| کد خبر: 137062 |

آخوندی:

حوزه تمدن ایران‌شهری استان می‌تواند تا شبه قاره هند را پوشش دهد

وزیر راه وشهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: این برنامه باید با دستور کاری مشخص تمامی ابعاد حمل ونقلی را تا ۵ سال آینده در بر داشته باشد. به طور مثال برای فرودگاه و دامنه پروازی استان که قطعا باید خارج از فضای داخلی سیستان و بلوچستان باشد برنامه‌ای در نظر بگیرد.

تین نیوز

وزیر راه وشهرسازی در جلسه اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان اعلام کرد: این برنامه باید با دستور کاری مشخص تمامی ابعاد حمل ونقلی را تا ۵ سال آینده در بر داشته باشد. به طور مثال برای فرودگاه و دامنه پروازی استان که قطعا باید خارج از فضای داخلی سیستان و بلوچستان باشد برنامه‌ای در نظر بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیروز با حضور در جلسه اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اجرای پروژه‌های بسیار مهم در سطح این استان اعلام کرد: گزارش‌های ارائه شده و همچنین اجرای پروژه‌های بزرگ و مهم در این منطقه نشان می‌دهد که برنامه‌های توسعه‌ای خوبی در حوزه‌های مختلف اعم از کشاورزی، صنعت و تجارت، گردشگری، زیرساخت، انرژی و حمل ونقل در استان در دست اجرا است.

آخوندی در ادامه تمامی شاخص‌ها و گزارش‌های ارائه شده در جلسه را خوب و مثبت دانست و گفت: قطعا وقتی در برابر ظرفیتی مانند ظرفیت استان سیستان و بلوچستان قرار می‌گیریم می‌بینیم که به چه اندازه تمامی اقدامات انجام شده در برابر ظرفیت آن ناچیز است. ما قطعا می‌توانیم بیش‌ از این مقدار از ظرفیت سیستان و بلوچستان استفاده کنیم. پس باید خود را برای اقدامات بزرگ‌تر آماده کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید برآنکه ما نمی‌توانیم توسعه ایران را صرفا به صورت درون‌گرا ببینیم گفت: ما باید بحث توسعه در کشور را به صورت منطقه‌ای تعریف کنیم. همواره در خصوص چگونگی توسعه مناطق مختلف ایران بحث‌های فراوانی وجود دارد ولی نکته اینجاست که حداقل این امر در خصوص سیستان و بلوچستان مشخص است چراکه این منطقه به عنوان یکی از مناطق توسعه‌ای کشور محسوب می‌شود.

وی حوزه تمدنی سیستان و بلوچستان را تمدنی ایران‌شهری دانست و گفت: حوزه تمدنی این استان می‌تواند تا شبه قاره هند و از طرفی کشور افغانستان را پوشش دهد. پس وقتی راجع‌ به این منطقه صحبت می‌کنیم باید نگاهی جامع و معقول داشته باشیم.

این مقام مسئول ادامه داد: من با تمامی بحث‌هایی که به توسعه شبکه زیرساخت داخلی به شبکه بین‌المللی منتهی می‌شود موافق هستم چراکه معتقدم این استان در شرایطی قرار دارد که می‌تواند ارتباطی فرا سرزمینی داشته باشد. از سویی دیگر اگر ما بخواهیم نرخ بهره‌وری را در سیستان و بلوچستان افزایش داده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت را در آن معنادار کنیم باید فراتر از یک سرزمین ملی به آن نگاه کنیم.

به گفته آخوندی چابهار تنها در شرایطی می‌تواند مفهوم اقتصادی داشته باشد که با اقیانوس هند و دریای عمان در ارتباط باشد. از سوی دیگر راه‌آهن نیز که با سرمایه‌ای حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار باید ساخته شود زمانی دارای مفهوم اقتصادی می‌شود که از طرفی به شبه قاره هند و از طرف دیگر از طریق راه ابریشم به چین متصل شود.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ما در همه حوزه‌های حمل ونقلی همچون فرودگاه، راه‌آهن، آزادراه، بزرگراه و.... از سرمایه‌گذاری‌های بزرگی حرف می‌زنیم که برای رسیدن به هدف نهایی خود باید بتواند جایگاه واقعی خود را در منطقه پیدا کند.

وی در ادامه سخنان خود ضمن اظهار موافقت در خصوص ایده‌های مطرح شده در جلسه مبنی بر توجه به توسعه فرازمینی منطقه اعلام کرد: این اقدام به ما کمک می‌کند تا بتوانیم در فرآیند طراحی پروژه‌های خود از ابتدا نفوذ بیشتری را در بخش و حوزه‌های مورد نظر داشته باشیم.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید تهیه برنامه ۵ ساله برای هر ۴ حوزه حمل ونقلی برای استان را امری ضروری دانست و گفت: این برنامه باید دستور کاری مشخص و تمامی ابعاد حمل ونقلی را  تا ۵ سال آینده در بر داشته باشد. به طور مثال برای فرودگاه و دامنه پروازی استان که قطعا باید خارج از فضای داخلی سیستان و بلوچستان باشد برنامه‌ای در نظر بگیرد.

آخوندی در اشاره به بحث احداث راه‌آهن زاهدان نیز گفت: ما باید در این مسیر تمامی مراکز جمعیتی را پوشش داده و برای هر منطقه ایستگاهی را در نظر بگیریم.

این مقام مسئول در خصوص مباحث تجاری مطرح شده در جلسه بیان کرد: من با پیشنهادات ارائه شده در این خصوص راجع‌ به تهیه طرحی درباره سود بازرگانی بندر چابهار و همچنین تعیین طرف خاص تجاری (پاکستان و افغانستان) موافق هستم اما باید به این نکته توجه کنیم که این مسئله نیاز به مطالعه‌ای جدی و کامل دارد.

وی پیرامون طرح‌های تهیه شده در حوزه صنعت و معدن در استان نیز گفت: مسئولین استانی اگر خواستار درخواستی از صندوق توسعه در این حوزه هستند باید با معرفی کامل طرح این اقدام را پیگیری کنند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تاکید بر ضرورت به روز کردن طرح‌های منطقه‌ای استان اعلام کرد: خوشبختانه در حوزه حمل ونقل هوایی چابهار شاهد هستیم که با تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی مجوز ساخت این فرودگاه صادر شد. تاکید داریم که بحث ارتقای حمل ونقل هوایی در این منطقه نیر با سرعت هرچه بیشتر انجام شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.