این واحدها بدون ایجاد زیرساخت است. همین مسئله، محل جنجال‌سازی رسانه‌ای با موضوع «بی‌توجهی آخوندی به مسکن مهر» شده که به دور از انصاف به نظر می‌رسد. با توجه به وضعیت و مشکلات موجود، عملکرد آخوندی در وزارت راه و شهرسازی را می‌توان قابل قبول دانست و برنامه‌های ارائه شده او برای ۴ سال آینده نیز نشان‌دهنده عزم او برای ادامه مسیر آغاز شده است.

اکرم امینی - روزنامه‌نگار

 

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باسلام و خداقوت به همه ی اونهایی که بی غرض مطالب رو انتقال میدن
    تو دلایل انتخاب آقای آخوندی ببینید حرف حسابی و هیچ برنامه ای در مورد حمل و نقل جاده ای درکذشته هم نبوده ودر برنامه های آینده اش هم نیست، اصلا هیچ ارزشی به حمل و نقل جاده ای قائل نبوده و نخواهد بود ایشون صنف کامیونداران و رانندگان را به طور کلی نادیده گرفته و نابودی کشونده